Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The purpose of the research was the investigation of the relationship between mental Health and Job involvement of physical education teachers in Yasuj. The statistical population were all physical education teachers in Yasuj city (N=105), so all of them were chosen for the research sample by totally methods. To achieve the research goals, two standard questionnaires such as Dragvtys et al (1984) mental health questionnaire and Edward & Clipart job involvement (1984) questionnaire were used. Validity of two questionnaires was confirmed by 15 experts and their reliability were studied in a pilot study with 30 subjects and calculated as 0.95, and 0.78 respectively. For data analysis the descriptive statistics and inferential statistics methods, including Kolmogorov- Smirnov, Single sample T-student test, Pearson correlation coefficient, and Friedman were used. The results indicated that paranoid thoughts, anxiety, depression, physical problems, interpersonal relationship sensitivity, obsessive or compulsive, aggression, and psychosis are the most important dimensions of health mental in the physical education teachers in Yasuj and there is a significant difference among the priorities of these factors. The mental health and dimensions of mental health were at the desirable level among physical education teachers in Yasuj. Also job involvement was at the desirable level among physical education teachers in Yasuj. Finally, there is a negative relationship and not significant relation between the mental health and dimensions of mental health and job involvement in physical education teachers in Yasuj (p≤ 0.05).

امامی فرشاد، طالب­پور مهدی (1386). «بررسی ارتباط تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی و مقایسه آن بین دبیران تربیت­بدنی مرد آموزشگاه­های نواحی هفت­گانة مشهد». پژوهش در علوم ورزشی، 12: 32-15.
بیانی علی­اصغر، محمد کوچکی عاشور، ­محمد کوچکی قربان (1386). «تعیین وضعیت سلامت روانی معلمان استان گلستان با استفاده از چک­لیست نشانگان روانی»، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 9(2): 39- 44.
جمشیدنژاد علی­رضا (1383). بررسی رابطة استرس شغلی و سلامت روانی با میانجی­گری متغیرهای تعارض نقش، ابهام نقش و گرانباری نقش در مدیران مدارس متوسطة استان خوزستان. طرح پژوهشی شورای تحقیقات آموزش‌وپرورش استان خوزستان، نشر کردگار.
حبیبی مجتبی، بشارت محمدعلی، قراگوزلو فاطمه، ایزانلو بلال، ذوالفقاری محمدرضا (1388). «مقایسه سلامت روانی در دبیران تربیت­بدنی و غیر تربیت­بدنی بر اساس ویژگی­های جمعیت شناختی». رشد و یادگیری حرکتی، 1: 114- 93.
حیدری­نژاد صدیقه، مرادی­پور مهدی (1390). «رابطة دلبستگی شغلی دبیران تربیت­بدنی با جوّ سازمانی مدارس متوسطه شهر اهواز». مدیریت ورزشی، 8: 21- 5.
درانی کمال، غلامعلی لواسانی مسعود (1379). «رابطة رضایت شغلی، عزت‌نفس و سلامت روانی: یک­مطالعة موردی از مربیان مرکز پیش­دبستانی دانشگاه تهران». مجلة روان­شناسی و علوم تربیتی، 30 (1): 98- 76.
دزفولی سیمین­دخت، شفیع­نیا پروانه، شتاب بوشهری ناهید (1388). رابطة سلامت روان و دلبستگی شغلی دبیران متوسطه تربیت­بدنی نواحی چهارگانه شهر اهواز. هفتمین‌هایش بین­المللی تربیت­بدنی و علوم ورزشی تهران.
رابینز استیفن پی (1996). رفتار سازمانی، ترجمه پارساییان علی ـ محمدعلی اعرابی (1384)، جلد اول، چاپ ششم، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، 127-129.
رمضانی­نژاد رحیم (1383). «مقایسه عامل نگه­دارنده شغل دبیران تربیت­بدنی با دبــــیران غیر تربیت­بدنی». نشریه حرکت، 20: 71-55.
نوربخش پریوش (1378). ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه­گیری عوامل فشارزای شغلی دبیران تربیت­بدنی استان خوزستان و تعیین رابطة بین این عوامل با سلامت روانی آن‌ها. رساله دکتری مدیریت تربیت و علوم ورزشی، دانشگاه تربیت‌معلم تهران.
Adams, T. B., Moore, M. T., Dye, G., (2007). “The relationship between physical activity and mental health in a national sample of college females”. Women health, 45: 69- 85.
Gonzalez, J. and Grazzo, T. (2006). “Structural relationships between organizational service orientation, contact employee job satisfaction and citizenship behavior”. International Journal of Service Industry Management, 17(1): 23-50.
Knots S. and Tami F. (2005). “Relationship between employees' religiosity and job involvement”. Psychological Report, 93: 79- 86.
Kovess-Masfety et al. (2006). Teacher’s mental health and teaching Levels. Teaching and Teacher Education, In press.
Loh. L.W.C; (1994). Are EsL/Efl teachers under high stress? A study of Secondary level school teachers in Hong Kong. International. JATEFL Conference in Brighton UK.
Morris A. and Bloom. J. (2002). “Contextual factors affecting job satisfaction and organizational commitment in community mental health centers undergoing system changes in the financing of care”. University of California. 4(2), 71-83.
Pisanti, R., Gagliardi, M. P., Razzino, S. and Bertini, M. (2003). “Occupational stress and wellness among Italian secondary school teachers”. Psychology and health, 18(4): 523-536.
Punch. K.F., Tuettemann. E., (1990). “Correlates of psychological distress”. British Educational research Journal. 16(4): 76-92.
Rasku.A., Kinnunen. U., (2003). “Job conditions and wellness among finish upper secondary school teaching”. Psychology and Health, 18(4): 441-456.
taylor, j (2001). “Coaches are people too: an applied model of stress management for sport coaches”. Journal of applied sport psychology, 14: 27-50.
Weinberg, R. S., gold, d. (2003). Foundation of sport and exercise psychology (3rd ed). Champaign, ill, human kinetics