نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی. دانشکده تربیت بدنی. دانشگاه تبریز

2 گروه مدیریت ورزشی. دانشکده تربیت بدنی . دانشگاه تبریز

3 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تبریز

چکیده

هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل رفتار مصرف کننده در فضای بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای ورزشی بود که به شیوه مطالعات کیفی و از روش اشتراوس و کوربین انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش خبرگان و صاحب‌نظران در حوزه مدیریت ورزشی بودند که به روش هدفمند و گلوله‌برفی انتخاب شدند و حجم نمونه با در نظر گرفتن فرض اشباع نظری انجام گرفت. جهت جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که محقق با انجام 15 مصاحبه به اشباع نظری رسید. روایی سؤالات مرحله به مرحله مورد تایید خبرگان قرار گرفت و پایایی سؤالات مصاحبه به روش بازآزمون %92 بدست آمد. با تجزیه و تحلیل داده‌ها450 کد اولیه، 56 مقوله فرعی و 8 مقوله اصلی بدست آمد که طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل تحقیق طراحی گردید. نتایج نشان داد که در رفتار مصرف‌کننده ورزشی در بازاریابی دیجیتال کسب و کارعوامل مؤثر شامل عوامل علی (بازاریابی دیجیتال)، عوامل زمینه‌ای (عوامل سازمانی و عوامل روانشناختی)، عوامل مداخله‌گر (پیشرفت تکنولوژی و عوامل محیطی)، راهبردها (استراتژی سازمانی) و پیامدها (رشد و تعالی سازمانی) می‌باشد و مقوله اصلی، رفتار مصرف‌کننده دیجیتال است که این مقوله کلیه مقولات دیگر را تحت پوشش قرار می‌دهد، بنابراین بهتر است مسئولین و مدیران بازاریابی دیجیتال دیدگاه استراتژی محور و فرآیند محور بر رفتار مصرف‌کننده دیجیتال داشته باشند و ساختار سازمان مبتنی بر دانش، یادگیری، عملکرد باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Abasian, M. Marashian, H. Heydarnezhad, S. Khatibi, A. (2022). Investigating factors affecting the buying behavior of consumers of sports products in social media. Journal Sport management. 14(4), 40-59 (in Persian)
  2. Anthonia, U. Prof O. (2021). www.ijbmm.com International Journal of Business Marketing and Management (IJBMM) Page 90 Digital Marketing and Consumer Buying Behaviour of Electronic Products in Nigeria. International Journal of Business Marketing and Management (IJBMM). Vol, 6. Issue 3
  3. Behera, R., Gunasekaran, A., Gupta, S., Kamboj, S., & Bala, P. (2020). Personalized digital marketing recommender engine. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 1-24.
  4. Danaifard, H. Emami, M. (2007). Qualitative research strategies: A reflection on foundational data theorizing. Andishe Modiryat Rahbordi. 1(2), 69-97 (in Persian)
  5. Daniel, C, F. (2013). Consumer behavior in sports and events. Translator: Farshad, T. Publications: Hatmi (in Persian)
  6. Daniel, C, F. Daniel, L. Adam K. Mark, P. (2016). Sport Consumer Behavior Research: Improving Our Game. Journal of Sport Management, 30, 113 -116
  7. Deylami, Z. Hoseyni, Y. Ahmadi, H. (2021). Evaluation of digital marketing strategy of mineral export companies of Bushehr province using RACE model. Journal of International Business Administration 4(2), 21-41 (in Persian)
  8. Dehghan, Gh, A. Yargholi, H. Alidoust, Gh, E. (2022). Identify Indicators of Management of University Sports Volunteers with Emphasis on Organizational Behavior Variables. Organizational Behavior Management in Sport Studies. 9(33), 39-47. (in Persian)
  9. Elena, P. Mihai T. (2021). Digital marketing and online consumer behavior in Romania during the COVID-19 pandemic: a case study. doi:10.2478/amso-2021-0003. e-mail: timus@u2b.umfst.ro.
  10. Farsi, S. Saybani, H. Savad, M. (2021). Elaboration of electronic marketing implementation model in the field of sports business. Journal of business. 13(49) 227-241 (in Persian)
  11. Hayes, A. (2021). Social Media Marketing (SMS): What It Is, How It Works, Pros and ConsRetrieved, https://www.investopedia.com/terms/s/social-mediamarketing-smm.asp
  12. Hoseyni, M. Farahani, A. Termazade, M. (2016). The role of e-commerce in the marketing of sports brands. Tr3 international conference on sports science (in Persian)
  13. Jahangiri, A. Vahabzadeh, Sh. (2018). Evaluation of digital marketing strategies on the export of commercial companies.National conference of new models in management and business. Institute of Higher Education Negareh. 1-8 (in Persian)
  14. Jamaat, Kh. Shabani Bahar, Gh. Gudarzi, M. Honari, H. (2017). Consumer behavior model of public sports based on the mix of marketing, environmental and psychological factors. Journal Contemporary researches in sports management. 7(14), 29-41(in Persian)
  15. Kapnia, K. (2022). The rise of social media marketing and its impact on consumer purchasing behavior in sports apparel. Type of Publication Bachelor’s thesis
  16. Keyhan, Sh. Nikbakhsh, R. Farahani, A. Safania, A, M. Bagherian, M. (2021). Sports business development model with electronic business approach. Quarterly Journal Applied Research of Sport Management. 10(1), 61-75 (in Persian)
  17. Mahmudzadeh, M. Dehnavi, H. (1400).Investigating the factors affecting internet shopping consumers using the grounded theory method. Marketing Management. 15(46), 107-124 (in Persian)
  18. Najafzadeh, F. Rostami, M. Tojjari, F. Zarei, A. (2015). Presenting a conceptual model of purchasing behavior of sports consumers. Annual Conference on management and business economics (in Persian)
  19. Pourzarnega, j. (2022). The Viewpoint of Sports Clubs’ Managers on Sports Marketing. Sports Business Journal, Vol. 2, Issue 1, p. 107-118
  20. Ramya, L., & Kartheeswaran, K. (2019). Future of Digital Marketing in 2020. Digital Marketing: Scope and opportunities, Sathyamangalam, India. https://www.researchgate.net/publication/337304 Rezaii, Z. (2020). The impact of digital marketing on business development. Azim.media(in Persian)
  21. Ruth M. Crabtree, J. Zhang. (2022). Challenges and opportunities of contemporary sport marketing Strategic perspectives. Book Sport Marketing in a Global. eBook ISBN9781003270041
  22. Suryawardani, I. G., & Wiranatha, A. S. (2017). Digital marketing in promoting events and festivities a case of sanur village festival. Journal of Business on Hospitality and Tourism, 2(1), 159-167.
  23. Smit, A.& Stuart, B. (2016). An introduction to sports marketing. Translator: Tojjari, F. & et al. Publishers: Sana Gostar (in Persian)
  24. Shuarz, E. & Hanter, J. (2019). Advanced sports marketing. Translator: Montazeri, A. &Rashidlamir, A. Publishers: Tanin danesh (in Persian)
  25. Solomon, M, I. (2012). Consumer behavior (buying, having and being). Translator: Hedarzade, K. Publishers: Bazariabi (in Persian)
  26. Tarighi, R. Sajadi, Nasrollah. Hamidi, M. khabiri, M. (2018). Identifying factors affecting the development of electronic marketing capabilities of professional sports in Iran. Journal Strategic Studies on Youth and Sports.17(42), 93-112(in Persian)
  27. Zakerian, A. Jalali, F, M. (2019). Investigating the effect of internet advertising factors on the behavior of sports consumers. Journal Sport management . 11(1), 107-118 (in Persian
  28. Yoshida, M. (2017). Consumer experience quality: A review and extension of the sport management literature. Sport Management Review, 20(5).