Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The quality of educational services is determined by investigating the gap between student’s expectations (ideal situation) and provided educational services (existing situation). This research was following to answer this question: how is the educational services quality in faculty of physical education and sport science of University of Guilan?This research was as types of application researches in goals and was descriptive – survey in the mode of data collection. Statistical population was all of the students (except PhD students) of physical education and sport science faculty of Guilan University in academic year 1392-1393, about 440 people.  Samples collected in stratified random method by using Morgan table. According to this table, the sample size was 205 people that 174 questionnaire were received after completion through distributed questionnaires.
To data collection the SERVQUAL questionnaire with 5 dimensions was used with essential changes that Enayati et.al was published it. Content validity of the questionnaire was investigated in viewpoint of experts and reliability of it was calculated with Croanbach’s alpha coefficient. Confirmatory factor analysis was used to determine concept validity.The results showed the perceived dimensions between girls and boys have no significant difference. Except the reliability dimension, the other perceived dimensions in undergraduate and master have significant difference. Prioritizing of expected quality services dimensions showed the girls and boys and in addition different levels of educations were significantly different. All of the dimensions of educational services quality have negative and significant gaps.Negative gaps means, the educational services quality were not in the expectation of students and so essential actions must be done to meet the student’s expectations. 

Keywords

اعرابی، سید محمد، اسفندیاری، شهرام (1382). "تعیین و اندازه گیری شاخص‌های کیفیت خدمات Servqual"، فصلنامه علوم انسانی  (علوم انسانی)، 2: 1
الوانی، محمد، ریاحی، بهروز (1382). سنجش کیفیت خدمات در بخش عمومی. چاپ اول. تهران. انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات ایران: 15-1.
آربونی، فریبا، شغلی، علیرضا، بدری پشته، صاحب، مهاجری، منصور (1393). "بررسی شکاف بین انتظارات و خدمات آموزشی ارائه‌شده به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1384"، مجله گام های توسعه در آموزش پزشکی، 5 (1): 25-17
آقاملایی، تیمور، زارع، شهرام، عابدینی، صدیقه (1385). "شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان"، گام های توسعه در آموزش پزشکی: 3 (2): 85-78.
باقرزاده، خواجه، مجید، باقرزاده، فاطمه (1389). "بررسی کیفیت خدمات مراکز آموزش عالی تبریز با استفاده از مدل سروکوال و رتبه بندی مراکز با استفاده ازفرآیند تحلیل سلسله مراتبی"، آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی): 2 (8): 54-31.
رنجبر، عزت آبادی، محمد، بهرامی، محمدامین، زارع، احمدآبادی، حبیب، نصیری، سهیلا، عرب، فرزانه، هادی زاده، معصومه، حاتمی نصب، سید حسن (1389). "تحلیل شکاف بین ادراکات و انتظارات گیرندگان خدمت با استفاده از رویکرد سروکوال در بیمارستان افشار یزد"، دو ماهنامه طلوع بهداشت، 9 (2): 44-29
زوار، تقی، بهرنگی، محمدرضا، عسگریان، مصطفی، نادری، عزت اله (1386). "ارزشیابی کیفیت خدمات مراکز آموزشی دانشگاه پیام نور استان‌های آذربایجان شرقی و غربی از دیدگاه دانشجویان"، پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 4 (46): 90-67
صباحی، بیدگلی، محمد، موسوی، سیدغلامعباس، کبریایی، علی، سیدی، سیدحمیدرضا، شهری، سمیه، اطهری زاده، محمود (1390).  بررسی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستآن‌های دانشگاهی کاشان طی سال 1387"، فیض :   15 (2): 152-146.
عنایتی، نوین فر ع (1390). "ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه پیام نور زاهدان بر اساس مدل سروکوال". فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. 61 (3): 152-138.
Bradley R. B. (2006); “Analyzing Service Quality: The Case of Postgraduate Chinese tudents”; Available at: http:/www.leeds.ac.uk/ researchProgs/ fileadmin/user_upload/documents: 284-286
Chua C. (2006). “Perception of Quality in Higher Education”; AUQA Occasional Publication, Available at: http:/www.auqa.edu.au/auqf/ 2004/program/papers/Chua: 101-104
Galloway L. (1998). “Quality Perception of Internal and External Customers: A Case Study in Education Administration”. The TQM Magazine.10(1).20-26
Gronroos C. (2001). Service Management & Marketing (2 ed.), Wiley: 84.
Hanson J. (2003). “Encouraging Lectures to Engage with New Technologies in Learning and Teaching in a Vocational University: the Role of Recognition Reward”; Journal of Higher Education Management and Policy. Vol.15, P. 3.
Harman G. and V. Meek. (2000); “Repositioning Quality Assurance and Accreditation in Australian”; The Report of Department of Education Training and Youth Affairs, pp:1-10.
Iranmanesh, M. and E. Kamrani. (2005). “The Role of Higher Education in Stable Development”; Institute for Research and Planning in Higher Education, Vol. 1. Pp: 33- 54.
Kar ydis A. & Komboli-Kodovazeniti M. & Hatzigeorgiou D. & Panis V. (2001). “Expectations and perceptions of Greek patients regarding the quality of dental health care”, Int J Qual Health Care. 13(5):409-416.
Kebriaei A, Roudbari M, Rakhshani Nejad M, Mirlotfi P.(2005). “Asssessing Quality of Educational Services at Zahedan University of Medical Sciences”. Tabib Shargh.7(2):9-15.
Lim, P.C., & Tang, N. (2000). “A study of patients expectations and satisfaction in Singapore hospitals”, Int Journal Health Care Qual Assur. 13(7): 290-299.
Parasuraman, Zeithaml V.A & Berry, L.A. (1985). “Conceptual model of service quality and its implications for future research”, Journal of Marketing. 49. 41-50.
Parasuraman A, Zeithaml, V.A & Berry, L.A. (1988). “SERVQUAL: A multiple item scale for measuring customer perceptions of service quality”, Journal of Retailing. 64(1). 13-40.
Ruby CA. (1998). “Assessing Satisfaction with Selected Student Services Using Servqual, a Market-Driven Model of Service Quality”. NASPA J.35(4):331-41.
Sahney S., D. K. Banwet and S. Karunes. (2008). “An Integrated Framework of Indices for Quality Management in Education: A FacultyPerspective”; The TQM Journal, Vol. 20, No. 5, pp. 502-519.
Sharma, B & Gadenne, D. (2001). “An investigation of the perceived importance and effectiveness of quality management approaches”, The TQM Magazine. 3(6): 433-443.
Tofighi Sh, Sadeghifar J, Hamouzadeh P, Afshari S, Foruzanfar F, Taghavi Shahri SM. (2011). “Quality of Educational Services from the Viewpoints of Students; Servqual Model”. Educ Strateg J Med Sci.4(1):21-26
West E .(2001). “Management matters: The link between hospital organization and quality of patient care”, Qual Health Care, 10: 40-48.