نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران،تهران، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه تهران، ایران

4 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تایران

چکیده

هدف از این پژوهش، طراحی مدل مسئولیت اجتماعی فدراسیون ورزش دانش آموزی ایران بود. این پژوهش، کاربردی و با رویکردی آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی نمونه شامل خبرگان آگاه به موضوع ورزش دانش آموزی در سه بخش آکادمیک، اجرایی و ورزشی بود. نمونه گیری هدف مند بود و با توجه به رویکرد غیر احتمالی آن تا نقطه ای ادامه پیدا کرد که به اشباع نظری رسیدیم. بنابراین 12 مصاحبه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیأت رئیسه، کارشناسان، مدیران ستادی ورزش دانش آموزی، معاونین تربیت بدنی و سلامت، روسای ادارات، هیات ها و انجمن های ورزش دانش آموزی بودند که به صورت هدفمند 219 به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از تحلیل مضمون با نرم افرار MAXQDA استفاده شد. همچنین در بخش کمی به منظور تأیید فرضیات به دست آمده از بخش کیفی از روش تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی با کمک نرم افزار های SPSS و LISREL ستفاده شد. نتایج نشان داد که نقطه ی اشباع در نمونه ی کیفی ایجاد 36 کد اولیه، 4 عامل (اقتصادی، بشردوستانه، قانونی و اخلاقی) و 1 کد محوری ( مسئولیت اجتماعی فدراسیون ورزش دانش آموزی) متفاوت می کند که در مجموع 422 فراوانی کلی را در مصاحبه ها دارند. همچنین فرضیه های شناسایی شده در بخش کیفی به صورت کمی مورد تأیید قرار گرفتند. نتایج این پژوهش برای سیاست گذاری و تدوین برنامة راهبردی به منظور توسعه مسئولیت اجتماعی در بین کارکنان فدراسیون، ذی نفعان، معلمان و انجمن ها و هیأت های ورزشی در ورزش دانش آموزی کاربردی خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

  1. Shahini HA. Social respinsibility promotion alternatives among staff managers of Islamic Azad University Central organization. Journal of culture management 2011;5(4):116-23(persian).
  2. Bessa Pereira C, Hastie P, Rosado A, Isabel M. Differences between sport education and traditional teaching in developing students’ engagement and responsibility. Journal of Physical Education and Sport. 2020;20:3536-45.
  3. Pot N, Schenk N, van Hilvoorde I. School sports and identity formation: Socialisation or selection? European Journal of Sport Science. 2014;14(5):484-91.
  4. Statute of Amateur Sports Federations of the Islamic Republic of Iran (2009). Retrieved from Islamic Consultative Assembly Research Center: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/119275
  5. Ramachandran V. Strategic Corporate Social Responsibility: A 'Dynamic Capabilities' Perspective. Corporate Social Responsibility and Environmental Management. 2011;18:285-93.
  6. Soltani MK, Goudarzi M, Ghahfarokhi AD, Gahfarokhi EA. Presenting the model of social responsibility for sports celebrities. Organizational Behavior Management in Sport Studies. 2021;8(1):29-48(Persian).
  7. Alavi S, Ghafori F, Honari H. Identification Dimension of Social Responsibility of Celebrities Athletes. Sport Management Studies. 2020;12(59):153-76(Persian).
  8. Ghasemi H, Barekat G, Omidian F. Analysis of Social Responsibility Components of Education Staff (Case Study: Education in Khuzestan Province). Journal of Educational Management innovations. 2020;15(4):132-46(Persian).
  9. ShahsavariNik S, NaghshBand SS. A Model of Social Responsibility of Tehran's Esteghlal Sport-Cultural Club. Strategic Studies on Youth and Sport. 2021;20(51):309-26(Persian).
  10. Valenzuela A, Sánchez E, Gómez-Mármol A, Sánchez-Alcaraz Martínez B, Víllora S. Personal and social responsibility development through sport participation in youth scholars. Journal of Physical Education and Sport. 2017;17:775-82.
  11. Chung J. Social Responsibility in Sports: A Call for a Systematic Approach Journal of Legal Aspects of Sport. 2018;28(2):138-50.
  12. Sobhaninejad M, AbNiki Z. A Survey of Attention to the Components of Social Responsibility in the Content of the Theoretical High School Curriculum in Iran in 2010-2011 New Educational Ideas 2013;8(1):16-59(Persian).
  13. Hasasyeganeh Y, Barzegar G. Theoretical Foundations of Corporate Social Responsibility and Research Paradigms in Professional Accounting. Management Accounting. 2015;7(3):109-33(Persian).
  14. Iman M, Jalaeian V. A survey on the Relationship between Social Responsibility and Social Capital Among the Young in Shiraz. Journal of Applied Sociology. 2010;21(1):19-42(Persian).
  15. Freeman I, Hasnaoui A. The Meaning of Corporate Social Responsibility: The Vision of Four Nations. Journal of Business Ethics. 2011;100(3):419-43.
  16. Silva P, Cooray R. Start Building Human Capital in Organizations through Corporate Social Responsibility – A Holistic Coaching Approach. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014;159:753-8.
  17. Mattila M. Corporate Social Responsibility and Image in Organizations: For the Insiders or the Outsiders? Social Responsibility Journal. 2009;5:540-9.
  18. Iamandi I-E. Corporate Social Responsibility and Social Responsiveness in a Global Business Environment. A Comparative Theoretical Approach. Romanian Economic Journal. 2007;10:3-18.
  19. McCarthy S, Oliver B, Song S. Corporate social responsibility and CEO confidence. Journal of Banking & Finance. 2017;75:280-91.
  20. Carroll AB. The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons. 1991;34(4):39-48.
  21. Chen W, Zhou G, Zhu X. CEO tenure and corporate social responsibility performance. Journal of Business Research. 2019;95:292-302.
  22. Geva A. Three Models of Corporate Social Responsibility: Interrelationships between Theory, Research, and Practice. Business and Society Review. 2008;113:1-41.
  23. Kucukusta D, Mak A, Chan X. Corporate social responsibility practices in four and five-star hotels: Perspectives from Hong Kong visitors. International Journal of Hospitality Management. 2013;34:19-30.
  24. Lawande N. Importance of Social Responsibility: An Employee Standpoint. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering. 2019;8(11):274-9.
  25. Hamidi M, Rajabi H, Ghahfarokhi EA, Zadeh MZ. Designing Strategic Plan for Student Sport Federation of Iran. Research on educational sport. 2018;6(14):67-92(Persian).
  26. Ahmed R, Streimikiene D. Environmental Issues and Strategic Corporate Social Responsibility for Organizational Competitiveness. Journal of Competitiveness. 2021;13:5–22.
  27. Inoue Y, Havard C. Sport and disaster relief: A content analysis. Disaster Prevention and Management: An International Journal. 2015;24:355-68.
  28. Farid fathi, A., Rezaei, Z., Haghighat, M., & Bahmanzadeh, M. (2018). The role of moderating a legal environment on the impact of strategic intelligence on the capacity of organizational change in sports organizations. Organizational Behavior Management in Sport Studies5(3), 117-125. doi: 10.30473/fmss.2018.5127

  29. Marzlin M, Subramaniam N, Cooper B, Dellaportas S. Accounting academics’ teaching self-efficacy and ethics integration in accounting courses: A Malaysian study. Asian Review of Accounting. 2017;25:148-70.
  30. Montazeri A. Modeling social responsibility and fans' attitudes toward the team in the sports industry.: Mashhad Ferdowsi University(Persian); 2017.
  31. Sharifian E, Khalili S. The Comparison Social Responsibility Components of Sport Companies’ Point View Of Physical Education Students. Journal of Sport Management and Beavioer 2017;11(22):29-48(Persian).
  32. Goudarzi M, Shojaei A. Presenting a model for developing the social responsibility of elite female athletes in cyberspace with an emphasis on Instagram. Organizational Behavior Management in Sport Studies. 2021;1(29):67-86.
  33.