نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی/دانشگاه پیام نور

2 هیات علمی

3 مدرس مدعو/دانشگاه پیام نور

چکیده

تحقیق حاضر با هدف طراحی الگویی برای اولویت بندی عوامل تأثیر گذار بر پذیرش مسئولیت اجتماعی با استفاده از روش شبکه های عصبی مصنوعی انجام پذیرفت. روش این پژوهش از نوع توصیفی–پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان است که در زمان انجام پژوهش 240 نفر بود. جامعه آماری هدف، در مرحله نخست، خبرگان در حوزة دانشگاهی هستند. در مرحله اول، با مطالعه ادبیات منابع معتبر (مطالعات کتابخانه ای) 4 بعد اصلی مسئولیت پذیری اجتماعی جمع آوری شد(جدول1). این عوامل در اختیار پنل خبرگان که شامل 11 نفر از اساتید دانشگاه بودند، قرار گرفت. این خبرگان روایی صوری و روایی محتوای عوامل را بر اساس شاخص والتز با میانگین بالای 79/0تأیید نمودند. جامعه آماری در بخش دوم، کارکنان و مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان تعریف شدند، که براساس شاخص کلاین، 100 نفر بعنوان نمونه تعیین گردید؛ پس از حصول اطمینان از روایی اولیه، مؤلفه ها در قالب پرسشنامه ای مبتنی بر طیف لیکرت به منظور سنجش روایی سازه (تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی (آلفای کرونباخ) مورد بررسی قرار گرفت، که نهایتا، روایی(79/0) و پایایی سازه(821/)0 تأیید گردید. سپس، با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی، میزان تأثیر گذاری عوامل بر پذیرش مسئولیت اجتماعی در میان کارکنان مورد مطالعه، برآورد و اندازه گیری شد. نتایج تحقیق نشان دادند که، در روند پذیرش مسئولیت اجتماعی در میان کارکنان، مؤلفه رعایت اخلاق کسب و کار در اولویت اول و مؤلفه نیازهای اقتصادی در اولویت آخر جای گرفتند.

کلیدواژه‌ها

  1. Adel.Salavati and Mojtaba Rostami Norouzabad and Mostafa Baghbanian. Investigating Factors Affecting Social Responsibility in Sanandaj Village Villages. Cooperatives and Agriculture Journal. 2014, 13(12).(In Persian)
  2. Arab Salehi, Mehdi; Sadeghi, Ghazal; Moein al-Din, Mahmoud, The Relationship of Social Responsibility with Financial Performance of Companies Accepted in Tehran Stock Exchange, Empirical Accounting Research Journal, 2013, 3(9),1-20. (In Persian)
  3. Barthorpe , S .Implementing corporate social responsibility in the UK construction industry”, Property Management ,2010, 28(1), 4-17
  4. Carroll AB , Corporate social responsibility evolution of a definitional con-struct. Bus Soc, 1999, 38(3): 268-295.
  5. Cardebat, J., and Sirven, N ,What corporate social responsibility reporting adds to financial return?", Journal of Economics and International Finance,2010, (2), 020-027.
  6. Kline, R.B. (). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press. 2010, 3, 234-267.
  7. Fakhari.Hossein, Rezaei Pithenei Yaser, Norouzi.Mohammad, The Effect of Disclosure of Company's Corporate Responsibility on Investment Effectiveness, Journal of Management and Management,2016,4(4) , 85-106. (In Persian)
  8. Freeman, I. & Hasnaoui, A. ,The meaning of corporate social responsibility: The vision of four nations”, Journal of Business Ethics,2011, 100 (3), 419-443.
  9. Font, X., Walmsley, A., Cogotti, S., McCombes, L. & Häusler, N. Corporate social responsibility:The disclosure-performancegap”,Tourism Management, 2012, 33 (6), 1544-1553.
  10. Mandhachitara, R. & Poolthong, Y. A model of customer loyalty and corporate social responsibility”, Journal of Services Marketing,2011, 25 (2), 122–133.
  11. MellatParast, M. & Adams, S. G. Corporate social responsibility, benchmarking, and organizational performance in the petroleum industry: A quality management perspective, International Journal of Production Economics,2012, 139 (2), 447–458.
  12. Maleki, Samira, Investigating the Impact of Organizational Social Responsibility Dimensions on Bank Loyalty Bank Sepah. Fourth International Banking Services Marketing Conference, Financial Services Marketing Center, 2012, 3(4), 11-12. (In Persian)
  13. Movjoodi. Amin, Darzian Azizi. AbdulHadi, Ghasemi.Parya, Effect of Organizational Responsibility on Customer Loyalty, Marketing Management Magazine,2014, 22, 99-116. (In Persian)
  14. Mohamed.Kirat, Corporate social responsibility in the oil and gas industry in Qatar perceptions and practices, Public Relations Review, 2015, 41(4), 438-446.
  15. Houshang Taghizadeh and Mohammad Sadegh Zeinali Kermani, Application of Artificial Neural Networks to Recognize the Relationship Between Corporate Social Responsibility and Financial Performance, World Applied Sciences Journal, 2011, 12(10), 1910-1919.
  16. Pantelitsa P. Eteokleous, Leonidas C. Leonidou, Constantine S. Katsikeas, Corporate social responsibility in international marketing: review, assessment, and future research", International Marketing Review,2016, 33(4), 580-624.
  17. Petzer, D. J. & De Meyer, C. F. The perceived service quality, satisfaction and behavioral  intent towards cellphone network service providers: A generational perspective”, African Journal of Business Management,2011, 5 (17), 7461-7473.
  18. Pop, O. Dina, G.C. Martin, C, Promoting the Corporate Social
  19. Sheng, T. & Liu, C. ,An empirical study on  the effect of e-service quality on online customer satisfaction and loyalty, Nankai Business Review International,2010, 1(3), 273-283.
  20. Shu-LingYeh, Yu-ShanChen, Yi-HuiKao, Sou-ShanWu, Obstacle factors of corporate social responsibility implementation: Empirical evidence from listed companies in Taiwan, The North American Journal of Economics and Finance,2014, 28, 313-326.
  21. Sungbeen.P, Sjin.S and Seoki.L, Corporate social responsibility and sysyematic risk of resturant firms: the moderating role of geographical diversification, Tourism management Journal, 2017, 59, 610-620.
  22. TahHsu, K. ,The advertisi ng effects of corporate social responsibility on corporate reputation and brand equity: Evidence from the life insurance industry in Taiwan, Springer Science.2011, 1-13