نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل موثر بر رفتار سازمانی مدیران جهت استقرار نظام کنترل و ارزیابی مدیریت بازاریابی در فدراسیون‌های ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش مدیران فدراسیون‌های ورزشی بود (650=N) که بر مبنای جدول مورگان 242 نفر به طور تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دست‌یابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته 32 سؤالی استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تایید 20 تن از متخصصین مدیریت ورزشی رسید و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی و تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی و روش‌های آماری استنباطی از جمله تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی و فریدمن با استفاده از دو نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد به ترتیب اولویت عوامل شناختی، سازمانی، جایگاه رشته ورزشی، حمایت دولت، قانونی و مدیریتی بر رفتار سازمانی مدیران جهت استقرار نظام کنترل و ارزیابی مدیریت بازاریابی در فدراسیون‌های ورزشی نقش دارند.

کلیدواژه‌ها