%0 Journal Article %T نقش ابعاد فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان همدان %J مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش %I دانشگاه پیام نور %Z 2538-4023 %A شعبانی بهار, غلامرضا %A لقمانی, محسن %A قویمی, امین %D 2014 %\ 12/22/2014 %V 1 %N 4 %P 91-102 %! نقش ابعاد فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان همدان %K فرهنگ %K اثربخشی %K ورزش و جوانان %K پیوستگی %K تأکیدات راهبردی %R %X با توجه به غفلت محققان گذشته در بررسی مدل‌های متفاوت، این پژوهش با هدف بررسی اثرات ابعاد فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان همدان بر اساس مدل ارزش‌های رقابتی طراحی شد. تعداد 111 کارمند از هشت اداره ورزش و جوانان استان همدان از یک جامعه 180 نفری با استفاده از جدول مورگان و کرجسی انتخاب شدند و به دو پرسشنامه اثربخشی سازمانی در ورزش و فرهنگ سازمانی پاسخ دادند. روایی پرسشنامه‌ها از طریق 12 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی آنها نیز به ترتیب 87/0 و 90/0 به دست آمد. علاوه بر وجود همبستگی قوی میان فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی، نتایج آزمون رگرسیون خطی گام به گام نشان داد که ابعاد پیوستگی سازمانی (β= .16, t= 2.13)، تأکیدات راهبردی (β= .29, t= 4.29)، معیارهای موفقیت (β= .42, t= 5.85) و ویژگی‌های بارز (β= .14, t= 2.23) بهترین پیش‌بینی-کننده‌های اثربخشی سازمانی بودند. بر اساس این یافته‌ها به نظر می‌رسد که بخش‌های مختلف سازمان و ادارات ورزشی استان همدان، مدل‌های ارگانیک را می‌طلبند و به مدیران پیشنهاد می‌شود علاوه بر حفظ توازن الگوهای چهارگانه اثربخشی سازمانی مدل ارزش‌های رقابتی، در سازمان‌های ورزشی بتوانند فرهنگ سازمانی را به طور کلی و ابعاد رقابتی و تأکید بر اهداف بلندمدت را به طور ویژه در طراحی ساختار سازمان‌های خود ایجاد نمایند. %U https://fmss.journals.pnu.ac.ir/article_1718_381892b1944f22cf54fdd82c5570b59d.pdf