نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری دانشگاه رازی کرمانشاه و عضو گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزآباد، مرکز میمند، میمند، ایران

2 دانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

هدف این پژوهش پیش بینی اثربخشى سازمانى بر اساس هوش هیجانی دبیران ورزش مقطع متوسطه استان ایلام بود . کلیه جامعه آمارى دبیران ورزش مقطع متوسطه استان ایلام می باشد که تعداد آنها 152 نفر بود، که به دلیل کوچک بودن، تمام آنهابه عنوان نمونه آماری تعیین شد و به پرسشنامه هاى هوش هیجانى گلمن و اثربخشى سازمانى راتر پاسخ دادند. داده های آماری با استفاده از آزمون t تک نمونه اى، ضریب همبستگى پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام به وسیله نرم افزار SPSS تحلیل شد. بر اساس یافته ها بین مولفه هاى مدیریت روابط(001/0≥P)، خود آگاهی(016/0≥P) و خودمدیریتى(001/0≥P) با اثربخشى سازمانى دبیران ورزش رابطه مستقیم معنادارى مشاهده شد. همچنین مولفه هاى خود مدیریتى و مدیریت روابط هوش هیجانى، توان پیش بینى اثربخشى سازمانى دبیران ورزش را داشتند. می توان چنین اظهار داشت که اثربخشی سازمانی دبیران ورزش با بهبود و تقویت هوش هیجانی آنان بویژه در دو فاکتور مدیریت روابط و خودمدیریتی، افزایش می یابد.

کلیدواژه‌ها

حیدری نژاد  صدیقه، بهرامی  محمد،  ازمشا  طاهره  (1391). "بررسی تأثیر دوره‌های آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی دبیران تربیت‌بدنی"، پژوهش‌های کاربردی و علوم زیستی در ورزش، (2): 88- 81.
رحیمی غلامرضا،  نوروزی  محمدرضا، سریع القلم نرگس  (1391). "بررسی رابطه هوش چندگانه مدیران با اثربخشی سازمانی شرکت گاز آذربایجان شرقی"، فصلنامه مدیریت، (25): 34- 21.
دانیل گلمن (1386) هوش هیجانی. ترجمه حمیدرضا بلوچ. انتشارات جیحون. ویرایش اول، چاپ اول، ص ۲۰.
شعبانی بهار  غلامرضا، عرفانی  نصرالله، عزیزی  احمدرضا.(1392). "پیش‌بینی اثربخشی سازمانی بر اساس هوش هیجانی مدیران ورزشی لرستان"، پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، (4): 98- 93.
شیخعلی زاده هریس  محبوب، تجاری  فرشاد  (1392)، "تأثیر رهبری تحول‌گرا و فرهنگ‌سازمانی بر اثربخشی سازمانی در سازمان‌های ورزشی"، مطالعات مدیریت ورزشی، (17): 58-43.
عیدی  امیرحسین  (1386). بررسی ارتباط بین هوش هیجانی اعضای هیئت‌علمی تربیت‌بدنی و اثربخشی دانشکده‌های تربیت‌بدنی (دولتی) تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.
فلاحی ویدا، رستمی  کاوه  (1391). "نقش هوش هیجانی در اثربخشی تدریس معلمان در مدارس راهنمایی"، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، (1)، 188- 167.
کریمی  عبدالعزیز  (1386). تبیین معیارهای سنجش اثربخشی ساختار سازمانی: بررسی موردی برق منطقه‌ای خوزستان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، وزارت نیرو.
کمالیان  امین رضا،  فاضل  امیر  (1392)."بررسی رابطه هوش هیجانی و میزان کارآفرینی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان)"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، (11): 146- 127.
محمدی  فرزاد  (1386). ارتباط بین هوش هیجانی مدیران و اثربخشی سازمانی ادارات تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز.
مختاری دینانی  مریم، کوزچیان  هاشم، امیری  مجتبی، احسانی محمد. (1393). "رابطه بین هوش هیجانی و اثربخشی رهبری مدیران ورزشی"، مطالعات مدیریت ورزشی، (23): 66- 53.
ملکی آوارسین  صادق، سیدکلان  میرمحمد. (1387). "بررسی رابطه بین هوش هیجانی و اثربخشی اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس‌آباد مغان"، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، (2): 132-115.
نظری  رسول، احسانی  محمد، اشرف گنجوی  فریده، قاسمی  حمید. (1391). "اثرات مهارت‌های ارتباطی و ارتباطات بین فردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران و ارائه الگو"، مطالعات مدیریت ورزشی، (16): 174- 157.
Andrea, S. Ensari, N. Christian, J. (2013). “Relationship between emotional intelligence and leaders' constructive conflict management”. Group Processes & Intergroup Relations.16 (1),pp 126–136
Avooliio, A. (2003). “Emotional intelligence”. New York: August 2014.
Chiang, C.F., & Hsieh, T.S. (2012). “The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior”. International Journal of Hospitality Management, 31: 180-190.
Moadab, N. Mohamadi, E. Keshtkaran, v. (2013). “Relationship between organizational effectiveness and position of control in managers of staff in Shiraz University of Medical Sciences”, Journal of Sadra Med Sci. (2), pp 87-94.
Norshidah, N. (2012). “Assessing Emotional Intelligence, Leadership Behavior and Organizational effectiveness in a Higher Learning Institution”. Procedia - Social and Behavioral Sciences. (56). 643 – 651.
 Seashore, S.E. (1983). A framework for an integrated model of organizational Effectiveness. In ks Cameron and DA Whitten (eds), organizational effectiveness: a comparison of multiple models. San Diego: Academic press.
Zhou, J. George, J. M. (2003). “A waking Employee Creativity: The Role of leader emotional Intelligence”. The Leadership quarterly. (14), pp 545-568.