@article { author = {Kabiri, Zahra and Saboonchi, Reza and Aghaei, Najaf}, title = {Modeling the Mediating effects of Social Responsibility in the relationship between professional ethics of the managers and citizenship civic moral among football clubs' fans in Premier League Football of Iran}, journal = {Organizational Behavior Management in Sport Studies}, volume = {6}, number = {3}, pages = {121-134}, year = {2019}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2538-4023}, eissn = {2538-4031}, doi = {10.30473/fmss.2019.49216.2023}, abstract = {The purpose of this research was modeling the mediating effects of Social Responsibility in the relationship between professional ethics of the managers and citizenship civic moral among football clubs' fans in Premier League Football of Iran. The research method is correlational with structural equation approach and applied research, which was conducted as a field study.  The statistical population of this research was all the fans of the national football league in 1397, who were present at the stadium to watch their favorite football team matches. Using the sample size formula for an unlimited society, 303 people were selected as samples. Three questionnaires were used to collect information: Eidi and colleagues' professional ethics questionnaire (1395), the researcher-made citizenship ethics questionnaire and Bakhshande social responsibility questionnaire (1391). Collected data were analyzed by inferential methods such as Pearson correlation coefficient, Sobel test and structural equation model. The results of the research showed that there is a significant relationship between professional ethics and its components, and social responsibility and its components with the citizens' ethics of the supporters. Finally, the model of the research indicated that the model and the desired model fit the research variables. According to the results, it seems that social responsibility of the club can act as a mediating variable between the managers' ethics and civil ethics and the citizenship of the fans, and professional ethics, thereby, reveal their effects on the ethics of the citizenry of the fans.}, keywords = {professional ethics,citizenship civic moral social responsibility,fan}, title_fa = {مدل یابی نقش میانجی مسئولیت اجتماعی در رابطه علی اخلاق حرفه ای مدیران و اخلاق مدنی هواداران باشگاه های فوتبال لیگ دسته یک ایران}, abstract_fa = {هدف از تحقیق حاضر مدل یابی نقش میانجی مسئولیت اجتماعی در رابطه علی اخلاق حرفه‌ای مدیران و اخلاق مدنی هواداران باشگاه‌های فوتبال لیگ دسته یک ایران بود. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری و از نوع تحقیقات کاربردی است که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش تمام هواداران لیگ دسته یک فوتبال کشور در سال 1397 که برای تماشای مسابقات فوتبال تیم محبوب خود در ورزشگاه حضور یافتند؛ بود. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعه نامحدود 303 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از سه پرسشنامه اخلاق حرفه‌ای عیدی و همکاران (1395)، پرسشنامه اخلاق شهروندی محقق ساخته و پرسشنامه مسئولیت اجتماعی بخشنده (1391) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون سوبل و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد بین اخلاق حرفه‌ایی و مؤلفه‌های آن و مسئولیت اجتماعی و مؤلفه‌های آن با اخلاق مدنی شهروندی هواداران رابطه معنادار وجود دارد. در نهایت مدل پژوهش حاکی از برازش مدل و الگوی مطلوب بین متغیرهای پژوهش بود. با توجه به نتایج تحقیق به نظر می رسد که مسئولیت اجتماعی باشگاه می تواند به عنوان متغیر میانجی بین اخلاق حرفه‌ای مدیران و اخلاق مدنی هواداران عمل نماید و اخلاق حرفه‌ای از این طریق اثرات خود را بر اخلاق مدنی شهروندی هواداران نمایان سازد.}, keywords_fa = {اخلاق حرفه ای,اخلاق مدنی و شهروندی,مسئولیت اجتماعی,هوادار}, url = {https://fmss.journals.pnu.ac.ir/article_6362.html}, eprint = {https://fmss.journals.pnu.ac.ir/article_6362_e60d17be21aa02aacb9e94937ba18818.pdf} }