Document Type : Research Paper

Authors

Graduated from Sports Management, Razi University

Abstract

The purpose of this research is to investigate the effect of social responsibility on organizational performance, with emphasis on the role of mediator of familiarity on employees of sports departments and youth in the West of Iran.This research is descriptive- correlation based on the purpose of applied research.The statistical population of the study is 600 employees of sport and youth departments of western Iran. A stratified sampling method was used for sampling and Cochran formula was used to determine the sample size and 220 samples were selected as sample.In this research, three standard social responsibility questionnaires, Patterson organizational performance and organization's reputation coefficient were used to collect information. Structural equation modeling using Lisrel software was used to analyze the data. The results showed that social responsibility has a positive and direct effect on the knowledge with the standard coefficient of 2.09. Also, the social responsibility of the celebrity has a positive and significant effect on the quality of the work with the coefficient of 0.58 and the reputation of the performance has a positive and significant effect on the effect of 0.20%. Finally, social responsibility has a positive effect on the performance with a mediator role with a coefficient of 0.17 Has an indirect and meaningful effect. Therefore, the agencies are advised to push employees with a variety of programs to take responsibility and provide a ground for creating a reputation in the organization and thus increase organizational performance.

Keywords

تابلی، حمید؛ تیرگر، هدایت ا... ؛ مظفری، لیلا؛ مرتضوی، حمید؛ مهرابی فر، فاطمه (1392)، بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین و خلاقیت کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان نیریز، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 1، صص: 25-1.
امین بیدختی، علی اکبر؛ باغبان، مهدی، کارگر، هاشم (1395)، بررسی تاثیر سبک رهبری تحول آفرین بر توانمندسازی کارکنان(مطالعه موردی: کارکنان در معاونت اداری و مالی شهرداری مشهد)،  فصلنامه علمی تخصصی مدیریت پیشرفت، دوره اول، شماره اول.
جلالی فراهانی، مجید (1393)، بررسی سوابق تحصیلی، سیاسی و ورزشی مدیران ارشد ورزش ایران و کشورهای منتخب، مطالعات رفتار سازمانی در ورزش، سال اول، شماره 4، صص: 68-57.
دوستار، محمد؛ ممبینی، یعقوب؛ گودرزی، مهشید (1395)، بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر تغییرات سازمانی با تأکید بر نقش میانجی هوش سیاسی، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی؛سال سوم، شماره 15، صص:111-89.
صالحی، محمد؛ چاری سرستی، فرشته (1392)، بررسی رابطه هوش چندگانه با سبک های رهبری تحولی- تبادلی مدیران مدارس ابتدایی استان مازندران، دومین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقاء مباحث مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع در سازمانها، گچساران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران.
صادقی، لیلا (1387)، بررسی رابطه‌ی بین هوش چندگانه و سبک‌های رهبری تحولی، تبادلی مدیران مدارس متوسطه‌ی شهر اصفهان، پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان
کشاورز، لقمان؛ فراهانی،  ابوالفضل؛ شهرسبز، مجتبی (1393)، تحلیل رگرسیونی هوش سیاسی و رفتار سیاسی مدیران اداراه کل ورزش و جوانان و هیئت های ورزشی استان فارس، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره سوم، شماره 9، صص: 23-30.
ممبینی, یعقوب؛ خدادادی، سارا ؛ قاسمی نسب، روح الله؛ حدیدی، مرجان (1392)، هوش سیاسی، نیاز امروز مدیران برای مدیریت، اولین کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت، شیراز، موسسه بین المللی آموزشی و پژوهشی خوارزمی.
ممبینی، یعقوب و دوستار، محمد (1392)، مدیریت تغییر سازمانی، مبتنی بر هوش سیاسی مدیران ،  مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی مدیریت کارآفرینی و توسعه اقتصاد، قم: انتشارات جباری. ص: 516-530.
ممبینی، یعقوب؛ دوستار، محمد (1393)، مؤلفه ها و کارکردهای هوش سیاسی،  مطالعات رفتار سازمانی در ورزش، صص: 65-86.
ممبینی، یعقوب؛ ممبینی، فریبا (1392)، الگوی نظری رهبری تحول آفرین مبتنی بر هوش  سیاسی، فصلنامه توسعه سازمانی پلیس. شماره 46، صص:37-60.
هرسی، پاول و بلانچارد، کنت  (1380). مدیریت رفتار سازمانی و کاربرد منابع انسانی(ترجمه ی علی علاقه‌‌بند). تهران: انتشارات امیر کبیر. ص:47.
Ferris, G.R., Treadway, D.C., Kolodinsky, R.W., Hoch Warter, W.A., Kacmar, C.J., Douglas, C., and Frink, D.D. (2005), "Development and Validation of the Political Skill Inventory", Journal of Management, 31, pp.126-152.
Schmidt, M.J. (2010), "Is There a Place for Emotions Within Leadership Preparation Programs?", Journal of Educational Administration, 48, pp.626-641.
Robbins, Stephen P. (1993), Organizational Behavior, 6th Edition, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall Inc.
Ashraf, Fatima, Zahid Iqbal, Muhammad (2011), "A Research Agenda on the Leaders Political Intelligence for Effective Change Management", African Journal of Business Management, (14), pp.5798-5806.
Blickle, G., Rachel, E., Kane, F., Oerder, k., Wihler, A., Below, A., Schütte, N., Matanovic, A, Mudlagk, D., Kokudeva, T., Gerald R. Ferris, (2013). Leader Behaviors as Mediators of the Leader Characteristics Follower Satisfaction Relationship Group & Organization Management October, 38: 601-629.
Brouer, R, L., Ferris, G, R., Hochwarter, W, A., Laird, M, D., & Gilmore, D. C. (2006). The strain-relatedreactions to perceptions of organizational politics as a workplace stressor: Political skill as a neutralizer. Handbook of organizational politics.
Treadway, D. C., Breland, J. W., Williams, Lisa M., Cho, Jeewon, Yang, Jun, Ferris, Gerald R.,(2013). Social Influence and Interpersonal Power in Organizations: Roles of Performance and Political Skill in Two Studies Journal of Management 39: 1529-1553.
Armstrong, T.(2001). Multiple Intelligences in the Classroom. Alexandria,  VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Riggio, R. Murphy, S.(2002).Multiple intelligence and Leadership. Mahwah NJ: Lawrence Erlbaum  Associates.
Horwitz, I.B.; Horwitz, S.K.; Daram, P.; Brandt, M. L.; Brunicardi, F Ch. And Awad , S.S. (2008). “Transformational , transactional , and passive-avoidantleadership characteristics of a surgical resident cohort ; Analysis using themultifactor leadership questionnaire and implications for improving surgicaleducation curriculums”, Journal of Surgical Research, 148,1, PP:49-59.
Ferris, G. R., Perrewé, P. L., Anthony, W. P., & Gilmore, D. C. (2000). "Political skill at work". Organizational Dynamics, 28(4), 25-37.
Ferris, G. R., Munyon, T. P., Basik, K., & Buckley, M. R. (2008). "The performance evaluation context: Social, emotional, cognitive, political, and relationship components". Human Resource Management Review, 18(3), 146-163.
Reynolds consulting, S., (2011). 520 pike street suite 1250, www.stephaniereynolds.com
Kristie, M., Westerlaken, Peter, J., Jordan, Shery, R., Peter, W. (2009), Political Skill, Self-Monitoring and Emotional Intelligence as Antecedents to Organizational Retaliatory Behaviors”, ANZAM, PP: 1-18.