شهرام نظری؛ احمد محمودی؛ محسن کوثری پور؛ فهیمه حسنی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفهای در ارتقاء سرمایه اجتماعی معلمین تربیت بدنی شهر تهران بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 که در مجموع 2343 نفر بودند. نمونهگیری با استفاده روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفهای در ارتقاء سرمایه اجتماعی معلمین تربیت بدنی شهر تهران بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 که در مجموع 2343 نفر بودند. نمونهگیری با استفاده روش نمونهگیری خوشهای با در نظر گرفتن حجم جامعه آماری از جدول تعیین حجم نمونه مورگان استفاده شد و بر این اساس حجم نمونه 425 نفر بدست آمد. به منظور اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامههای استاندارد مسئولیت اجتماعی و استوارتز (2003)، اخلاق حرفهای مقیمی و رمضان (1390) و سرمایه اجتماعی خداداد و همکاران (1389) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS برای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین مسئولیت پذیری با اخلاق حرفهای، بین اخلاق حرفهای معلمین با سرمایه اجتماعی و بین متغیر مسئولیت اجتماعی با اخلاق حرفهای ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. در نهایت نتایج معادلات ساختاری نشان داد که مسئولیّت اجتماعی از طریق متغیر میانجی اخلاق حرفهای بر سرمایه اجتماعی معلمین تربیتبدنی شهر تهران اثر مثبت و معناداری دارد. مدیران و مسئولین آموزش و پرورش شهر تهران با نهادینه کردن اخلاق و مسئولیت اجتماعی، علاوه بر افزایش سرمایه اجتماعی میتوانند باعث پیامدهای مثبت منتج از سرمایه اجتماعی معلمین تربیت بدنی گردند.
محمد حیدری؛ سید محمد حسین رضوی؛ سعید امیرنژاد؛ نصرالله محمدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع توسعه اخلاق حرفهای مدیران سازمانهای ورزشی بود. روش تحقیق حاضر از نوع کیفی به شیوه نظریه داده بنیاد بود که جمعآوری دادهها از طریق بررسی مبانی نظری، پیشینههای تحقیق و مصاحبه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل نخبگان دانشگاهی (اعضای هیات علمی دانشگاههای سراسر کشور با تخصص موضوعی اخلاق حرفهای) ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع توسعه اخلاق حرفهای مدیران سازمانهای ورزشی بود. روش تحقیق حاضر از نوع کیفی به شیوه نظریه داده بنیاد بود که جمعآوری دادهها از طریق بررسی مبانی نظری، پیشینههای تحقیق و مصاحبه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل نخبگان دانشگاهی (اعضای هیات علمی دانشگاههای سراسر کشور با تخصص موضوعی اخلاق حرفهای) و مدیران سازمانهای ورزشی منتخب کشور بودند که نمونه تحقیق به صورت نظری و به تعداد 12 نفر تعیین گردید. لازم به ذکر است که تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، 19 مؤلفه تحت عناوین (وجود فسادهای متنوع، رفتارهای ضد اخلاقی سازمانی، رفتارهای ضد اخلاقی فردی، مشکلات ناشی از شغل، عدم ثبات کاری و رفتاری، موانع فیزیکی و روانی محیط کار، موانع قانونی و اداری محیط کار، تحویلی نگری، سبکهای مدیریتی نامناسب، عدم وجود برنامهریزی، سیاست زدگی، بیاعتمادی، بی بصیرتی، عدم آگاهی از روابط سازنده، عدم آشنایی با سازمان، ترویج بیاخلاقی، بیاخلاقی در تعاملات سازمانی، بیاهمیتی به اخلاقمداری و قضاوتهای غیراخلاقی) شناسایی و استخراج گردید. اولین گام در دستیابی به سازمانهای اخلاق مدار، شناسایی و درک صحیح از مفهوم اخلاق حرفهای مدیران و موانع موجود میباشد، زیرا شناخت موانع توسعه اخلاق حرفهای مدیران سازمانهای ورزشی موجب میگردد تا تصمیم گیران سازمانی دید بهتری پیدا کرده و با بینش بیشتری نسبت به کاهش اثر یا حذف این موانع اقدام نمایند.
زهرا کبیری؛ رضا صابونچی؛ نجف آقایی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر مدل یابی نقش میانجی مسئولیت اجتماعی در رابطه علی اخلاق حرفهای مدیران و اخلاق مدنی هواداران باشگاههای فوتبال لیگ دسته یک ایران بود. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری و از نوع تحقیقات کاربردی است که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش تمام هواداران لیگ دسته یک فوتبال کشور در سال 1397 ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر مدل یابی نقش میانجی مسئولیت اجتماعی در رابطه علی اخلاق حرفهای مدیران و اخلاق مدنی هواداران باشگاههای فوتبال لیگ دسته یک ایران بود. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری و از نوع تحقیقات کاربردی است که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش تمام هواداران لیگ دسته یک فوتبال کشور در سال 1397 که برای تماشای مسابقات فوتبال تیم محبوب خود در ورزشگاه حضور یافتند؛ بود. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعه نامحدود 303 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه اخلاق حرفهای عیدی و همکاران (1395)، پرسشنامه اخلاق شهروندی محقق ساخته و پرسشنامه مسئولیت اجتماعی بخشنده (1391) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون سوبل و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد بین اخلاق حرفهایی و مؤلفههای آن و مسئولیت اجتماعی و مؤلفههای آن با اخلاق مدنی شهروندی هواداران رابطه معنادار وجود دارد. در نهایت مدل پژوهش حاکی از برازش مدل و الگوی مطلوب بین متغیرهای پژوهش بود. با توجه به نتایج تحقیق به نظر می رسد که مسئولیت اجتماعی باشگاه می تواند به عنوان متغیر میانجی بین اخلاق حرفهای مدیران و اخلاق مدنی هواداران عمل نماید و اخلاق حرفهای از این طریق اثرات خود را بر اخلاق مدنی شهروندی هواداران نمایان سازد.