نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای دانشگاه آزاداسلامی تنکابن

2 دانشیار دانشگاه گیلان

چکیده

کیفیت خدمات آموزشی با بررسی شکاف بین انتظارات دانشجو (وضع مطلوب) و خدمات آموزشی ارائه شده (وضع موجود) تعیین می شود. پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال بوده است که کیفیت خدمات آموزشی  دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان  بر اساس مدل سروکوال چگونه است؟ تحقیق حاضر با توجه به هدف از نوع تحقیقات کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده ها جزء تحقیقات توصیفی از نوع پیماشی بوده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان (به جز دانشجویان دکتری) بود که در سال تحصیلی 93-92 در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان به تحصیل مشغول بوده و تعداد آنها حدوداً 550 نفر بوده است. برای انتخاب نمونه مورد نیاز از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و از جدول مورگان استفاده شد. بر طبق جدول مورگان تعداد نمونه آماری 226 نفر بوده است که از میان پرسش نامه های ارسالی 174 پرسش نامه پس از تکمیل دریافت گردید.برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه ابعاد پنج گانه مدل سروکوال که قبلا آن را عنایتی نوین و همکاران طراحی و استفاده کرده اند، با تغییرات لازم استفاده شد. روایی محتوایی این پرسشنامه از طریق نظر خبرگان و پایایی (اعتبار) آن از طریق محاسبه آلفای کرانباخ (0/93) تعیین شد. از تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی سازه استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که در هیچ یک از ابعاد پنج گانه ادراک شده در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود ندارد. در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشخص شد که به غیر از بعد کیفیت اطمینان در بقیه ابعاد میانگین درک دانشجویان در این مقاطع با هم تفاوت معنی داری دارند. در اولویت بندی ابعاد کیفیت خدمات مورد انتظار مشخص شد که بین اولویت دانشجویان دختر و پسر با هم تفاوت معنی داری وجود دارد .در اولویت بندی ابعاد کیفیت خدمات مورد انتظار نیز بین دانشجویان مقاطع مختلف نیز تفاوت معنی دار بود.یافته های پژوهش حاضر نشان داد در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی و عبارات مربوط به آن شکاف منفی و معنی داری وجود دارد .شکاف منفی بیانگر آن است که از دید دانشجویان، ارائه خدمات آموزشی در حد انتظارات آنان نبوده و در برآورده کردن انتظارات دانشجویان باید اقدامات لازم انجام گیرد.

کلیدواژه‌ها

اعرابی، سید محمد، اسفندیاری، شهرام (1382). "تعیین و اندازه گیری شاخص‌های کیفیت خدمات Servqual"، فصلنامه علوم انسانی  (علوم انسانی)، 2: 1
الوانی، محمد، ریاحی، بهروز (1382). سنجش کیفیت خدمات در بخش عمومی. چاپ اول. تهران. انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات ایران: 15-1.
آربونی، فریبا، شغلی، علیرضا، بدری پشته، صاحب، مهاجری، منصور (1393). "بررسی شکاف بین انتظارات و خدمات آموزشی ارائه‌شده به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1384"، مجله گام های توسعه در آموزش پزشکی، 5 (1): 25-17
آقاملایی، تیمور، زارع، شهرام، عابدینی، صدیقه (1385). "شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان"، گام های توسعه در آموزش پزشکی: 3 (2): 85-78.
باقرزاده، خواجه، مجید، باقرزاده، فاطمه (1389). "بررسی کیفیت خدمات مراکز آموزش عالی تبریز با استفاده از مدل سروکوال و رتبه بندی مراکز با استفاده ازفرآیند تحلیل سلسله مراتبی"، آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی): 2 (8): 54-31.
رنجبر، عزت آبادی، محمد، بهرامی، محمدامین، زارع، احمدآبادی، حبیب، نصیری، سهیلا، عرب، فرزانه، هادی زاده، معصومه، حاتمی نصب، سید حسن (1389). "تحلیل شکاف بین ادراکات و انتظارات گیرندگان خدمت با استفاده از رویکرد سروکوال در بیمارستان افشار یزد"، دو ماهنامه طلوع بهداشت، 9 (2): 44-29
زوار، تقی، بهرنگی، محمدرضا، عسگریان، مصطفی، نادری، عزت اله (1386). "ارزشیابی کیفیت خدمات مراکز آموزشی دانشگاه پیام نور استان‌های آذربایجان شرقی و غربی از دیدگاه دانشجویان"، پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 4 (46): 90-67
صباحی، بیدگلی، محمد، موسوی، سیدغلامعباس، کبریایی، علی، سیدی، سیدحمیدرضا، شهری، سمیه، اطهری زاده، محمود (1390).  بررسی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستآن‌های دانشگاهی کاشان طی سال 1387"، فیض :   15 (2): 152-146.
عنایتی، نوین فر ع (1390). "ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه پیام نور زاهدان بر اساس مدل سروکوال". فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. 61 (3): 152-138.
Bradley R. B. (2006); “Analyzing Service Quality: The Case of Postgraduate Chinese tudents”; Available at: http:/www.leeds.ac.uk/ researchProgs/ fileadmin/user_upload/documents: 284-286
Chua C. (2006). “Perception of Quality in Higher Education”; AUQA Occasional Publication, Available at: http:/www.auqa.edu.au/auqf/ 2004/program/papers/Chua: 101-104
Galloway L. (1998). “Quality Perception of Internal and External Customers: A Case Study in Education Administration”. The TQM Magazine.10(1).20-26
Gronroos C. (2001). Service Management & Marketing (2 ed.), Wiley: 84.
Hanson J. (2003). “Encouraging Lectures to Engage with New Technologies in Learning and Teaching in a Vocational University: the Role of Recognition Reward”; Journal of Higher Education Management and Policy. Vol.15, P. 3.
Harman G. and V. Meek. (2000); “Repositioning Quality Assurance and Accreditation in Australian”; The Report of Department of Education Training and Youth Affairs, pp:1-10.
Iranmanesh, M. and E. Kamrani. (2005). “The Role of Higher Education in Stable Development”; Institute for Research and Planning in Higher Education, Vol. 1. Pp: 33- 54.
Kar ydis A. & Komboli-Kodovazeniti M. & Hatzigeorgiou D. & Panis V. (2001). “Expectations and perceptions of Greek patients regarding the quality of dental health care”, Int J Qual Health Care. 13(5):409-416.
Kebriaei A, Roudbari M, Rakhshani Nejad M, Mirlotfi P.(2005). “Asssessing Quality of Educational Services at Zahedan University of Medical Sciences”. Tabib Shargh.7(2):9-15.
Lim, P.C., & Tang, N. (2000). “A study of patients expectations and satisfaction in Singapore hospitals”, Int Journal Health Care Qual Assur. 13(7): 290-299.
Parasuraman, Zeithaml V.A & Berry, L.A. (1985). “Conceptual model of service quality and its implications for future research”, Journal of Marketing. 49. 41-50.
Parasuraman A, Zeithaml, V.A & Berry, L.A. (1988). “SERVQUAL: A multiple item scale for measuring customer perceptions of service quality”, Journal of Retailing. 64(1). 13-40.
Ruby CA. (1998). “Assessing Satisfaction with Selected Student Services Using Servqual, a Market-Driven Model of Service Quality”. NASPA J.35(4):331-41.
Sahney S., D. K. Banwet and S. Karunes. (2008). “An Integrated Framework of Indices for Quality Management in Education: A FacultyPerspective”; The TQM Journal, Vol. 20, No. 5, pp. 502-519.
Sharma, B & Gadenne, D. (2001). “An investigation of the perceived importance and effectiveness of quality management approaches”, The TQM Magazine. 3(6): 433-443.
Tofighi Sh, Sadeghifar J, Hamouzadeh P, Afshari S, Foruzanfar F, Taghavi Shahri SM. (2011). “Quality of Educational Services from the Viewpoints of Students; Servqual Model”. Educ Strateg J Med Sci.4(1):21-26
West E .(2001). “Management matters: The link between hospital organization and quality of patient care”, Qual Health Care, 10: 40-48.