مدیریت ورزشی
شهرزاد غالیان؛ صدیقه حیدری نژاد؛ امین خطیبی؛ رسول نوری
چکیده
گسترش روزافزون گوشیهای هوشمند، شمار کاربران ورزشی استفاده کننده از این نوع گوشیها را برای انجام فعالیتهای ورزشی افزایش داده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رفتاری پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام در کاربران ایرانی و با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. دادههای بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته ...
بیشتر
گسترش روزافزون گوشیهای هوشمند، شمار کاربران ورزشی استفاده کننده از این نوع گوشیها را برای انجام فعالیتهای ورزشی افزایش داده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رفتاری پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام در کاربران ایرانی و با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. دادههای بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با برنامهنویسان و طراحان برنامههای ورزشی و متخصصان دانشگاهی در حوزه ورزش و کامپیوتر جمع آوری شد و از طریق رویکرد تحلیل تم در قالب 6 تم اصلی و 21 تم فرعی دستهبندی شد. در بخش کمی، پرسشنامهای شامل 28 گویه بر اساس یافته های بخش کیفی تنظیم شد. تحلیل پاسخهای 170 نفر از کاربران اپهای تناسب اندام نشان داد کیفیت اپلیکیشن، سواد دیجیتالی، شرایط تسهیلگر، تمایل به استفاده از اپلیکیشن و اعتماد به اپلیکیشن بر پذیرش و استفاده از این اَپها تاثیر گذار است. علاوه بر این نتایج بخش کمّی نشان داد عواملی چون جنسیت، سن و تجربه بکارگیری تکنولوژی به طور غیرمستقیم میتواند بر تمایل به استفاده و در نهایت اعتماد و پذیرش کاربران موثر باشند. لذا در صورتیکه این موارد بدرستی مدیریت شوند میتوانند باعث تقویت رفتار کاربران در پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام شوند. و در نهایت مدل رفتاری طراحیشده در این تحقیق برای کاربران ایرانی اپهای تناسب اندام از برازش لازم برخوردار بود. نتایج این پژوهش میتواند به عنوان رویکردی جامع برای درک رفتار کاربران در پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام درکشور ایران در نظر گرفته شود.
احلام حیدری آل کثیر؛ امین خطیبی؛ صدیقه حیدری نژاد
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر رفتار مربیان بر خودکارآمدی و منش ورزشی ورزشکاران زن رشتة کبدی بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة بازیکنان حاضر در دور نیمه نهایی لیگ برتر کبدی بانوان در سال 1396 بود و برای نمونهگیری از روش کل شمار استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که پس از تائید روایی و پایایی در بین نمونة آماری توزیع شد. برای تحلیل دادهها ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر رفتار مربیان بر خودکارآمدی و منش ورزشی ورزشکاران زن رشتة کبدی بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة بازیکنان حاضر در دور نیمه نهایی لیگ برتر کبدی بانوان در سال 1396 بود و برای نمونهگیری از روش کل شمار استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که پس از تائید روایی و پایایی در بین نمونة آماری توزیع شد. برای تحلیل دادهها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، تحلیل واریانس یک راهه و ازمون تعقیبی ال.اس. دی استفاده شد. نتایچ تحلیل رگرسیونی نشان داد رفتارهای مثبت مربیان موجب افزایش خودکارآمدی و منش ورزشی ورزشکاران میشود و رفتارهای منفی مربیان موجب کاهش خودکارآمدی و منش ورزشی ورزشکاران میشود. همچنین خودکارآمدی نیز تاثیر مثبت و معناداری بر منش ورزشی داشت. براساس یافته های این پژوهش پیشنهاد میشود مربیان با رفتارهایی که از دیدگاه ورزشکاران، رفتارهای مثبت و یا منفی تلقی می شوند، آشنا شده و از تاثیر رفتار خود بر عملکرد ورزشکاران مطلع شوند و همانطورکه ورزشکاران را برای مسابقات آماده می کنند، خود نیز با آمادگی در رقابتها حاضر شوند.
شهرزاد غالیان؛ صدیقه حیدری نژاد؛ امین خطیبی
دوره 2، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 53-60
چکیده
هدف از تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر اجرای درس تربیت بدنی دانشآموزان کم توان ذهنی استان خوزستان بود. پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی و به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه دبیران ورزش مدارس استثنایی استان خوزستان بودند. با توجه به کوچک بودن جامعه آماری، کل جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد (46 N=n= ). ابزار ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر اجرای درس تربیت بدنی دانشآموزان کم توان ذهنی استان خوزستان بود. پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی و به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه دبیران ورزش مدارس استثنایی استان خوزستان بودند. با توجه به کوچک بودن جامعه آماری، کل جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد (46 N=n= ). ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته شامل 5 حیطه و 35 سوال بود. روایی صوری پرسشنامه توسط 14 نفر از اساتید و دبیران باسابقه تربیت بدنی بررسی شد. برای انجام پایایی، پرسشنامه بین 25 نفر از دبیران مدارس استثنایی توزیع شد و آلفای کرونباخ برابر با 91/0 محاسبه شد. روشهای آمار توصیفی جهت توصیف متغیرهای تحقیق و از روشهای آمار استنباطی (آزمون فریدمن،یومن ویتنی) جهت آزمون فرضیهها استفاده شد و سطح معنیداری (05/0= ) تعیین شد. یافتههای تحقیق نشان داد از دیدگاه دبیران اولویت بندی کلی عوامل به ترتیب شامل ویژگیهای معلم تربیت بدنی، امکانات و تجهیزات درس تربیت بدنی، روش تدریس درس تربیت بدنی، روش ارزشیابی درس تربیت بدنی و محتوای درس تربیت بدنی می باشد. براساس نتایج تحقیق پیشنهاد میشود مسئولین آموزش و پرورش و مدیران مدارس استثنایی به ویژگیهای معلم تربیت بدنی و امکانات و تجهیزات درس تربیت بدنی توجه ویژه نمایند تا از طریق اجرای موثر این درس بتوان به رشد و توسعه ابعاد جسمانی، روانی دانشآموزان کم توان ذهنی کمک مضاعف نمود.