نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیر کل اداره تربیت بدنی دانشگاه پیام نور

2 کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور

3 کارشناس مسئول اداره کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف این پژوهش مقایسه و اولویت بندی مؤلفه های مؤثر بر رضایتمندی کشتی گیران تیم های ملی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کشتی گیران تیم های ملی در سال 92 (110 نفر) بودند. نمونه گیری تمام شماری و به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رضایتمندی ورزشکار(ASQ)استفاده شد. این پرسشنامه توسط چلادوری و ریمر تدوین شده است. این پرسشنامه شامل 15 عامل رضایتمندی با 56 سوال پنج ارزشی لیکرت می باشد. روایی و پایایی پرسشنامه از دید سازندگان اصلی بین 78/. تا 95/. می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی، آزمون فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین اولویت های ابعاد رضایتمندی کشتی گیران تیم های ملی تفاوت معناداری وجود دارد ,sig=0/001)05/0≥(P و رضایت از مشارکت فردی، استراتژی و راهبرد، آموزش و تربیت کردن و رفتار شخصی از اولویت های رضایتمندی کشتی گیران تیم های ملی بودند. از دیگر یافته های تحقیق رابطه معکوس و معنادار r= 0/19)05/0≥(P بین رده سنی با رضایتمندی کشتی گیران است. بدین معنی که با افزایش رده های سنی رضایتمندی کاهش می یابد. همچنین بین تحصیلات و رضایتمندی نیز رابطه معکوس و معنی داری , r= 0/2)05/0≥(P وجود دارد، با افزایش سطح تحصیلات رضایتمندی کاهش یافته است. در مجموع اولویت های بدست آمده در این تحقیق نشان داد که بجز اولویت اول که مربوط به میزان مشارکت، جدیت و پایبندی ورزشکار به تیم است، اولویت های بعدی مربوط به مربیان است که بیشترین سهم را در رضایتمندی کشتی گیران تیم های ملی دارند.

کلیدواژه‌ها