Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The aim of this study was to identify factors that influence the behavior of the Iranian private sector to invest in professional sports and was a model. The study population consisted of experts in sports management, economy, private sector investment and sport managers.In the qualitative study,15 people are targeted based on a sample of 143 people were chosen as a sample.To achieve objectives of the 79-item questionnaire was used. validity of the questionnaire was confirmed by 15 experts and construct validity was confirmed by factor analysis. Cronbach's alpha for the total scale structures and were higher than 0.7. The data on the quality of the Delphi method was used in three stages. The little too descriptive and inferential statistical methods such as K - S, confirmatory factor analysis, path analysis with the help of the software SPSS 22 and Smartpls 3.0 was used. The model factors in attracting private sectorinvestment in professional sports management with load factor (0.922), marketing (0.890),especially sports (0/859), related to the economy (0/842), media and advertising (0/862), support (0.846), cultural (0.719), political (0.647) and legal (0.642) exist. The findings of this study wasto investigate the factor structure and theoretical foundation in this model fit (0.663) strong enough to suggest the models to explain the factors influencing the behavior of the private sector to invest in sport is a professional.

Keywords

-    احسانی، محمد، ابودردا، زینب و اقبالی، مسعود. «بررسی علل عدم حمایت اسپانسرها از ورزش حرفه­ای بانوان شهر اصفهان». نشریه علوم حرکتی و ورزش، 1387. 12(3): 111-120.##اکبری، حسین، داوری، دردانه. مدیریت خصوصی­سازی، چاپ اول، تهران، مرکز پژوهش صنعتی آریانا. 1380.##پاداش، دنیا، سلطان حسینی، محمد، خبیری، محمد، فتحی، سعید. تعیین و اولویت­بندی عوامل مدیریتی و اجرایی مؤثر بر خصوصی­سازی باشگاه­های ورزشی. همایش بین­المللی علم و فوتبال، آکادمی ملی فوتبال، تهران. 1388.##جلالی فراهانی، مجید، علیدوست قهفرخی، ابراهیم. « تحلیل موانع اقتصادی مؤثر بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در ورزش حرفه‌ای ایران». مطالعات مدیریت ورزشی، 1392. 5 (19): 109- 128.##خسروی­زاده، اسفندیار، بهرامی، علیرضا، حقدادی، عابد. «موانع سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در ورزش استان مرکزی». مطالعات مدیریت ورزشی، 1393. 24: 207 – 222.##رهبر، فرهاد. موانع سرمایه‌گذاری و تأثیر آن بر رشد اقتصادی ایران. مجله تحقیقات اقتصادی. 1386. 81: 111- 138.##ساکت، محمد رضا. خصوصی­سازی رؤیای دست نیافتنی باشگاه­ها. روزنامه کیهان، 1394. قابل دسترسی در ##http://kayhan.ir/fa/news/41354  سید عامری، میرحسن، محرم­زاده، مهرداد، بشیری، مهدی و هادی، حمدالله. «بررسی موانع جذب حامیان مالی در صنعت ورزش استان آذربایجان شرقی». فراسوی مدیریت، 1388. 10: 147-164##شعبانی، عباس، رضایی صوفی، مرتضی و فراهانی، ابوالفضل. «مطالعة چالش­های موجود در بخش­های چهارگانة ورزش کشور»، پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی، 1393. 8 : 65- 80##محتشمی، عباس. نقش اسپانسر در فوتبال، روزنامۀ مردم سالاری، 1387.##مهدوی، عبدالحمید. بررسی فرایند خصوصی­سازی در توسعة ورزش کشور و روش‌های آن. سازمان تربیت بدنی، مرکز ملی مدیریت و توسعة ورزش کشور.  1388، 5– 24.##ﻋﺴﮑﺮﯾﺎن، ﻓﺮﯾﺒﺎ. «ﺑﺮرﺳﯽ اﻗﺘﺼﺎدی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ­ﮔﺬاری‌ﻫﺎی ورزﺷﯽ اﯾﺮان در ﺳﺎل 1386»، مدیریت و توسعه ورزش، 1390، 1: 42 – 53.##نادریان، مسعود، قدوسی نرگس. «شناسایی تنگناهای موجود در سرمای­ گذاری بخش خصوصی در تولید وسایل و تجهیزات ورزشی». پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، 1394، 4: 63– 73##
-      Crompton JL. Proximate development: an alternate justification for publicinvestment in major sport facilities?. Managing Leisure. 2014 Jul 4;19(4):263-82.##Green M. Olympic glory or grassroots development?: Sport policy priorities in Australia, Canada and the United Kingdom, 1960–2006. The international journal of the history of sport. 2007 Jul 1;24(7):921-53.##Houlihan B, Green M. Comparitive Elite Sport Development. Systems, structures and public policy. Amsterdam et al.: Butterworth-Heinemann. 2008.##Hyun Baek T, Whitehill King K. Exploring the consequences of brand credibility in services. Journal of Services Marketing. 2011 Jul 5;25(4):260-72.##Jones CP. Investments: analysis and management. John Wiley & Sons; 2007 Jun 14.##Nasseh M. Evaluation of privatization in sports with the approach of assessing the strengths and weaknesses. European Journal of Experimental Biology. 2013;3(1):631-6.##Nauright J, Ramfjord J. Who owns England's game? American professional sporting influences and foreign ownership in the Premier League. Soccer & Society. 2010 Jul 1;11(4):428-41.##RIichard  FM, Kathryn  G. Recreational Sport Management   2005. (4^ th ed.). pp: 123.##Pitts BG, Stotlar DK. Fundamentals of sport marketing. Fitness information technology; 2007.##Propheter G, Hatch ME. Evaluating Lease-Purchase Financing for Professional Sports Facilities. Urban Affairs Review. 2015 Nov 1;51(6):905-25.##Thwaites D, Carruthers A. Practical Applications of Sponsorship Theory: Empirical Evidence From English Club Rugby. Journal of Sport Management. 1998 Jul 1;12(3).##Seguin B, Teed K, O'Reilly NJ. National sports organisations and sponsorship: An identification of best practices. International journal of sport Management and marketing. 2005 Jan 1;1(1-2):69-92.##Sanderson, K.; Harris, F.; Russel, S.& Chase, S. (The economic benefit of sport: A Review, Business and Economic Research Ltd ( BERL), 2000. Shank MD, Lyberger MR. Sports marketing: A strategic perspective. Routledge; 2014 Oct 3.##Shilbury D, Sotiriadou KP, Green BC. Sport development. systems, policies and pathways: An introduction to the special issue. Sport Management Review. 2008 Nov 30;11(3):217-23.##