مریم رهبر؛ ژاله معماری؛ محمد اصغری جعفرآبادی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 25-32
چکیده
هدف از انجام این تحقیق مطالعۀ نقش ابعاد عدالت ادراک شده بر رفتار مشتریان وفادار خدمات ورزشی با درنظرگرفتن عامل فاکتورهای موقعیتی به عنوان عامل میانجی است. تحقیق بهروش توصیفی- پیمایشی است. نمونهها شامل سیصدوپنجاه و چهار تن از مشتریان مجموعههای ورزشی انقلاب تهران در سال 91 بودند. ابزار تحقیق پرسشنامة محقق ساختهای با پنجاه ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق مطالعۀ نقش ابعاد عدالت ادراک شده بر رفتار مشتریان وفادار خدمات ورزشی با درنظرگرفتن عامل فاکتورهای موقعیتی به عنوان عامل میانجی است. تحقیق بهروش توصیفی- پیمایشی است. نمونهها شامل سیصدوپنجاه و چهار تن از مشتریان مجموعههای ورزشی انقلاب تهران در سال 91 بودند. ابزار تحقیق پرسشنامة محقق ساختهای با پنجاه و پنج سؤال بود. پایایی پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ بیشتر از 0/95 بهدست آمد (p<0/01). در تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی عاملها از تحلیل عاملی با دوران مایل و با استفاده از نرم افزارهای LISREL برای تعیین معادلات ساختاری و spss برای آزمونهای ANOVA و همبستگی، در سطح معنیداری 05/0 استفاده شده است. در مدل پیشنهادی، عدالت نتیجهای و ریسک ادراکشده به عنوان عوامل مستقل مدل ظاهر شدهاند که عدالت نتیجهای به طور مستقیم، وفاداری را تحت تأثیر میگذارد. همچنین عدالت رویهای و فاکتور موقعیتی نیز به عنوان عوامل میانجی مدل توانستهاند به طور مستقیم وفاداری را تحت تاثیر قرار دهند. لیکن عدالت تعاملی و ریسک ادراکشده، رابطة معناداری را با وفاداری نشان ندادند. نتایج نشان دادند عدالت نتیجهای و عدالت رویهای نقش پررنگی در شکلگیری وفاداری و بهرمندی سازمان از نتایج آن دارد؛ لیکن توجه کافی بر عدالت تعاملی به عنوان یکعامل میانجی و ریسک ادراکشده از موارد پیشنهادی مدل بود.
محمد اصغری جعفرآبادی؛ عالیه مسکین؛ ژاله معماری
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 59-72
چکیده
بقای سازمانهای امروزی وابسته به انتظارات در حال تغییر مشتریان است، سازمانها به تبعیت از سازمانهای موفق برای جهت دهی به استراتژهای بازاریابی خود از اصول بخش بندی بهرهمند میگردند. هدف از انجام این تحقیق بخشبندی بازار خدمات مجموعههای ورزشی بخش خصوصی، مبتنی بر انگیزهها و انتظارات مشتریان است. تحــــــقیق حاضر بهروش ...
بیشتر
بقای سازمانهای امروزی وابسته به انتظارات در حال تغییر مشتریان است، سازمانها به تبعیت از سازمانهای موفق برای جهت دهی به استراتژهای بازاریابی خود از اصول بخش بندی بهرهمند میگردند. هدف از انجام این تحقیق بخشبندی بازار خدمات مجموعههای ورزشی بخش خصوصی، مبتنی بر انگیزهها و انتظارات مشتریان است. تحــــــقیق حاضر بهروش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق، مشتریان مجموعه های ورزشی شرکت ملی گاز بودند که دست کم یکسال از خدمات آن استفاده میکردند. نمونة آماری تحقیق نیز شامل 163 تن از استفادهکنندگان از این خدمات بود. ابزار تحقیق پرسشنامۀ MISS- sport center است که آروکاس و همکاران در سال 2007 آن را طراحی نموده، روایی محتوایی آن نیز به تایید سه تن از اساتید بازاریابی رسیده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای با بیست وشش گویه بود که براساس پیوستار لیکرت در مقیاس 5 ارزشی تنظیم شده بود. پایایی ابزار با آزمون تحلیل عاملی و مقدار آماره 0/88 تایید شد. پایایی هریک از عاملها شامل اثر مثبت 0/91، تعامل اجتماعی 0/91، آمادگی جسمانی0/90، غلبه بر مشکلات 0/76، تناسب اندام 0/87، رقابت 0/83، چالشهای فردی 0/82 و سرگرمی 0/87 بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای،ANOVA وMANOVA و برای دستهبندی آیتمهای پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی با شاخصهای KMO و از آزمون بارتلت برای بررسی برازش مناسب مدل استفاده شد (0/05>p). نتایج نشان میدهد ویژگیهای جمعیتشناختی به جز جنسیت، با انگیزهها و انتظارات مشتریان این مجموعه همبستگی معناداری ندارد. همچنین بخشبندی مشتریان براساس انگیزهها و انتظارات آنان مطرح نیست. لذا، در سازمانهایی که کارکنان آن، از تشابهات فرهنگی و تحصیلات برخوردار باشند، مناسب است مدیران بهجای بخشبندی آنان، با ارتقای سطح کیفی خدمات به افزایش بهرهوری و رضامندی کارکنان اقدام نمایند.