نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه

3 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه رازی

4 دانشگاه رازی

چکیده

هدف از این پژوهش، تحلیل ارتباط بین خلاقیت هیجانی و هوش هیجانی با خود‌کارآمدی ورزشکاران نخبه شهر کرمانشاه بود. روش تحقیق حاضر، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه ورزشکاران نخبه شهر کرمانشاه بود که در تیم‌های ملی حضور دارند و یا سابقه عضویت داشته‌اند، که 127 نفر از آن‌ها به پرسش نامه‌های استاندارد هوش هیجانی عیدی و همکاران (1392)؛ و خود‌کارآمدی عمومی شرر و همکاران(1982)؛ و خلاقیت هیجانی آوریل و همکاران(1999) پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز، از آزمون‌های کالموگروف - اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. یافته‌ها نشان داد بین مؤلفه‌های خلاقیت هیجانی و هوش هیجانی با خود کارآمدی ورزشکاران ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین، مؤلفه‌های خلاقیت هیجانی و هوش هیجانی مقدار قابل توجهی از تغییرات خود کارآمدی ورزشکاران را تبیین نمودند. بنابراین؛ به مدیران و مربیان باشگاه های ورزشی پیشنهاد می‌شود که از طریق توجه زیاد به این دو متغیر؛ شرایط را برای افزایش عملکرد ورزشکاران و بهبود خود‌کارآمدی آنان، فراهم نمایند.

کلیدواژه‌ها

رضا پور میر صالح، یاسر، عبدی، کیانوش، رهگذر، مهدی، ریحانی کیوی، شهناز.«رابطه سبک‌های مقابله با استرس و خودکارآمدی در دانشجویان کارورز رشته توانبخشی». فصل نامه توانبخشی، (1389). 4: 54-47.
صبری، مصطفی، البرزی، محبوبه، بهرامی، محمود. «رابطه الگوی های ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانش آموزان دبیرستانی». اندیشه های نوین تربیتی، (1392). 2: 63-36.
عیدی، حسین، عباسی، همایون، بخشی چناری، امین، فدایی، معصومه. «پیش بینی رضایتمندی ورزشکاران از طریق هوش هیجانی و مولفه های آن». مطالعات روان شناسی ورزشی، (1392). 6: 48-37.
عیدی، حسین، عباسی، همایون، بخشی چناری، امین، فدایی، معصومه. «تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه هوش هیجانی در ورزش». پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، (1392). 2: 150-139.
کاظمی، حمید، شفقی، منصوره. «بررسی رابطه خودکارامدی با خلاقیت شناختی و خلاقیت هیجانی در دانش آموزان». همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت. (1390). 769-757.
نجفی، محمود، فولادچنگ، محبوبه. «رابطه خودکارامدی و سلامت روان در دانش آموزان دبیرستانی». دانشور رفتار، (1386). 22: 81-70.
نریمانی، محمد، آریا پوران، سعید. «مقایسه خودکارامدی و تحمل ابهام در ورزشکاران گروهی و انفرادی با افراد غیر ورزشکار». نشریه حرکت،  (1386). 32: 96-85.
هاشمی، سیده زلیخا، گراوند، نوراله، صیاد طلایی اعظم. «رابطه بینم اضطراب و مولفه‌های هوش هیجانی در ورزشکاران نخبه». نشریه رفتار حرکتی،  (1391). 11: 204-191.
Abdolvahabi, Z., Bagheri, S., Haghighi, S., & Karimi, F. "Relationship between Emotional Intelligence and Self-efficacy in Practica courses among Physical Education Teachers",  European Journal of Experimental Biology, (2012). 2 (5):1778-1784.
Averill, J.R.A‌ constructivist view of emotion. In R. Plutchik & N. Kellerman(Eds.), Theories of emotion,Vol,  1, New York: Academic Press, .(1980) .305-339.
Averill, J. R., & Nunley, E, P. Voyages of the heart: Living anemotionally creative life. New York: The free Press .(1992).
Akbari, R., & Jowkar, B., "Investigating effect of sport on cognitive and emotional creativity", Reef Resources Assessment and Management Technical Paper, (2014). 40 (4): 221-227
Averill, J.R., "Individual differences in emotional creativity: structure and correlates", J Pers, (1999). 67(2): 331-71.
Bandura A., "Self-efficacy: The exercise of control", New York: Freeman. (1997).
Bandura, A., & Locke, E.A., "Negative self-efficacy and goal revisited", Journal of Applied Psychology, (2003). 88 (1): 87-89.
Bandura, A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman. 1997.
Ghorbani, M., Kazemi, H., Shafaghi, M., & Massah, H., " An Assessment of relation between self efficacy and Cognitive / Emotive creativity", Journal of Guidance & Counselling, (2012). 02 : 08-13.
Gürol, A., Güher Özercana, M., & Yalçn H., "A comparative analysis of pre-service teachers’ perceptionsof self efficacy and emotional intelligence", Procedia Social and Behavioral Sciences, (2010). 2: 3246–3251.
H, Gunduz,C., Ayse, G., & Tugce, U., "Effects Of Emotional Intelligence On Job Satisfaction: An Empirical Study On Call Center Employees", Procedia - Social and Behavioral Sciences, (2012).  58: 363 – 369
Jex, M.S., Bliese, D.P., Buzzell, SH., "Peimeau J. TheImpact of Self-Efficacy on Stressor-Strain Relation:Coping Style as an Explanatory Mechanism", J consclinic psych, (2002). 73: 1015-1025.
Maddux, JE., "The power of believing you can", Handbook of positive psychology, Oxf Uni press. ( 2002).
Meyer, B., & Fletcher, T., "Emotional Intelligence :A theoretical overview and Implications for research and professional practice in sport psychology", Journal of applied sport psychology, (2007). 19: 1–15.
Salovy P., & Mayer Y.D. Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, (1990). 9, 185-211.
Sarkhosh, M., & Rezaee, A., "HowDoes University Teachers’ EmotionalIntelligence Relate To Their Self-EfficacyBeliefs?", Porta Linguarum, (2014). 21: 85-100.
Salovey, P., & Mayer, J.D. What is emotional intelligence? In P. Salovey, & J. D. Mayer (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence.New York: Cambridge University Press. (1997).
Shahbazzadegan, B., Samadzadeh, M., & Abbasi, M., "The relationship between education of emotional intelligence components and positive thinking with mental health and selfefficacyin female running athletes", Procedia - Social and Behavioral Sciences, (2013). 83: 667 – 671.
Shelangoski, B.L., Hambrick, M.E., Gross, J.P., & Weber, J.D., " Self-Efficacy in Intercollegiate Athletes", Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, (2014).7: 17-42.
Sherer, M., & et al., "The self-efficacy scale: construction and validation", psychological reports, (1982).  51: 663-671.
Soheili, B., Tojari, F., & Amirtash, A., "The impact of coaches self efficacy on relationship between the coach - athletein sports leagues of Iran", Journal of Experimental Biology, (2013). 3(1):52-56.
Vidal, S., Skeem, J., & Camp, J., "Emotional Intelligence: Painting DifferentPaths for Low-Anxious and High-Anxious Psychopathic Variants", Law andHuman Behavior, (2010). 34: 150-163.