TY - JOUR ID - 2350 TI - مقایسه مدیریت ارتباط با مشتری باشگاههای فوتبال ایران، اسپانیا و انگلستان JO - مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش JA - FMSS LA - fa SN - 2538-4023 AU - رزاقی, محمد ابراهیم AU - مهرابی, قاسم AU - سلطانی مقدم, پگاه AD - دانشجوی دکتری، مدیریت ورزش دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت ورزش دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 2 IS - 1 SP - 21 EP - 29 KW - مدیریت KW - ارتباط KW - مشتری KW - باشگاه KW - فوتبال DO - N2 - هدف این پژوهش مقایسه مدیریت ارتباط با مشتری باشگاه‌های فوتبال ایران، اسپانیا و انگلستان بود. تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرایی کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق را وب‌سایت‌های 3 لیگ فوتبال (ایران، اسپانیا و انگلستان) تشکیل می‌داد و از هر باشگاه سه تیم که بیشترین امتیاز یا افتخار را در پنج سال اخیر در لیگ خود داشتند (آرسنال، چلسی، منچستریونایتد، رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، سپاهان اصفهان، پیروزی تهران و استقلال تهران)، در 31 ویژگی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی تجزیه‌وتحلیل یا به‌نوعی مقایسه  شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از چک‌لیست استاندارد بازاریابی راسکو (2014) استفاده شد و محتوی وب‌سایت باشگاه‌ها از نظر ویژگی‌های بازاریابی موردبررسی قرار گرفت. یافته‌های تحقیق بیانگر آن بود که باشگاه‌های فوتبال اسپانیایی وضعیت بهتری نسبت به وضعیت باشگاه‌های فوتبال انگلیسی و همچنین هر دو باشگاه وضعیت بهتری نسبت به باشگاه‌های فوتبال حاضر در لیگ ایران از ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی داشتند. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق حاضر، باشگاه‌های فوتبال ایران نیازمند بازنگری اساسی و گسترده‌ای در به‌روزرسانی ساختاری جهت تقویت کانال‌های ارتباطی خود دارند UR - https://fmss.journals.pnu.ac.ir/article_2350.html L1 - https://fmss.journals.pnu.ac.ir/article_2350_06f75761ae8c9f5932a5b1f769192ed1.pdf ER -