Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Modeling Organizational social capital in ministry of sport and youth in Islamic Republic of Iran are ultimate goals of this study.The research method is descriptive and the population is staff of ministry of sport and youth. First a Question pool measuring Social capital was collected. 
To check the dimension of organizational social capital factor analysis was run which ultimately four factors of social capital was identified. These factors, respectively, were: organizational trust, organizational citizenship, trust and reciprocity, and informal institutional partnerships. 
In order to design the model of social capital in Sport Organization three models based on three perspectives which were community-oriented and institutional, and networks perspective were evaluated using structural equation modeling. Finally, due to the Lisrel (8.50) good fit parameter outcome institutional model parameters were better fit the than network model, and community-oriented in the Sport Organization. Finally, institutional models were accepted. 
Level of social capital was significantly lower than moderate level except Organizational citizenship behavior

Keywords

ازکیا مصطفی، فیروزآبادی احمد (1382). سرمایه اجتماعی و نقش آن در تشکلهای تولیدی. مجله جامعه شناسی ایران، دوره پنجم، 4، صص 72-49
توسلی غلامعباس (1386). نظریه های جامعه شناختی. تهران: انتشارات سمت، ص247
جاهد، حسینعلی و همکاران (1389). "روش های آموزشی موثر در حفظ و توسعه سرمایه اجتماعی در سازمان‌ها"، دومین کنفرانس بین المللی مدیران آموزشی، تهران: 1.
حیدری تفرشی غلامحسین، یوسفی سعیدآبادی رضا؛ خدیو اسدالله (1381).  نگرش نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه. چاپ اول. ص 193.
شجاعی‌باغینی محمد‌مهدی (1387). مبانی مفهومی سرمایه اجتماعی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی، چاپ دوم، ص 428.
صالحی ابراهیم و مهرعلیزاده یدالله (1384)، "تغییرات بازار کار، توسعه، آموزش عالی وسرمایه اجتماعی "، مجموعه مقالات همایش آموزش عالی و توسعة پایدا ر، ص26.
علیجانی بهلول ( 1381 ). اقلیم شناسی سینوپتیک. چاپ اول، تهران:انتشارات سمت. ص80
فیضی طاهره و فقیهی ابولحسن (1385). "طراحی و تبیین مدل سرمایه اجتماعی دانشگاه پیام نور". فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 1: 48-31.
نصر اصفهانی و علی و همکاران (1390). "بررسی سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمان‌های خدماتی استان اصفهان". جامع شناسی کاربردی، شماره 1: 132- 109.
نواب بخش، مهرداد و فدوی، جمیله (1387). "بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی و نقش آن در توسعه شهری". پژوهشنامه علوم اجتماعی، شماره 1: 45-26.
هامانه، راضیه و همکاران ( 1391). "بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و میزان احساس امنیت اجتماعی در شهر یزد". فصلنامه نظم و امنیت انتظامی، شماره 2: 156- 133.
Murat, G., (2007).The Effect of communication on Knowledge sharing in organization”. Journal of knowledge management practice, Vol. 7, No. 4, December, Available at: URL: http://www.tlainc.com/articl133.htm. pp: 13- 16.
Nahapiet, J., Ghoshal, S., (1998). “Social capital, intellectual capital and the organizational advantage”. Academy of Management Review, 23(2). P: 242-266.
Narayan, D., (1999). “Bonds and Bridges: social capital and poverty. Washington, D.C: World Bank, poverty Group. Available at: URL: http:// www. World Bank. Org/ poverty/ spatial/ library. P: 7.
Tötterman, A.K., Widén-Wulff, G., (2007). “What a social capital perspective can bring to the understanding of information sharing in a university context”. Information Research, 12(4), paper colis19, http://informationr.net/ir/12-4/colis/colis19.html, pp 52-53
Sadeghi, M., Bahamiriyan, M., (2015). Study the Relationship between Social Capital of Organization and Empowering Staff of Universities: A Case Study of Applied Science Centers of Kermanshah”. TI Journals International Journal o Economy, Management and Social Sciences, Vol (4), No 2. P: 139-146.
Stone, W., (2002). “Measuring social capital: Toward a standard approach”. Australian Institute of family studies Wollongong, available at: http://www.cjpe.ca /distribution/20021030_stone _wendy_hughes_jody.pdf. pp. 139-146
Widemann, K., Hennigs, D., (2006). “Corporate Social capital and corporate reputation”, Available at http://reputation institutione.com/members /nyco6 /Wdemannhening.pdf.com/ members /nyco6 /wiedmann-hennings.Pdf. p:5-8
Word Bank. (2008). "Thailand social capital Evaluation: A mixed Methods assessment of the social investment". Fund’s impact on village social capital, available at: http://sistere sources. World Bank. Arg/ In Thailand. P: 30- 32