اکبر فریدفتحی؛ راضیه ولی زاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر رفتار سیاسی مدیران فدراسیونهای ورزشی است. روش پژوهش، از نظر هدف از نوع کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها از نوع توصیفی - تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای مختلف علوم ورزشی آشنا با مفهوم رفتار سیاسی و مدیران فدراسیونهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر رفتار سیاسی مدیران فدراسیونهای ورزشی است. روش پژوهش، از نظر هدف از نوع کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها از نوع توصیفی - تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای مختلف علوم ورزشی آشنا با مفهوم رفتار سیاسی و مدیران فدراسیونهای ورزشی به تعداد 700 نفر بود. که بر مبنای جدول مورگان 248 نفر بهطور تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته 39 سؤالی استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تایید 17 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی رسید و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی و تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف اسمیرنف، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی با چرخش واریمکس، رتبهبندی فریدمن و از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد به ترتیب اولویت عامل ارتباطات، رفتاری، هوش، مهارت مذاکره، علمی، مدیریتی و رهبری، شناختی و ارزشی و فنی - تجربی شناسایی شدند و بر رفتار سیاسی مدیران فدراسیون های ورزشی موثر هستند.
اکبر فریدفتحی؛ زهرا رضایی؛ ماه زری حقیقت؛ معصومه بهمن زاده
چکیده
هدف از این تحقیق تاثیر هوش استراتژیک بر ظرفیت تغییر سازمانی با نقش نقش تعدیل گر محیط حقوقی در سازمانهای ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود که به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران عالی و ستادی وزارت ورزش و جوانان، مدیران کل ادارات ورزش و جوانان استان ها، روسای فدراسیون های ورزشی به تعداد 150 نفر تشکیل میدادند. ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تاثیر هوش استراتژیک بر ظرفیت تغییر سازمانی با نقش نقش تعدیل گر محیط حقوقی در سازمانهای ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود که به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران عالی و ستادی وزارت ورزش و جوانان، مدیران کل ادارات ورزش و جوانان استان ها، روسای فدراسیون های ورزشی به تعداد 150 نفر تشکیل میدادند. با توجه به محدود بودن جامعه، از روش نمونهگیری کل شمار برای نمونه گیری استفاده شده و 116 پرسشنامه جمع آوری گردید. ابزار تحقیق سه پرسشنامه استاندارد محیط حقوقی نیک نژاد (1395)، پرسشنامه هوش استراتژیک هنری (1396) و پرسشنامه ظرفیت تغییر سازمانی جاج (2009) بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. برای توصیف دادهها از میانگین، انحراف معیار، درصد، فراوانی و جداول از طریق نرم افزار Spss V23 و برای استنباط آماری دادهها از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار IBM Amos 23 در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که هوش استراتژیک بر ظرفیت تغییر سازمانی در سازمان های ورزشی تاثیر معنی داری دارد (01/0=p). نقش تعدیل گر محیط حقوقی در تاثیر هوش استراتژیک بر ظرفیت تغییر سازمانی نیز معنی دار بوده و همچنین مدل حاصل از محیط حقوقی، تاثیر استراتژیک و ظرفیت تغییر سازمانی از برازش کافی برخوردار بود. توجه به هوش استراتژیک مدیران و آماده سازی محیط حقوقی مناسب ظرفیت تغییر سازمانی را افزایش خواهد داد.
غلامرضا شعبانی بهار؛ لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ اکبر فرید فتحی
دوره 3، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 55-64
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر محیط قانونی بر بلوغ سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری تحقیق اعضای هیات علمی دانشگاهها با سابقه مدیریت در ورزش، مدیران وزارت ورزش و جوانان و کارشناسان خبره در واحدهای ستادی و تابعه و مدیران فدراسیونهای ورزشی به تعداد 300 نفر بودند که همه آنها به صورت کل شمار برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر محیط قانونی بر بلوغ سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری تحقیق اعضای هیات علمی دانشگاهها با سابقه مدیریت در ورزش، مدیران وزارت ورزش و جوانان و کارشناسان خبره در واحدهای ستادی و تابعه و مدیران فدراسیونهای ورزشی به تعداد 300 نفر بودند که همه آنها به صورت کل شمار برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامههای استاندارد بلوغ سازمانی سلطانی و همکاران (۱۳۸۹) و محیط قانونی نیک نژاد (1394) استفاده شد. روایی هر دو پرسشنامه به تایید 8 تن از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی به ترتیب 83/0 و 86/0 محاسبه شد. برای تحلیل اطلاعات جمعآوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و معادلات ساختاری با کمک دو نرمافزار SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین تمامی ابعاد محیط قانونی با ابعاد بلوغ در سازمان به جز بلوغ سازمانی با بُعد ثبات و اخلاق محوری از ابعاد محیط قانونی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین محیط قانونی می تواند تأثیر مثبت و معناداری برابر با 216/0 بر بلوغ در سازمان داشته باشد. در آخر محیط قانونی قابلیت پیشبینی 45 درصد از واریانس بلوغ در سازمان را دارد.
اکبر فریدفتحی؛ داریوش معرفت؛ رضا طلایی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 49-55
چکیده
مدیران سرمایههای راهبردی هر سازمان بشمار می آیند. انتخاب مدیران شایسته می تواند تمامی ارکان یک سازمان را تحت تاثیر خود قرار دهد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی شاخص های انتخاب مدیران سازمان های ورزشی به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام شد. مطالعه حاضر به روش آمیخته اکتشافی و در دو فاز کیفی و کمی و به صورت پی در پی انجام شد؛ ...
بیشتر
مدیران سرمایههای راهبردی هر سازمان بشمار می آیند. انتخاب مدیران شایسته می تواند تمامی ارکان یک سازمان را تحت تاثیر خود قرار دهد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی شاخص های انتخاب مدیران سازمان های ورزشی به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام شد. مطالعه حاضر به روش آمیخته اکتشافی و در دو فاز کیفی و کمی و به صورت پی در پی انجام شد؛ جامعه تحقیق را کلیه مدیران با تجربه (بیش از 15 سال مدیریت در ورزش) به تعداد 50 نفر و متخصصان مدیریت ورزشی (افراد دارای دکترای تخصصی مدیریت ورزشی) به تعداد 60 نفر تشکیل می دادند که از این تعداد 80 نفر به روش تصادفی طبقه ای طبقهای (37 نفر مدیر و 43 نفر متخصص) به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. در مرحله اول با روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی به 12 نفر از متخصصان و باتجربه های حوزه مدیریت سازمان های ورزشی مراجعه و از طریق مصاحبه عمیق به شناسایی شاخص های اصلی انتخاب مدیران سازمان های ورزشی پرداخته شد. سپس این شاخص ها در یک پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی در اختیار نمونه تحقیق قرار داده شد و شاخص های شناسایی شده به وسیلة نرمافزار Expert Choice11 و بر مبنای روش AHP مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد تحصیلات متناسب با مدیریت ورزشی با میانگین وزن 0/277 بیشترین اولویت را داشت و پسازآن قدرت ارتباطات سیاسی با میانگین وزن 0/299 قرار داشت. توجه به شاخص های اساسی در انتخاب مدیران سازمان های ورزشی کمک خواهد کرد تا این سازمان ها بهتر از قبل در جهت اهداف از پیش تعیین شده حرکت نمایند.
لقمان کشاورز؛ عیسی کمندی؛ اکبر فریدفتحی؛ مرتضی سلطانی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 79-87
چکیده
هدف از پژوهش حاضر برسی ارتباط کارایی دوره های آموزش ضمن خدمت با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی بود. جامعه آماری پژوهش همه 180 معلم تربیت بدنی شهر قزوین بود که بر اساس جدول مورگان 118 تن به طو تصادفی – طبقهای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسش نامه محقق ساخته آموزش ضمن خدمت و پرسشنامه رضایت شغلی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر برسی ارتباط کارایی دوره های آموزش ضمن خدمت با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی بود. جامعه آماری پژوهش همه 180 معلم تربیت بدنی شهر قزوین بود که بر اساس جدول مورگان 118 تن به طو تصادفی – طبقهای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسش نامه محقق ساخته آموزش ضمن خدمت و پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت، کندال و هالین استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف – اسمیرنف، تی استودنت تک گروهی، تی استودنت مستقل و رگرسیون خطی با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که کیفیت دورههای آموزش ضمن خدمت در سطح متوسط و رضایت شغلی معلمی تربیت بدنی در سطح مطلوب قرار دارد (05/0>P). بین کارایی دوره های آموزش ضمن خدمت با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی ارتباط معناداری وجود دارد و کیفیت دورههای آموزش ضمن خدمت قابلیت پیش بینی رضایت شغلی معلمین تربیت بدنی را دارد (05/0>P). همچنین بین کارایی دوره های ضمن خدمت و میزان رضایت معلمین زن و مرد تربیت بدنی اختلاف معناداری وجود ندارد. بنابراین انتخاب درست در نوع دورههای ضمن خدمت برای معلمان میتواند مزایایی از قبیل رضایت شغلی را به همراه داشته باشد.
حبیب هنری؛ سهیلا شجاعی برجوئی؛ اکبر فرید فتحی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 99-105
چکیده
امروزه، ارائه خدمات در ورزش بیشتر بر مشتریان متمرکزشده است. این امر نهتنها کیفیت را در مراحل موجود دربرمی گیرد، بلکه آگاهی مشتریان از محصول را نیز شامل میشود. این تحقیق بهمنظور بررسی و سنجش کیفیت خدمات و ارتباط آن با رضایتمندی مشتریان استخرهای شهر تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش 1060 نفر از مشتریان استخرهای شهر تهران بود که 321 ...
بیشتر
امروزه، ارائه خدمات در ورزش بیشتر بر مشتریان متمرکزشده است. این امر نهتنها کیفیت را در مراحل موجود دربرمی گیرد، بلکه آگاهی مشتریان از محصول را نیز شامل میشود. این تحقیق بهمنظور بررسی و سنجش کیفیت خدمات و ارتباط آن با رضایتمندی مشتریان استخرهای شهر تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش 1060 نفر از مشتریان استخرهای شهر تهران بود که 321 نفر از مشتریان به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری بهطور تصادفی انتخاب شدند. از مقیاس سروکوال برای بررسی متغیرهای تحقیق استفاده شد. نتایج نشان داد که بعد همدلی بیشترین رابطه را با رضایتمندی مشتریان دارد، منظور از همدلی، نگریستن به محیط از نگاه مشتری است استخر و سایر اماکن ورزشی با آموزش کارکنان خود میتوانند ارتباطات اجتماعی دوستانهتری بین استخرها و مشتریان برقرار کنند و درک عمیقتری از نیازهای واقعی مشتریان داشته و جو صمیمیتری برای مشتریان ایجاد کنند. در کل میان مؤلفههای کیفیت خدمات (اطمینان، عوامل محسوس، اعتماد، پاسخگویی، همدلی) در استخر و رضایتمندی مشتریان رابطه معناداری مشاهده شد.