لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ محمد هادی سیفی سالدهی
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 97-111
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر سرمایة روانشناختی بر کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان و ارائة الگوی مناسب اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری، کلیة کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بودند که 275 نفر از آنها بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامة سرمایة ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر سرمایة روانشناختی بر کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان و ارائة الگوی مناسب اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری، کلیة کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بودند که 275 نفر از آنها بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامة سرمایة روانشناختی (لاتنز، یوسف و اوالیو، 2007) و کارآفرینی سازمانی (لاوسن، 2014) استفاده شد. برای تعیین وضعیت سرمایة روانشناختی و کارآفرینی سازمانی و مؤلفههای آنها از آزمون میانگین یک جامعه و برای تبیین ارتباط بین متغیرها و ارائة الگوی مناسب از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد میانگین سرمایة روانشناختی و مؤلفههای آن به شکل معنیداری از حد متوسط بالاتر بوده، میانگین کارآفرینی سازمانی در حد متوسط قرار داشته، بین سرمایة روانشناختی و ابعاد آن با کارآفرینی سازمانی رابطة معنیداری وجود داشته و مدل پژوهش تأثیر سرمایة روانشناختی و ابعاد آن را بر کارآفرینی سازمانی تأیید مینماید. بر اساس یافتههای پژوهش، ارتقای سطح سرمایة روانشناختی در وزارت ورزش و جوانان میتواند در اعتلای کارآفرینی در این سازمان مؤثر باشد.