@article { author = {Mondalizadeh, zeinab and khosravizadeh, esfandiar}, title = {The relationship among work Conscientiousness and Job Satisfaction with the loafing of the physical education teachers in doing extracurricular sports activities in schools}, journal = {Organizational Behavior Management in Sport Studies}, volume = {7}, number = {1}, pages = {11-20}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2538-4023}, eissn = {2538-4031}, doi = {10.30473/fmss.2020.48496.2006}, abstract = {The purpose of the present paper was to investigate the relationship of conscientiousness and job satisfaction with the organizational loafing of physical education teachers in performing extracurricular sports activities in schools. The research method was a descriptive survey and the research tools were the Minnesota Job Satisfaction Standard questionnaire (2009), Sims and Nicole (2014), and the Ghorbanizade Conscientiousness questionnaire (1395). The statistical population included physical education teachers at Kashan city (N=102), which statistical sample was considered as 69. In the inferential statistics, t-test, ANOVA, Pearson correlation and multiple regression (stepwise approach) were used. The most important findings of the research showed that the level of loafing and conscientiousness of teachers was favorable, but the level of job satisfaction was moderate. There was no significant difference between male and female teachers in terms of social loafing, conscientiousness and job satisfaction. In addition, according to the type of employment (formal and contractual), there was no significant difference between the loafing, conscientiousness and satisfaction. As a result, the promotion of career development’ opportunities and increased job satisfaction, leads to the participation of more and more physical education teachers in sports supplements activities.}, keywords = {Organizational Loafing,Job satisfaction,physical education teacher,conscientiousness}, title_fa = {رابطه وجدان‌گرایی و رضایت شغلی با طفره‌روی معلمان تربیت‌بدنی در انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه ورزشی مدارس}, abstract_fa = {هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه وجدان‌گرایی و رضایت شغلی با طفره‌روی معلمان تربیت‌بدنی در انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه ورزشی مدارس بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بوده که به‌صورت پیمایشی انجام شد و ابزار پژوهش پرسشنامه‌های استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا (2009)، طفره‌روی سازمانی سیمز و نیکول (2014) و پرسشنامه وجدان-گرایی قربانی‌زاده (1395) بود. جامعه آماری شامل معلمان تربیت بدنی مدارس شهر کاشان بود (102 نفر) که نمونه آماری 69 نفر در نظر گرفته شد. در بخش آمار استنباطی از آزمون‌های آماری تی تک متغیره، تی مستقل، آنوا، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (رویکرد گام به گام) استفاده شد. مهم‌ترین یافته‌های پژوهش نشان داد میزان طفره‌روی و نیز وجدان‌گرایی معلمان تربیت‌بدنی مطلوب بوده ولی میزان رضایت شغلی در حد متوسط قرار داشت. میزان طفره‌روی، وجدان‌گرایی و رضایت شغلی در بین معلمان زن و مرد تفاوت معناداری وجود نداشت، علاوه بر این، با توجه به نوع استخدام (پیمانی و رسمی)، تفاوت معناداری در میزان طفره‌روی، وجدان‌گرایی و رضایت شغلی معلمان تربیت‌بدنی وجود نداشت و درنهایت نتایج نشان داد که وجدان‌گرایی، رضایت شغلی و سابقه خدمت تأثیر منفی و معنادار و مدرک تحصیلی تأثیر مثبت و معناداری بر طفره‌روی دارد که میزان تأثیر رضایت شغلی بیشتر از سایر متغیرها بود. در نتیجه نتیجه تقویت وجدان‌گرایی معلمان تربیت‌بدنی به واسطه ارتقای فرصت‌های پیشرفت در شغل و افزایش رضایت شغلی، منجر به مشارکت هر چه بیشتر معلمان تربیت‌بدنی در فعالیت‌های فوق‌برنامه ورزشی می‌شود.}, keywords_fa = {طفره‌روی سازمانی,رضایت شغلی,معلم تربیت‌بدنی,وجدان‌گرایی}, url = {https://fmss.journals.pnu.ac.ir/article_6599.html}, eprint = {https://fmss.journals.pnu.ac.ir/article_6599_f0312486f96f8580fd21ccefec915fdd.pdf} }