مدیریت رفتار سازمانی
شناسایی عوامل توانمندسازی کارکنان هیئت های ورزشی استان های ایران

مهدی گودرزی

دوره 12، شماره 3 ، مهر 1404، ، صفحه 19-37

https://doi.org/10.30473/fmss.2025.66103.2489

چکیده
  تحقیق پیش رو با هدف شناسایی عوامل توانمند‌سازی کارکنان هیات‌های ورزش استان های ایران انجام گرفت. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه روسای هیات های ورزشی کشور که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته مدیریت ورزشی بودند تشکیل می داد که با توجه به اطلاعات کسب شده از فدراسیون ها، تعداد ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
نقش اثربخشی نظام آموزشی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی گری رفتارهای شهروندی سازمانی در کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان

فرشته کتبی

دوره 12، شماره 3 ، مهر 1404، ، صفحه 65-79

https://doi.org/10.30473/fmss.2025.74864.2671

چکیده
  این پژوهش به بررسی تاثیر اثربخشی نظام آموزشی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی گری رفتارهای شهروندی سازمانی در کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان پرداخت. این پژوهش از نظر زمانی، مقطعی، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، یک پژوهش توصیفی است. جامعه آماری، شامل تمامی کارمندان زن وزارت ورزش و جوانان بود. تعداد کارمندان زن این سازمان، 324 نفر ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
پیش‌بینی سبک‌های تصمیم‌گیری اقتضایی مدیران ورزشی با رویکرد داده‌محور: کاربست درخت تصمیم و یادگیری ماشین

محمد محسن صدر

دوره 12، شماره 2 ، مرداد 1404، ، صفحه 1-9

https://doi.org/10.30473/fmss.2025.74256.2660

چکیده
  سبک‌های تصمیم‌گیری اقتضایی مدیران ورزشی نقش حیاتی در موفقیت سازمان‌های ورزشی ایفا می‌کنند. با این حال، پیش‌بینی این سبک‌ها بر اساس ویژگی‌های فردی و سازمانی همواره چالشی پیچیده بوده است. این پژوهش با به‌کارگیری الگوریتم‌های یادگیری ماشین، به‌ویژه درخت‌های تصمیم و جنگل تصادفی، به دنبال ارائه مدلی دقیق برای پیش‌بینی سبک‌های ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
واکاوی پدیده ترس سفید در سازمان‌های ورزشی و ارائه راهکار با تأکید بر رسانه‌ها

رضا شهرانی کرانی؛ اکبر آفرینش خاکی؛ میثم الله مرادی؛ حسن قاسم‌علیپور

دوره 12، شماره 2 ، مرداد 1404، ، صفحه 31-46

https://doi.org/10.30473/fmss.2025.70917.2601

چکیده
  هدف از این پژوهش، واکاوی پدیده ترس سفید در سازمان‌های ورزشی و ارائه راهکار با تأکید بر رسانه‌ها بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظام‌مند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران) و منابع اطلاعاتی (کتاب‌ها، مقالات، اسناد) بود. نمونه‌گیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
تجارب زیسته مدیران فدراسیون‌های ورزشی از فشارهای وارد بر سازمان

نجمه رضاسلطانی؛ مهرداد محرم زاده؛ نسرین عزیزیان کهن؛ عباس نقی زاده

دوره 12، شماره 2 ، مرداد 1404، ، صفحه 61-77

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.70902.2598

چکیده
  شناخت و مدیریت فشارهای نهادی وارد بر فدراسیون‌ها می تواند منجر به افزایش عملکرد و بهره‌وری آنان شود. هدف از این پژوهش بررسی تجارب زیسته مدیران فدراسیون‌های ورزشی از فشارهای وارد بر سازمان بود. این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود که در تابستان سال 1402 انجام شد. مشارکت کنندگان 12 نفر از مدیران ورزشی شاغل در فدراسیون‌های ورزشی بودند. ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
طراحی الگوی پارادایمی مربی‌گری سازمانی در سازمان‌های ورزشی با رویکرد توانمندسازی منابع انسانی

مجتبی طولابی؛ ابوالفضل فراهانی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ مرتضی رضایی صوفی

دوره 12، شماره 2 ، مرداد 1404، ، صفحه 78-99

https://doi.org/10.30473/fmss.2025.72591.2637

چکیده
  این تحقیق با هدف طراحی الگوی پارادایمی مربی‌گری سازمانی در سازمان‌های ورزشی با رویکرد توانمندسازی منابع انسانی انجام گرفت. روش تحقیق پژوهش حاضراز نوع کیفی با رویکرد داده‌بنیاد است که از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع‌آوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعة آماری تحقیق، شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران وزارت ورزش و جوانان، ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
طراحی مدل توسعه حکمرانی مطلوب پلتفرم های آنلاین ورزشی

شیما فیروزفر؛ لیلا صفاری؛ زهرا نوبخت رمضانی

دوره 12، شماره 2 ، مرداد 1404، ، صفحه 100-118

https://doi.org/10.30473/fmss.2025.71481.2615

چکیده
  هدف تحقیق حاضر طراحی مدل توسعه حکمرانی مطلوب پلتفرم های آنلاین ورزشی بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) با رویکرد اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل سیاست گذاران حوزه فناوری، مدیران پلتفرم ها و اعضای هیات علمی آشنا به ادبیات تحقیق و در بخش کمی مدیران وزارت ورزش و جوانان، روسا، مسئولین روابط عمومی و رسانه های فدراسیون،های ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
تاثیر انزوا و فراموش‌شدگی معلمان ورزش بر خستگی عاطفی سازمانی با میانجی‌گری استرس شغلی

محمد پوررنجبر؛ فهیمه مومنی‌فر؛ علی کروکی

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1404، ، صفحه 27-42

https://doi.org/10.30473/fmss.2025.71387.2613

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر انزوا و فراموش‌شدگی معلمان ورزش بر خستگی عاطفی سازمانی با میانجی‌گری استرس شغلی بود. روش تحقیق حاضر توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به شکل میدانی انجام شد. داده‌های این تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از پرسش‌نامه گردآوری شد. جامعه آماری این تحقیق معلمان ورزش مقطع متوسطه شهر تهران بودند و با ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
تأثیر فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازاریابی با نقش میانجی‌ جهت‌گیری استراتژیک در سازمان های ورزشی

سیدجلیل میریوسفی؛ حسین بخشنده؛ عارفه علی اسماعیلی

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1404، ، صفحه 77-92

https://doi.org/10.30473/fmss.2025.71993.2627

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازاریابی با نقش میانجی جهت‌گیری استراتژیک در سازمان های ورزشی استان کرمان بود. روش پژوهش حاضر، همبستگی- پیمایشی و ازنوع مطالعا ت کاربردی بود که به صور ت میدانی اجرا شد. تمام کارکنان و مدیران سازمان های ورزشی استان کرمان، جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
الگوی پیشگیری از رفتارهای وندالیستی و هولیگانیستی در ورزش

حسین شهرآبادی؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسن فهیم دوین؛ حسین پیمانی زاد

دوره 11، شماره 4 ، دی 1403، ، صفحه 39-56

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.63163.2405

چکیده
  چرا خشونت، پرخاشگری و تخریب اموال عمومی در ورزش رخ می-دهد؟ چه راهکارهایی برای کنترل این نوع از رفتارها وجود دارد؟ اینها جزء مهم‌ترین پرسش‌هایی است که برای پژوهشگران و سیاستگذاران حوزه ورزش پیش می‌آبد. بنابراین هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی پیشگیری از رفتارهای وندالیستی و هولیگانیستی در ورزش است. روش تحقیق حاضر، کیفی و از نوع نظریه ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
شناسایی عوامل موثر بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه مربیان فوتبال لیگ برتر ایران

نسرین عزیزیان کهن؛ محمد زارع آبندانسری؛ طیبه یانپی

دوره 11، شماره 3 ، مهر 1403، ، صفحه 11-26

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.71011.2606

چکیده
  بروز رفتارهای نابه‌هنجار و دعاوی مربیان، به بدنه فوتبال آسیب بسیاری زیادی وارد می‌سازد و این موضوع منجر به درگیری‌ بازیکنان، کادرفنی با یکدیگر و داوران، درگیری‌‌های هواداران در ورزشگاه‌ها، خارج از آن و حتی ایجاد حواشی بسیار زیاد در فضای مجازی می‌گردد. درنهایت حواشی فوتبال به کاهش کیفی سطح رقابت‌ها ختم می‌شود و مسیر رشدوتوسعه ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
اثر رهبری خدمتگزار بر ماهیت نوآوری از طریق یادگیری سازمانی در سازمان‌های ورزشی غیر انتفاعی: نقش تعدیل کننده ظرفیت سازمانی

سالار عابدی؛ محسن بهنام؛ سیدمحمد کاشف

دوره 11، شماره 3 ، مهر 1403، ، صفحه 85-99

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.70320.2582

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل‌کننده ظرفیت سازمانی بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ماهیت نوآوری از طریق یادگیری سازمانی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. مدیران و کارکنان سازمان‌های ورزشی غیرانتفاعی (هیات‌های ورزشی شمال غرب)، جامعه‌ی آماری این تحقیق را تشکیل می‌دهند ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
تدوین مدل ارتباطی سواد بدنی با انگیزش و اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی ایران

مصطفی سواری؛ لقمان کشاورز

دوره 11، شماره 2 ، مرداد 1403، ، صفحه 65-84

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.68347.2528

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی سواد بدنی با انگیزش و اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی از نوع معادلات ساختاری، می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی سراسر ایران در سال تحصیلی 1401-1400 می باشد(28000=N ). نمونه گیری تصادفی به صورت خوشه ای-مرحله ای و بر مبنای جدول مورگان 379 تن در نظر گرفته ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
ارتباط هوش بازاریابی و سواد ارتباطی با برند سازی شخصی در مربیان باشگاه‌های بدنسازی شهر اصفهان

محبوبه روزبهانی؛ رزا شاهرخی فر؛ فاتح فرازیانی

دوره 11، شماره 2 ، مرداد 1403، ، صفحه 85-98

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.68664.2536

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش بازاریابی و سواد ارتباطی با برند سازی شخصی در مربیان باشگاه‌های ورزشی اصفهان بود. روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی بود که با رویکرد معادلات ساختاری انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق را کلیه‌ مربیان ورزشی باشگاه‌های بدنسازی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۱ تشکیل دادند. روش نمونه گیری به صورت در دسترس ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
طراحی الگوی توسعه مسئولیت اجتماعی فردی ورزشکاران حرفه ای ایران

محمدحسین بی بی کبادی؛ نجف آقایی؛ محمد نیکروان

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 43-60

https://doi.org/10.30473/fmss.2024.66974.2503

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه مسئولیت اجتماعی فردی ورزشکاران حرفه‌ای ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی گراندد تئوری بوده است که با رویکرد اشتراس و کوربین به شناسایی پدیده و گردآوری داده‌های از طریق مصاحبه اقدام گردید. شرکت کنندگان در پژوهش، صاحب‌نظران، اساتید و پژوهشگران فعال در حوزه مسئولیت اجتماعی و مدیریت ورزشی، مربیان و ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
کاربست نوآوری در ارتباط بین تفکر راهبردی و عملکرد سازمانی در فدراسیون‌های ورزشی

آزاده سلطانی زاده؛ زینت نیک آیین؛ زهرا حاجی انزهایی؛ جاسم منوچهری

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 79-90

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.67718.2519

چکیده
  نوآوری می‌تواند در تبیین رویکردهای راهبردی و عملکردی در سازمان‌ها و از جمله فدراسیون‌های ورزشی نقش قابل توجهی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی کاربست نوآوری در ارتباط بین تفکر راهبردی و عملکرد سازمانی در فدراسیون‌های ورزشی بود. این پژوهش از نوع نوع همبستگی بود. شرکت کنندگان را کارکنان و مدیران 13 فدراسیون منتخب ورزشی بودند، که ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
ارائه چارچوب اخلاق تجاری مدیران سازمان های ورزشی در ایران: پژوهشی مبتنی بر تحلیل شبکه مضامین

امیر دانیاری؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ رمضان کریمی؛ محمد باقر آرایش

دوره 10، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 79-96

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.68552.2542

چکیده
  این پژوهش با هدف دستیابی به چارچوب اخلاق تجاری مدیران سازمان-های ورزشی در ایران با رویکرد کلارک و براون (2013)، انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی اکتشافی و به روش تحلیل مضمون و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، انجام شد. ابزار اصلی گرداوری اطلاعات، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود که اشباع نظری یافته‌ها در هجدهمین مصاحبه حاصل ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
نقش میانجی رهبری اشتراکی بر رابطه بین انواع ظرفیت سازمانی با نوآوری فنی و اداری در سازمان‌های ورزشی

ماهرخ مدیری؛ سیدمحمد کاشف؛ محسن بهنام

دوره 10، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 97-108

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.68786.2543

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ظرفیت سازمانی بر نوآوری با نقش میانجی رهبری اشتراکی در سازمان‌های ورزشی غیرانتفاعی بود. پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شد. تعداد 320 پرسش‌نامه بین اعضای هیأت‌های ورزشی استان‌های شمال غرب کشور به‌صورت هدفمند توزیع شد که در پایان 236 پرسش‌نامه صحیح جمع‌آوری شد. ابزار پژوهش شامل ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
واکاوی تاثیر مولفه های مدل شبکه ای مدیریت دانش مدیران فدراسیون کشتی بر آموزش اثربخش ورزشکاران

پیمانه عسگری؛ محمد محسن صدر

دوره 10، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 11-28

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.68059.2524

چکیده
  با توجه به مطالعات جدید و گسترده دانشی در حوزه ورزش و اهمیت مدیریتِ دانشِ این دستاوردها در خط مشی گذاری های مدیران ورزشی جهت آموزش بهینه و اثربخش ورزشکاران به منظور رسیدن به عملکرد بالاتر و جلوگیری از صدمات ورزشکاران، این مقاله با استفاده از روش معادلات ساختاری، تاثیر مولفه های مدیریت دانش در مدیران فدراسیون کشتی را بر آموزش اثربخش ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
ارتباط تسلط به فناوری اطلاعات با بهره وری سازمانی در کارکنان زن مجموعه های ورزشی سازمان شهرداری تهران با نقش میانجی توانمند سازی و چابکی سازمانی

سمیه حبیب پور؛ ابوالفضل فراهانی؛ علی محمد صفانیا

دوره 10، شماره 3 ، مهر 1402

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.62200.2375

چکیده
  تسلط بر فناوری اطلاعات به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر ابعاد مختلف یک سازمان ها اثر گذار است از همین رو هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط تسلط به فناوری اطلاعات با بهره وری سازمانی در کارکنان زن مجموعه های ورزشی سازمان شهرداری تهران با نقش میانجی توانمند سازی و چابکی سازمانی می باشد، پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، ازنظر زمان مقطعی و از ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
نقش میانجی خلق ارزش مشترک و درگیر کردن کارکنان بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ارائه خدمات نوآورانه در باشگاه های ورزشی

حسین علی حسین؛ محسن بهنام؛ سیدمحمد کاشف

دوره 10، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 43-52

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.68233.2526

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خلق ارزش مشترک و درگیر کردن کارکنان بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ارائه خدمات نوآورانه در باشگاه های ورزشی بود . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کارکنان باشگاه‌های ورزشی کشور عراق بودند که با استفاده از روش تصادفی_طبقه‌ای تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای تجزیه ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
مطالعه عوامل موثر بر بداخلاقی بازیکنان فوتبال با استفاده از رویکرد داده بنیاد

مهرداد محرم زاده؛ حامد خیرالهی میدانی؛ فاطمه بهروز دمیرچی

دوره 10، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 55-63

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.67135.2508

چکیده
  هدف: ورزش امروزه از مقوله‌های مهم در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار داده است. فوتبال یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی و البته یکی از پر برخوردترین رشته‌ها لحاظ می‌شود که خصوصا اخلاق و رفتار بازیکنان را نشانه گرفته است. اولین گام برای سامان بخشیدن به این مسئله پیداکردن عوامل موثر بر بداخلاقی در بازیکنان ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
تحلیل نقش تعدیل کنندگی فضیلت سازمانی در تبیین رابطه بین توانمندسازی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیت‌بدنی

سجاد مومنی؛ رضوان یزدی

دوره 10، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 79-92

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.67411.2512

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر تحلیل نقش تعدیل‌کنندگی فضیلت سازمانی در تبیین رابطه بین توانمندسازی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیت‌بدنی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع طرح های همبستگی بود که به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی معلمان تربیت‌بدنی استان همدان بود که تعداد 287 نفر به‌صورت تصادفی به‌عنوان ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
تدوین چهارچوب مفهومی سرمایه فرهنگی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران

احمدرضا ظهرابی؛ عباس خدایاری؛ مهوش نوربخش؛ حسین عبدالملکی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 11-29

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.67801.2521

چکیده
  هدف این تحقیق تدوین چهارچوب مفهومی سرمایه فرهنگی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش از روش تحقیق آمیخته کمی ـ کیفی به روش اکتشافی متوالی انجام شد. نمونه بخش کیفی 14 نفر از اساتید گروه مدیریت ورزشی دانشگاه و مدیران اجرایی وزارت ورزش و جوانان بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند، مصاحبه‌ها تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد. ...  بیشتر

مدیریت رفتار سازمانی
ارتباط ویژگی های شخصیتی با بی تفاوتی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی (مورد مطالعه: معلمان تربیت بدنی)

شهرام نظری؛ عرفان گل محمدی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 57-70

https://doi.org/10.30473/fmss.2023.63249.2411

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ویژگی‌های شخصیتی بر بی-تفاوتی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی (مورد مطالعه: معلمان تربیت بدنی) بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی معلمان تربیت بدنی مناطق 19 گانه شهر تهران بود (1600 نفر). با توجه به محدود بودن جامعه تحقیق، براساس فرمول کوکران تعداد 351 نفر از معلمان به‌ صورت تصادفی_خوشه‌ای به ‌عنوان نمونه ...  بیشتر