TY - JOUR ID - 1718 TI - نقش ابعاد فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان همدان JO - مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش JA - FMSS LA - fa SN - 2538-4023 AU - شعبانی بهار, غلامرضا AU - لقمانی, محسن AU - قویمی, امین AD - استاد مدیریت ورزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان AD - کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علوم و تحقیقات واحد همدان Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 1 IS - 4 SP - 91 EP - 102 KW - فرهنگ KW - اثربخشی KW - ورزش و جوانان KW - پیوستگی KW - تأکیدات راهبردی DO - N2 - با توجه به غفلت محققان گذشته در بررسی مدل‌های متفاوت، این پژوهش با هدف بررسی اثرات ابعاد فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان همدان بر اساس مدل ارزش‌های رقابتی طراحی شد. تعداد 111 کارمند از هشت اداره ورزش و جوانان استان همدان از یک جامعه 180 نفری با استفاده از جدول مورگان و کرجسی انتخاب شدند و به دو پرسشنامه اثربخشی سازمانی در ورزش و فرهنگ سازمانی پاسخ دادند. روایی پرسشنامه‌ها از طریق 12 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی آنها نیز به ترتیب 87/0 و 90/0 به دست آمد. علاوه بر وجود همبستگی قوی میان فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی، نتایج آزمون رگرسیون خطی گام به گام نشان داد که ابعاد پیوستگی سازمانی (β= .16, t= 2.13)، تأکیدات راهبردی (β= .29, t= 4.29)، معیارهای موفقیت (β= .42, t= 5.85) و ویژگی‌های بارز (β= .14, t= 2.23) بهترین پیش‌بینی-کننده‌های اثربخشی سازمانی بودند. بر اساس این یافته‌ها به نظر می‌رسد که بخش‌های مختلف سازمان و ادارات ورزشی استان همدان، مدل‌های ارگانیک را می‌طلبند و به مدیران پیشنهاد می‌شود علاوه بر حفظ توازن الگوهای چهارگانه اثربخشی سازمانی مدل ارزش‌های رقابتی، در سازمان‌های ورزشی بتوانند فرهنگ سازمانی را به طور کلی و ابعاد رقابتی و تأکید بر اهداف بلندمدت را به طور ویژه در طراحی ساختار سازمان‌های خود ایجاد نمایند. UR - https://fmss.journals.pnu.ac.ir/article_1718.html L1 - https://fmss.journals.pnu.ac.ir/article_1718_381892b1944f22cf54fdd82c5570b59d.pdf ER -