مدیریت ورزشی
میلاد جان جان؛ علی محمد صفا نیا؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح ابادی
چکیده
فوتبال ورزشی است که بیش از 2000 سال است که انجام میشود و به طور گسترده ای به عنوان محبوب ترین ورزش جهان شناخته میشود. اهمیت فوتبال در جامعه مدرن قابل اغراق نیست. فوتبال به یک سنگ محک فرهنگی، منبع غرور ملی و راهی برای گرد هم آمدن مردم و جشن گرفتن علایق مشترکشان تبدیل شده است. فوتبال خیلی بیشتر از یک ورزش است. نماد اجتماع، دوستی و اتحاد ...
بیشتر
فوتبال ورزشی است که بیش از 2000 سال است که انجام میشود و به طور گسترده ای به عنوان محبوب ترین ورزش جهان شناخته میشود. اهمیت فوتبال در جامعه مدرن قابل اغراق نیست. فوتبال به یک سنگ محک فرهنگی، منبع غرور ملی و راهی برای گرد هم آمدن مردم و جشن گرفتن علایق مشترکشان تبدیل شده است. فوتبال خیلی بیشتر از یک ورزش است. نماد اجتماع، دوستی و اتحاد است.. توسعه اجتماعی و از سوی دیگر فوتبال یک فعالیت اجتماعی است که افراد را دور هم جمع میکند و این تأثیر مثبتی در توسعه جوامع دارد. این ورزش میتواند به ایجاد حس تعلق و تقویت روحیه جامعه کمک کند. همچنین میتواند به ارتقای درک بین فرهنگی کمک کند و بستری را برای افراد با پیشینههای مختلف برای تعامل با یکدیگر فراهم کند. پژوهش حاضر با هدف تدوین سناریوهای فوتبال ایران در حوزه اجتماعی در افق ۱۴۱۰ انجام شد. برای انجام پژوهش کاربردی، کیفی و آیندهنگر حاضر، از روش برنامهریزی بر مبنای سناریو شامل مراحل هفت گانه شوارتز استفاده شد. در این راستا بر اساس مطالعات پیشین تعداد 16 نفر از خبرگان با روش گلوله برفی انتخاب و وارد پژوهش شدند. جایگاه و اثرات عوامل اصلی موثر در حوزه اجتماعی فوتبال در ایران بر اساس ادبیات پژوهش و نیز نظرت خبرگان به دست آمد که شامل 32 عامل بود، در ادامه با نظرات متخصصین تعدادی از آنها تغییر و دو مورد حذف شد و در نهایت 23 عامل بدست آمد. سپس بر اساس پرسشنامة ارائه شده با این عوامل و نظرات خبرگان مهمترین نیروهای پیشران با اولویت بندی بر اساس اهمیت بدست آمد که شامل 5 مورد بود.
حسن دهقان دیزجی؛ مهدی کهندل؛ سید نعمت خلیفه؛ اکبر فریدفتحی
چکیده
توسعه صنعت ورزش به عنوان یک عامل مهم در تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، از اهمیت ویژهای برخوردار است. این تحقیق با هدف آیندهپژوهی صنعت محصولات ورزشی ایران با رویکرد سناریونویسی انجام شد. روش تحقیق آیندهپژوهی بود. همچنین این تحقیق از جنبه نحوه گردآوری اطلاعات به صورت کیفی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان ...
بیشتر
توسعه صنعت ورزش به عنوان یک عامل مهم در تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، از اهمیت ویژهای برخوردار است. این تحقیق با هدف آیندهپژوهی صنعت محصولات ورزشی ایران با رویکرد سناریونویسی انجام شد. روش تحقیق آیندهپژوهی بود. همچنین این تحقیق از جنبه نحوه گردآوری اطلاعات به صورت کیفی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان و خبرگان حوزه علمی و تجربی فعال در ورزش بودند. شرط انجام مصاحبه در بخش کیفی داشتن حداقل مدرک تحصیلی دکتری در حوزه مدیریت ورزش (اعضای هیات علمی دانشگاهها در رشته مدیریت ورزشی) و یا حداقل تجربه 15 سال فعالیت در سازمانهای ورزشی شامل وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون های ورزشی، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و ادارات ورزش و جوانان یا فعال در حوزه صنعت ورزش از قبیل تولید تجهیزات ورزشی بود. جامعه آماری در بخش کمی کلیه اساتید مدیریت ورزشی، واردکنندگان، فروشندگان و تولیدکنندگان محصولات ورزشی و کارشناسان سازمانهای ورزشی به تعداد نامحدود بودند. در انتخاب نمونه آماری بخش کیفی جهت مصاحبههای عمیق سعی شد تا هم از افراد دارای تحصیلات آکادمیک (اعضای هیأت علمی) و هم از افراد دارای تجربیات مدیریتی و کسب و کار استفاده شود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد. بعد از 14 مصاحبه اشباع نظری اتفاق افتاد ولی برای اطمینان تا 17 مصاحبه ادامه پیدا کرد. از نرمافزار سناریو ویزارد برای سناریو نویسی استفاده شد. با توجه به نتایج میزان توانمندی و کیفیت نیروهای انسانی، ارتباط مداوم و دوسویه دانشگاه و صنعت ورزش، وضعیت مدیریتی و ساختاری صنعت ورزش، میزان رشد اقتصاد ملی و وضعیت اقتصادی بینالمللی، جایگاه تکنولوژی در صنعت ورزش ایران، وضعیت فرهنگی و اجتماعی مرتبط با ورزش در کشور، تجهیزات و امکانات ورزشی، وضعیت سیاست خارجی ایران، میزان توسعه دیپلماسی ورزشی، وضعیت حمایت کننده و تسهیل کننده محیط قانونی صنعت ورزش، میزان جذب سرمایه داخلی و خارجی در صنعت ورزش، مدیریت ورزش قهرمانی و حرفهای، میزان گرایش به ورزش همگانی به عنوان عوامل کلیدی و پیشرانهای توسعه صنعت ورزش در آینده شناسایی شدند.