زینب مندعلی زاده؛ اسفندیار خسروی زاده
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه وجدانگرایی و رضایت شغلی با طفرهروی معلمان تربیتبدنی در انجام فعالیتهای فوقبرنامه ورزشی مدارس بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بوده که بهصورت پیمایشی انجام شد و ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا (2009)، طفرهروی سازمانی سیمز و نیکول (2014) و پرسشنامه وجدان-گرایی قربانیزاده (1395) ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه وجدانگرایی و رضایت شغلی با طفرهروی معلمان تربیتبدنی در انجام فعالیتهای فوقبرنامه ورزشی مدارس بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بوده که بهصورت پیمایشی انجام شد و ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا (2009)، طفرهروی سازمانی سیمز و نیکول (2014) و پرسشنامه وجدان-گرایی قربانیزاده (1395) بود. جامعه آماری شامل معلمان تربیت بدنی مدارس شهر کاشان بود (102 نفر) که نمونه آماری 69 نفر در نظر گرفته شد. در بخش آمار استنباطی از آزمونهای آماری تی تک متغیره، تی مستقل، آنوا، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (رویکرد گام به گام) استفاده شد. مهمترین یافتههای پژوهش نشان داد میزان طفرهروی و نیز وجدانگرایی معلمان تربیتبدنی مطلوب بوده ولی میزان رضایت شغلی در حد متوسط قرار داشت. میزان طفرهروی، وجدانگرایی و رضایت شغلی در بین معلمان زن و مرد تفاوت معناداری وجود نداشت، علاوه بر این، با توجه به نوع استخدام (پیمانی و رسمی)، تفاوت معناداری در میزان طفرهروی، وجدانگرایی و رضایت شغلی معلمان تربیتبدنی وجود نداشت و درنهایت نتایج نشان داد که وجدانگرایی، رضایت شغلی و سابقه خدمت تأثیر منفی و معنادار و مدرک تحصیلی تأثیر مثبت و معناداری بر طفرهروی دارد که میزان تأثیر رضایت شغلی بیشتر از سایر متغیرها بود. در نتیجه نتیجه تقویت وجدانگرایی معلمان تربیتبدنی به واسطه ارتقای فرصتهای پیشرفت در شغل و افزایش رضایت شغلی، منجر به مشارکت هر چه بیشتر معلمان تربیتبدنی در فعالیتهای فوقبرنامه ورزشی میشود.
اسفندیار خسروی زاده؛ اکرم کمانکش؛ حسین مقدسی؛ کریم زهره وندیان
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط عدالت سازمانی و اشتیاق شغلی با عملکرد سازمانی مربیان ورزش بود. این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مربیان فعال هیات های ورزشی شهر اراک (704 نفر) بودند که 254 نفر از آنها به صورت نمونه گیری تصادفی سهمیه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط عدالت سازمانی و اشتیاق شغلی با عملکرد سازمانی مربیان ورزش بود. این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مربیان فعال هیات های ورزشی شهر اراک (704 نفر) بودند که 254 نفر از آنها به صورت نمونه گیری تصادفی سهمیه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه های عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) ، اشتیاق شغلی سلانوا و شوفیلی (2001) و عملکرد سازمانی هرسی و گولد اسمیت (1980) جمعآوری شدند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی شامل t تک گروهی و رگرسیون چندمتغیره در نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 22 تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین عدالت سازمانی و اشتیاق شغلی (16/0=r)، بین اشتیاق شغلی و عملکرد سازمانی (13/0=r) و بین عدالت سازمانی و عملکرد سازمانی (58/0=r) مربیان هیات های ورزشی شهرستان اراک رابطه آماری معناداری (05/0≥P) وجود دارد. لیکن، فقط عدالت سازمانی به میزان 578/0 قادر به پیش بینی عملکرد سازمانی مربیان بود. به عبارت دیگر، عدالت سازمانی می تواند باعث بهبود عملکرد سازمانی شود. از این رو، مسولین هیات های ورزشی ذیربط باید توجه بیشتری نسبت به عدالت سازمانی داشته باشند تا عملکرد سازمانی مربیان بهبود پیدا کند..
اسفندیار خسروی زاده؛ فرشته سمیعی
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 101-112
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین جوّ سازمانی و مشارکت معلمان تربیت بدنی در تصمیمگیریهای مدرسه بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم شهرستان اراک بودند (189 نفر) که بر اساس جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان، 128 نفر از آنها به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین جوّ سازمانی و مشارکت معلمان تربیت بدنی در تصمیمگیریهای مدرسه بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم شهرستان اراک بودند (189 نفر) که بر اساس جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان، 128 نفر از آنها به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه-های استاندارد جوّ سازمانی تعدیل شده لیتوین و استرینجر (1986) و مشارکت در تصمیمگیری لامبرت و هوگان (2009) استفاده شد. دادهها با استفاده از رگرسیون گام به گام در بسته نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 23 تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که جوّ سازمانی مدارس مورد مطالعه و مشارکت معلمان تربیت بدنی در تصمیم گیریهای مدرسه در حد متوسط بود. همچنین، بین جوّ سازمانی و مشارکت معلمان در تصمیمگیریهای مدرسه رابطه آماری معناداری وجود داشت. بعلاوه، به ترتیب خرده مقیاسهای ساختار، پاداش، برخورد و ضوابط بر مشارکت معلمان تربیت بدنی در تصمیمگیریهای مدارس تاثیر داشتند. به نظر می-رسد بهبود این خرده مقیاسها بتواند زمینه مشارکت بیشتر این دسته از معلمان در تصمیمگیریهای مدرسه را بوجود آورد بطوریکه از توانمندی-های آنها نیز برای دستیابی به اهداف مدارس استفاده شود.