Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The aim of this study was to investigate the relationship between job satisfaction and efficiency of in-service training of physical education teachers. The study population was all 180 physical education teachers in Qazvin. According to Morgan table, 118 individuals were selected randomly as the sample. To achieve the research objectives of job training and job satisfaction questionnaire of Smith, Kendall and Hulin was used. To analyze the data, descriptive and inferential statistics including Kolmogorov - Smirnov, Student's t-test, independent t-test and linear regression models with SPSS software was used. The results showed that the quality of in-service educational courses and job satisfaction of physical education teachers at the intermediate level is desirable (P>0.05). The efficiency of in-service training there is a significant relationship with job satisfaction and quality of physical education teachers in-service training periods of physical education teachers have the ability to predict job satisfaction (P>0.05). Also, the efficiency of the service and the satisfaction of physical education teachers there is no significant difference. So choosing the right kind of in-service courses for teachers can have many advantages such as job satisfaction.

Keywords

احسانی، عباسعلی (1381). مقایسه دیدگاه مدیران، دبیران تربیت بدنی و دانش آموزان درباره ویژگی ها و وظایف دبیران تربیت بدنی در مقاطع راهنمایی و متوسطه پسرانه شهرستان گنبد کاووس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.
اندیشمند، ویدا (1376). بررسی رابطه بین دوره‌های آموزش ضمن خدمت و کارآیی کارکنان در اداره بهزیستی شهرستان کرمان، کرمان: اداره بهزیستی شهرستان کرمان.
ایزدی، صمد (1371). بررسی کارایی و اثربخشی آموزش های ضمن خدمت معلمان مقطع کاردانی رشته آموزش ابتدایی در سطح استان مازندران، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
بهار، محبوبه (1390). مطالعه تطبیقی تاثیر آموزش های ضمن خدمت بر رضایت شغلی و رفع نیاز های آموزشی معلمان آموزش و پرورش ایران و آلمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران.
شیار، جمشید (1371). بررسی نظرات معلمین تربیت بدنی شهرستان آمل در زمینه کلاس های ضمن خدمت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، ص 42.
صالح زاده، پروین (1376). بررسی رابطه آموزش ضمن خدمت با رضایت و موفقیت شغلی کارکنان صدا و سیمای مرکز خوزستان، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
عماد زاده، مصطفی (1369). مباحثی از اقتصاد آموزش و پرورش، انتشارات جهاد دانشگاهی، اصفهان.
فرجی، غلامرضا (1385). بررسی رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی شهر تهران، دانشگاه پیام نور مرکز تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد.
فرهمند، زینب (1381). بررسی اثر بخشی دوره های تخصصی ضمن خمت کارشناسان شرکت ساپکو، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
فیست، جس و فیست، جی گریگوری (1388). نظریه های شخصیت (ترجمه یحیی سید محمدی)، تهران: انتشارات روان.
کرامت، اکبر (1385). رابطه آموزش‌های ضمن خدمت مهارت‌های رایانه (ICDL) و رضایت شغلی کارکنان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
مشکی ماجلان، محمود (1387). تاثیر آموزش های ضمن خدمت بر رضایت شغلی و نیازهای آموزشی معلمان ابتدایی شهرستان پارس آباد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
معصومی، نازیلا (1373). بررسی رابطه رضایت شغلی معلمان مدارس راهنمایی منطقه 14 آموزش و پرورش تهران با میزان موفقیت آنها در تدریس، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد.
Adeyemi, T. O. (2011). Job performance in secondary schools in ekiti state nigeria. International Journal of Afro-Asian Studies, Autumn 2011, Vol. 2, Issue 2, p41.
Ayres, J., Malouff, J. M. (2007). Problem-solving training to help workers increase positive affect, job satisfaction, and life satisfaction. European Journal of Work and Organizational Psychology, September 2007, Vol. 16, N. 3, pp. 279-294(16).
Daniela, P., Marius, B. (2011). Job satisfaction and performance in the context of the romanian educational reform. Journal of Engineering Studies and Research, Vol. 17, No. 4, pp.79-84.
Fox, J. (1998). Empoloyee empowerment: An Apprenticeship.
Jagero, N., Komba, H. V., & Mlingi, M. N. (2012). Relationship between on the job training and employee’s performance in courier companies in Dar es Salaam, tanzania. International Journal of Humanities and Social Science, November 2012, Vol. 2, No. 22, pp. 114-120.
Lampers, B. (2004). Strategies for staff empowerment. Reston, Vol. 4, Iss, G. P. 32.
Laschiger, K., Fingan, J. (2005). Using empowerment to build trust and respect in the work place. Nosecone, vol. 23, N.1, pp. 6-13.
Lippin, T. M. (2001). Empowerment base health and safety Training & Development. Alexandria, Vol. 5, Iss. 7, P. 54.
Mafini, C., Pooe, D. R. I. (2013). The relationship between employee satisfaction and organisational performance: Evidence from a South African government department. Journal of Industrial Psychology, Vol. 39, No. 1, P. 9.
Pros, N. O., Johannsen, C. G. (2001). Job satisfaction and motivational strategies among library directors. New Library World, Vol.103, Iss. 6, pp. 199-209.
Shinohara, F. (2001). Current trends and project on ict training in japanese context, Prepared and Presented at the Workshop on Module Development for ICT use in Teacher Training, unesco- PR OAP, Thailand.
Steven, W. S. (2007). The Relationship between satisfaction with on-the-job training and overall job satisfaction. Human Resource Development Quarterly, Vol. 18, No. 4, P. 481.