نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه

2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه

3 استاددانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

تحقیق از لحاظ نتیجه در فاز کیفی جزء تحقیقات بنیادی و در فاز کمّی جزء تحقیقات کاربرد است. نمونه آماری در بخش کیفی 18 نفر از متخصصان ورزش زنان، مدیران فدراسیون‌های ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی و کارمندان خبره وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش استانی به روش گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی کلیه مدیران و کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان، مدیران ادارات ورزش و جوانان استانی، مدیران فدراسیون های ورزشی بودند (مجموعه 2900 نفر). که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه حداقل 217 نفر برآورد شد، تعداد 300پرسشنامه پخش شده و 276 پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه‌ها از تکنیک آماری فریدمن، آزمون t تک نمونه‌ای، تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار لیزرل و نرم افزار spss استفاده شد. نتاج نشان داد که مجموعا 67 مولفه به عنوان گویه های موثر در صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران زن با تاکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد که قابل تقلیل به 12 عامل شامل شایستگی‌های مدیریتی و رهبری؛ شایستگی‌های حرفه ای؛ شایستگی‌های سیاسی؛ شایستگی‌های ارتباطی؛ شایستگی‌های عملیاتی؛ شایستگی‌های ادراکی؛ شایستگی‌های روانی؛ شایستگی‌های عقیدتی؛ شایستگی‌های اخلاقی؛ شایستگی‌های فرهنگی-اجتماعی؛ شایستگی‌های شخصیتی و در نهایت شایستگی‌های رفتاری و تصمیم گیری است. همچنین، بین صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران زن با تاکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت ورزش و جوانان اولویت معنیداری وجود دارد. به طوری که بالاترین اولویت مربوط به "شایستگی‌های مدیریتی و رهبری" و پایین ترین اولویت مربوط به "شایستگی‌های عقیدتی" میباشد.

کلیدواژه‌ها

Adarouk T, & Looise J. K. HR contribution to IT innovation implementation: Results of three case studies. Creativity & Innovation Management, 2005; 14(2), 160–168
Asheghi H, Qahramani M, Ghorchian N. Gh. (2015), Identifying and Explaining the Dimensions, Components and Indicators of Competent Development of Banking Industry Managers. Quarterly Journal of Human Resources Education and Development, 2015; 14: 57-76. [Persian]
Bartram D. The Great Eight competencies: a criterion-centric approach to validation. The Journal of applied psychology, (2005); 90(6): 1185-1203
Cochran G. R. Ohio State University Extension competency study: Developing a competency model for a 21st century Extension organization (Doctoral dissertation), The Ohio State University, 2009.
Damghanian H, Rastegar A, Yazdani Ziarat M. Designing and Explaining the Competency Model in Organizational Interpersonal Communication. Management Studies (Improvement and Transformation), 2018; 27(88): 174-143. [Persian]
Florido J. Financial strategies, the professional development of employers and performance of sme's. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2014; 174, 768 – 775.
Ghanji M. Designing a Model of Professional Competence of Managers with Emphasis on Franco-Manager Management in the Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare. Journal of Development and Transformation Management, 2015; 21, 11-22. [Persian]
Grenham G. (2017). Professional Diploma in Banking 2016/2017 (leading to Chartered Banker). The Institute of Banking. Retrived From: www.iob.ie/postgrad.
Guarnieri M. A, Wright S. L, & Hudiburgh L. M. The relationships among attachment style, personality traits, interpersonal competency, and Facebook use. Journal of Applied Developmental Psychology, 2013; Vol. 33, No. 6, pp. 294–301.
Hashemian S. M. H. Rereading the key components of management from the perspective of postmodernism, PhD thesis, School of Management, University of Tehran, 2009. [Persian]
Khoshouei M. S, Oreyzi H. R, Noori A. "The eight managerial competencies: Essential competencies for twenty first century managers", Iranian Journal of Management Studies (IJMS), 2013; 6 (2):131-152. [Persian]
Mahmoudi A. H, Abedi A, Heidari Y. A Study of Professional Competencies of Educational Group Managers. Development Management Process, 2012; 1: 69-92. [Persian]
Mottaqi Shahri M. H, Ghafouri F, Mahmoudi A. Comparison of the role and presence of women in managerial positions of sports and non-sports organizations, new approaches in sports management, 2014; 2(4): 9-20. [Persian]
Ranaei H, Soltani M, Yazdani H. Identifying and ranking the dimensions and components of managers 'competence: Content analysis of managers' competency models. Human Resource Studies, 2012; 2(3): 27-50. [Persian]
Seyed Ameri M. H, Elahi A, Afshari M, Honari H. Development of the model of the effect of franchise in management on the development of sports. Sports Management Studies, 2016; (37) 8: 17-34. [Persian]
Shi’aZadeh E. Improving the presence of women at management levels. Quarterly Journal of Quality, 2011; 21: 4-51. [Persian]
Taherpour F, Rajaeipour S, Jamshidian A. R. Investigate the current and desired status of the application of franchora management components. Public Management Perspective, 2011; 7: 7-11. [Persian]
Teichler U. Higher Education in Globalization World. Springer Publisher, London, UK, 2007.
Wang K, Lestari Y. Firm competencies on market entry success: Evidence from a high-tech industry in an emerging market. Journal of Business Research, 2013; 66(2), 2444–2450.
Zardoshtiyan, Shirin, Hosseini, Maryam, Karimi, Javad. The effect of job failure on the tendency to leave the service considering the mediating role of burnout in physical education teachers in Kermanshah province. Journal of Organizational Behavior Management Studies in Sport, 2006, 4 (3), 61-69.
Zartoshtian, Shirin, Gholami Torksloyeh, Sajjad, Eidipour, Kamran, Kurd, Noushin, Bakhit, Masoumeh. The relationship between the dimensions of cultural intelligence and the ability to resolve conflicts between employees of the General Directorate of Sports and Youth of Fars Province. Scientific-Research Quarterly Journal of Organizational Behavior Management Studies in Sport, 2014, 2 (1), 71-78.
Zhang F, Zuo J, & Zillante G. Identification and evaluation of the key social competencies for Chinese construction project managers. International Journal of Project Management, 2013; Vol. 31, No. 5, pp. 748–759