قاسم مهرابی؛ سید نصرالله سجادی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین شاخصهای ارزیابی رفتار مدیران برای حکمرانی خوب در فدراسیونهای ورزشی انجام گرفت. فرایند انجام پژوهش در دو مرحله کمی و کیفی صورت گرفت و از رویه کورس برای ساخت پرسشنامه و شناسایی شاخصها استفاده شد. در مرحله اول، شناسایی شاخصهای حکمرانی خوب از طریق بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش، مصاحبه با 29 ارزیابان مستقل ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین شاخصهای ارزیابی رفتار مدیران برای حکمرانی خوب در فدراسیونهای ورزشی انجام گرفت. فرایند انجام پژوهش در دو مرحله کمی و کیفی صورت گرفت و از رویه کورس برای ساخت پرسشنامه و شناسایی شاخصها استفاده شد. در مرحله اول، شناسایی شاخصهای حکمرانی خوب از طریق بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش، مصاحبه با 29 ارزیابان مستقل انجام گرفت که 114 شاخص شناسایی شد. در مرحله بعد، 11 تن از ارزیابان خبره در خصوص روایی محتوایی شاخصها با فرمهای CVR و CVI اظهار نظر کردند و 9 شاخص در این مرحله حذف شد. پایایی پرسشنامه نهایی به روش پایایی اشتراکی تأیید و در اختیار 305 نفر ارزیاب گروهی از ذینفعان 8 فدراسیون منتخب قرار گرفت. از نرمافزار اس پی اس اس نسخه 23 و اسمارت پی ال اس نسخه 3 برای تحلیل داده ها استفاده شد. بر اساس یافتههای تحقیق، شاخصهای استخراج شده در 8 بعد شفافیت و پاسخگویی، مشارکتجویی، قانونمداری، مسئولیتپذیری، مبارزه با فساد، رعایت موازین اخلاقی، نظارت و کنترل، اثربخشی قرار گرفتند که توانستند 773/0درصد رفتار مدیران برای حکمرانی در فدراسیونهای ورزشی را پیشبینی کنند. میزان اهمیت ابعاد از دیدگاه آزمودنیها نشان داد، بعد شفافیت و پاسخگویی بااهمیتترین بعد (886/4β=) و بعد موازین اخلاقی کماهمیتترین (966/2β=) در تبیین مفهوم حکمرانی خوب در فدراسیونهای ورزشی بود.
فاطمه اصغری؛ محمد ابراهیم رزاقی؛ مرتضی دوستی؛ قاسم مهرابی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 31-39
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی دلایل مثبت و منفی ورود ورزشکاران به عرصة سیاست انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی و از حیث جمعآوری اطلاعات پیمایشی بود. جامعة آماری تحقیق را ورزشکاران مستعد به عرصة سیاست تشکیل میداد (250 =N)، به این ترتیب، 154 ورزشکار که از شرایط فوق برخوردار بودند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری دادهها دو پرسشنامه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی دلایل مثبت و منفی ورود ورزشکاران به عرصة سیاست انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی و از حیث جمعآوری اطلاعات پیمایشی بود. جامعة آماری تحقیق را ورزشکاران مستعد به عرصة سیاست تشکیل میداد (250 =N)، به این ترتیب، 154 ورزشکار که از شرایط فوق برخوردار بودند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری دادهها دو پرسشنامه (11 سوالی دلایل مثبت و 7 سوالی دلایل منفی) محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصین مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ 0/87، 0/84 به ترتیب دلایل منفی و مثبت بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش تحلیل عاملی با چرخش متعامد استفاده شد. براساس تحلیل عاملی از 18 سوال دو پرسشنامه، 17 سوال با داشتن بار عاملی مناسب در 6 عامل ساز و کار اجتماعی، ساز و کار دیپلماتیک، تفکر ملی، حمایت ملی، سلاح اجتماعی و سلاح سیاسی قرار گرفتند. میزان اهمیت عاملها از دیدگاه آزمودنیها نشان داد، عامل ساز و کار اجتماعی به عنوان با اهمیتترین عامل (20/56= درصد واریانس) دلایل مثبت ورود ورزشکاران به عرصة سیاست و عامل سلاح اجتماعی به عنوان با اهمیتترین عامل (43/25= درصد واریانس) دلایل منفی ورود ورزشکاران به عرصة سیاست را تبیین میکند.
محمد ابراهیم رزاقی؛ قاسم مهرابی؛ پگاه سلطانی مقدم
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 21-29
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه مدیریت ارتباط با مشتری باشگاههای فوتبال ایران، اسپانیا و انگلستان بود. تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرایی کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق را وبسایتهای 3 لیگ فوتبال (ایران، اسپانیا و انگلستان) تشکیل میداد و از هر باشگاه سه تیم که بیشترین امتیاز یا افتخار را در پنج سال اخیر در لیگ خود داشتند (آرسنال، ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه مدیریت ارتباط با مشتری باشگاههای فوتبال ایران، اسپانیا و انگلستان بود. تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرایی کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق را وبسایتهای 3 لیگ فوتبال (ایران، اسپانیا و انگلستان) تشکیل میداد و از هر باشگاه سه تیم که بیشترین امتیاز یا افتخار را در پنج سال اخیر در لیگ خود داشتند (آرسنال، چلسی، منچستریونایتد، رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، سپاهان اصفهان، پیروزی تهران و استقلال تهران)، در 31 ویژگی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی تجزیهوتحلیل یا بهنوعی مقایسه شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از چکلیست استاندارد بازاریابی راسکو (2014) استفاده شد و محتوی وبسایت باشگاهها از نظر ویژگیهای بازاریابی موردبررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق بیانگر آن بود که باشگاههای فوتبال اسپانیایی وضعیت بهتری نسبت به وضعیت باشگاههای فوتبال انگلیسی و همچنین هر دو باشگاه وضعیت بهتری نسبت به باشگاههای فوتبال حاضر در لیگ ایران از ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی داشتند. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق حاضر، باشگاههای فوتبال ایران نیازمند بازنگری اساسی و گستردهای در بهروزرسانی ساختاری جهت تقویت کانالهای ارتباطی خود دارند
محمد ابراهیم رزاقی؛ قاسم مهرابی؛ مجید جلالی فراهانی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 65-72
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط عوامل جمعیت شناختی با منش ورزشکاران حرفهای و قهرمان صورت گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی، از حیث جمعآوری اطلاعات پیمایشی بود. جامعة آماری تحقیق را ورزشکاران حرفهای و قهرمانی استان کرمان (150=N) تشکیل میدادند و شیوه نمونهگیری به صورت غیر تصادفی بود. ابزار استفاده شده در پژوهش، پرسشنامۀ ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط عوامل جمعیت شناختی با منش ورزشکاران حرفهای و قهرمان صورت گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی، از حیث جمعآوری اطلاعات پیمایشی بود. جامعة آماری تحقیق را ورزشکاران حرفهای و قهرمانی استان کرمان (150=N) تشکیل میدادند و شیوه نمونهگیری به صورت غیر تصادفی بود. ابزار استفاده شده در پژوهش، پرسشنامۀ استاندارد منش ورزشی ولراند و همکاران (1997) بود و روایی آن مورد تأیید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 82/0 مناسب ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل متغیرهای جمعیت شناختی (جنسیت، انفرادی یا تیمی، سطح تحصیلات و نوع فعالیت) به عنوان مولفه برونزا با مولفههای منش ورزشی به عنوان مولفه درونزا از مدلهای ساختاری با معرفهای چندگانه و علل چندگانه و جهت تعیین وضعیت فعلی از آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. یافتههای تحقیق بیانگر آن بود که تنها بین ورزش های تیمی و انفرادی و احترام به قوانین و مسئولین و در متغیر سطح تحصیلات و نوع فعالیت با تعهد به ورزشی که به آن پرداخته میشود ارتباط وجود داشت. با توجه به نتایج تحقیق و جامعة مورد بررسی به نظر میرسد بین متغیرهای جمعیت شناختی با منش ورزشی ارتباطی چندانی موجود نیست.