مدیریت رفتار سازمانی
آزاده سلطانی زاده؛ زینت نیک آیین؛ زهرا حاجی انزهایی؛ جاسم منوچهری
چکیده
نوآوری میتواند در تبیین رویکردهای راهبردی و عملکردی در سازمانها و از جمله فدراسیونهای ورزشی نقش قابل توجهی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی کاربست نوآوری در ارتباط بین تفکر راهبردی و عملکرد سازمانی در فدراسیونهای ورزشی بود. این پژوهش از نوع نوع همبستگی بود. شرکت کنندگان را کارکنان و مدیران 13 فدراسیون منتخب ورزشی بودند، که ...
بیشتر
نوآوری میتواند در تبیین رویکردهای راهبردی و عملکردی در سازمانها و از جمله فدراسیونهای ورزشی نقش قابل توجهی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی کاربست نوآوری در ارتباط بین تفکر راهبردی و عملکرد سازمانی در فدراسیونهای ورزشی بود. این پژوهش از نوع نوع همبستگی بود. شرکت کنندگان را کارکنان و مدیران 13 فدراسیون منتخب ورزشی بودند، که از بین آنها 230 نفر با روش نمونهگیری تصادفی از ۵ فدراسیون گروهی و 8 فدراسیون انفرادی از بین فدراسیونهای فعال انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه عملکرد سازمان لوپز-نیکولاس (2011)، پرسشنامه نوآوری سازمانی پراجگو و سوهل (۲۰۰۳) و پرسشنامه تفکر استراتژیک جین لیدکا (1998) بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در سطح خطای نوع اول 0/05 با نرمافزار SPSS نسخه 19 بررسی شدند. نتایج نشان داد، همبستگی مثبت و معناداری بین تفکر استراتژیک (001/0>, p67/0 =r) و نوآوری (001/0>, p71/0 =r) با عملکرد سازمانی وجود داشت. همچنین تفکر استراتژیک و نوآوری توانستند به طور مستقیم عملکرد سازمانی را پیشبینی کنند (55/0=ADJ.R2). با توجه به نتایج بدست آمده، نوآوری و تفکر استراتژیک، عملکرد کارکنان فدراسیونهای ورزشی را بهبود میبخشد و فدراسیونها را قادر می سازد چالشهای سازمانرامدیریت کنند و عملکرد مطلوبتری داشته باشند.
مهدی محبی نژاد؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ سمیرا علی آبادی؛ مظفر یکتایار
چکیده
هدف این تحقیق تدوین مدل مهارتهای تفکر راهبردی، سرمایه فکری، شایستگی محوری و نوآوری در سازمانهای ورزشی کشور میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی و کمیته ملی المپیک بر اساس جدول مورگان به تعداد 291 نفر با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب گردیدند. روش تحقیق ...
بیشتر
هدف این تحقیق تدوین مدل مهارتهای تفکر راهبردی، سرمایه فکری، شایستگی محوری و نوآوری در سازمانهای ورزشی کشور میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی و کمیته ملی المپیک بر اساس جدول مورگان به تعداد 291 نفر با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب گردیدند. روش تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی همبستگی میباشد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و مدل معادلات ساختاری در نرمافزار Amos نسخه 24 استفاده شد. نتایج نشان داد شایستگیهای محوری بر نوآوری، شایستگیهای محوری بر سرمایه فکری، شایستگیهای محوری بر تفکر راهبردی، سرمایه فکری بر نوآوری و تفکر راهبردی بر نوآوری اثر مستقیم و در نهایت شایستگیهای محوری از طریق سرمایه فکری و تفکر راهبردی بر نوآوری در سازمانهای ورزشی به صورت غیرمستقیم اثر مثبت معناداری دارد؛ بر این اساس نیز مدل ارتباطی تأثیر شایستگیهای محوری بر نوآوری در سازمانهای ورزشی متغیرهای میانجی تفکر راهبردی و سرمایه فکری طراحی شده و برازش آن تائید شده است. بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود مدیران سازمانهای ورزشی کشور بیش از متغیرهای سرمایه فکری و تفکر راهبردی، بر شایستگیهای محوری و ارتقای ابعاد آن یعنی شایستگی وظیفهای، شایستگی شناختی، شایستگی اجتماعی، فراشایستگی در کارکنان این سازمانها اهتمام ورزند.