مدیریت رفتار سازمانی
سمانه سلیمی؛ فاطمه شهرکی ده سوخته
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر رهبری اخلاقی بر دلبستگی شغلی با نقش میانجی اعتماد آفرینی معلمان و ارائه مدل معادلات ساختاری بود. که با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیت بدنی شهر زاهدان با تعداد 390 نفر تشکیل دادند. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 198 نفر با استفاده از روش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر رهبری اخلاقی بر دلبستگی شغلی با نقش میانجی اعتماد آفرینی معلمان و ارائه مدل معادلات ساختاری بود. که با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیت بدنی شهر زاهدان با تعداد 390 نفر تشکیل دادند. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 198 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده-ها از پرسشنامههای رهبری اخلاقی کارلشون و همکاران (2011)، دلبستگی شغلی ادواردز و کیل پاتریک (1984) و پرسشنامه اعتماد آفرینی طرزی و همکاران (1393) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه براساس شاخص CVR و CVI با نظر 8 نفر از متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامهها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0، 823/0 و 932/0 برآورد گردید. دادههای حاصل از پرسشنامهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهای SPSS23 و LISREL8.8 صورت گرفت. نتایج ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری نشان داد که رهبری اخلاقی بر دلبستگی شغلی؛ رهبری اخلاقی بر اعتمادآفرینی؛ و اعتمادآفرینی بر دلبستگی شغلی اثر مستقیم دارد، لیکن تأثیر غیر مستقیم رهبری اخلاقی بر دلبستگی شغلی از طریق اعتمادآفرینی کمتر از تأثیر مستقیم آن بوده است.
بهرام یوسفی؛ کامران عیدی پور؛ سجاد غلامی ترکسلویه
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 57-63
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه بین سبک رهبری اصیل و دلبستگی شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های غرب کشور می باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استانهای غرب کشور بود(300N=). نمونه آماری بر اساس جدول مورگان، به صورت طبقهی- تصادفی تعیین شد(185n=). ابزار مورد استفاده تحقیق، دو پرسشنامه استاندارد ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه بین سبک رهبری اصیل و دلبستگی شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های غرب کشور می باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استانهای غرب کشور بود(300N=). نمونه آماری بر اساس جدول مورگان، به صورت طبقهی- تصادفی تعیین شد(185n=). ابزار مورد استفاده تحقیق، دو پرسشنامه استاندارد رهبری اصیل اولیو و همکاران (2007) و دلبستگی شغلی لوداهل و کجنر (2001) بود که پایایی آنها به ترتیب 834/0و 779/0 گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحقیق، ارتباط مثبت و معنادار بین رهبری اصیل و مولفههای آن با دلبستگی شغلی کارکنان را نشان داد. همچنین، نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که رهبری اصیل توان پیشبینی و تبیین 344/0 از تغییرات دلبستگی شغلی کارکنان را دارد. بنابراین به مدیران این سازمان ها پیشنهاد می شود که جهت بهبود نگرش ها و دیدگاه های کارکنان نسبت به شغل و افزایش دلبستگی آنها به سازمان و متناسب با آن افزایش عملکرد سازمان، زمینه را برای به کار گیری سبک رهبری اصیل در سازمان های شان فراهم کنند.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ حیدر محمدیان
دوره 1، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 71-78
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة سلامت روانی با دلبستگی شغلی در معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج است. جامعة آماری پژوهش کلیة معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج (صدوپنجنفر) بود که همة آنان بهطور کلشمار برای نمونة تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از دو پرسشنامه سلامت روان دراگوستیس و همکاران (1984) و پرسشنامه دلبستگی شغلی ادوارز ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة سلامت روانی با دلبستگی شغلی در معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج است. جامعة آماری پژوهش کلیة معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج (صدوپنجنفر) بود که همة آنان بهطور کلشمار برای نمونة تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از دو پرسشنامه سلامت روان دراگوستیس و همکاران (1984) و پرسشنامه دلبستگی شغلی ادوارز و کلیپارتیک (1984) استفاده کردهایم. روایی هردو پرسشنامه به تأیید پانزده تن از متخصصان رسید و پایایی آنها در مطالعة مقدماتی با سی آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 78/0 محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کلموگروف ـ اسمیرنف، t یک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون و فریدمن با کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که به ترتیب افکار پارانوئیدی، اضطراب، افسردگی، شکایتهای جسمانی، حساسیت در روابط بین فردی، وسواس ـ اجبار، پرخاشگری و روانپریشی مهمترین ابعاد سلامت روانی معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج بودند و بین اولویت این عوامل تفاوت معناداری وجود دارد. میزان سلامت روانی در بین معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج در حد مطلوب بود. همچنین دلبستگی شغلی در بین معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج در حد مطلوب قرار داشت. در پایان بین سلامت روانی و ابعاد آن با دلبستگی شغلی معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج رابطه منفی و غیر معنیداری مشاهده شد (05/0 ≤ p).