نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه ازاد واحد قم

2 دانشیار گروه علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 -

چکیده

هدف کلی پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت رویداد، رضایت مندی از رویداد و وفاداری به رویداد در تماشاگران ورزشی بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمام تماشاگران مسابقات ورزشی در استان تهران تشکیل دادند که به دلیل نامشخص بودن تعداد آن‌ها، براساس جدول مورگان برای جامعۀ آماری نامحدود حجم نمونه 384 نفر و به صورت تصادفی ساده در نظر گرفته شد. در این تحقیق از پرسشنامۀ کیفیت رویداد، پرسشنامه رضایت از رویداد و پرسشنامۀ وفاداری به رویداد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی، آزمون کلموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد بین کیفیت رویداد (426/0=r ، 001/0p=)، کیفیت محیط فیزیکی (240/0=r ، 001/0p=)، کیفیت تعامل (185/0=r ، 001/0p=)، کیفیت نتیجه (550/0=r ، 001/0p=) با رضایتمندی از رویداد در تماشاگران مسابقات ورزشی استان تهران رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. هم‌چنین، بین کیفیت رویداد (331/0=r ، 001/0p=)، کیفیت محیط فیزیکی (240/0=r ، 001/0p=)، کیفیت تعامل (303/0=r ، 001/0p=) و کیفیت نتیجه (236/0=r ، 001/0p=) با وفاداری به رویداد در تماشاگران مسابقات ورزشی استان تهران رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. علاوه بر این، کیفیت نتیجه پیش‌بینی کنندۀ معنی‌دار رضایت مندی از رویداد بود و کیفیت تعامل و کیفیت نتیجه پیش‌بینی کننده‌های معنی‌دار وفاداری به رویداد بودند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود در راستای افزایش رضایت مندی و وفاداری تماشاگران کیفیت رویداد به عنوان عاملی مهم مد نظر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

  1. Asgharpour, A. Identifying and ranking the factors affecting the satisfaction of Iran Khodro's passenger car customers in Tehran using the master thesis hierarchy process technique (In Persian). Tarbiat Modares University, 1398 p: 23.
  2. Baker, D., & Crompton, J. Quality, satisfaction and behavioural intentions. Annals of Tourism Research,2020, 3(5): 785–804.
  3. Banar N, Emami M, Mollai M. Designing a model for influencing event quality, communication marketing and communication quality on the loyalty of spectators of Iranian women's volleyball leagues (In Persian). Sports Management and Development, 2017, No. 10, 133-154.
  4. Brady M, K. Cronin J. Some New Thoughts on Conceptualizing Perceived Service Quality Sport: A Hierarchical Approach. Journal of Marketing, 2018, 3. 34-49.
  5. Hadavi, F. Relationship between Factors Affecting the Productivity of Sports Venues and Student Satisfaction in the Faculties of Physical Education and Sports Sciences of Azad University District 8, Tehran (In Persian). Research in University Sports, 2013, No. 5, pp: 49-64.
  6. Ismaili M, Ehsani M, Koozehchian H, Henry H. Designing a model for influencing service quality on loyalty, customer satisfaction, perceived value and future behavior of customers in water sports recreation complexes (In Persian). Sports Management Studies, 2014, 6 (26): 12.
  7. Ismaili, M., Moin Fard, M., Shushi Nasab, P. The relationship between the dimensions of service quality and the loyalty of sports tourists to water sports parks - Mashhad, Journal of Fundamentals of Management in Sports. First Year, 2020, 3, Fall 29, pp. 101-112.
  8. Jin, N. P., Lee, H., & Lee, S. Event quality, perceived value, destination image, and behavioral intention of sports events: The case of the IAAF World Championship, Daegu, 2011. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 2020, 18(8), 849–864.
  9. Ko, Y. J., Zhang, J., Cattani, K., & Pastore, D. Assessment of event quality in major spectator sports. Managing Service Quality: An International Journal,2019, 21(3), 304–322.
  10. Liu, Y. An Analysis Service Quality, Customer Satisfaction and Customer Loyalty of Commercial Swim Clubs in Taiwan. A Dissertation Project Submitted to the Faculty of the United States Sports Academy in Partial Fulfillment of the Requirements for the degree of Doctor of Sports Management, 2008, P:27.
  11. Martinez, J. A., & Martinez, L. Rethinking perceived service quality: An alternative to hierarchical and multidimensional models. Total Quality Management & Business Excellence, 2019, 21(1), 93–118
  12. Nazari R, Haddadi S. The Effect of Service Quality on Customer Satisfaction and Loyalty and Promoting the Strategic Brand Position of Private Clubs (In Persian). New Approaches in Sports Management, 2017, 5 (17): 56-56.
  13. Parasuraman A, Zeithaml A, Berry, L.  Alternative Scales for Measuring Service Quality: A Comparative Assessment Based on Psychometric and Diagnostic Criteria. Journal of Retailing, 2013, 3. 201-230.
  14. Ramezani, N. Investigating the factors affecting the customer satisfaction of women bodybuilding clubs in Tehran. Master Thesis, Faculty of Physical Education (In Persian). University of Tehran, 2015, pp: 28-29.
  15. Robinson, L. Customer Expectations of Sport Organizations", European Sport Management Quarterly, 2018, (6):67-84.
  16. Robledo, M. A. Measuring and managing service quality: integrating customer expectations. Managing Service Quality,2013, 1. 22–31.
  17. Saeedi R, Hosseini S, Farzam F. Relationship between service quality and customer satisfaction and loyalty of women clubs in Mazandaran province (In Persian).  Research in sports management and motor behavior, 2015, 11 (22): 29-38.
  18. Seyed Javadin, S. A model for evaluating the effect of service quality on customer loyalty of sports services (In Persian). Olympic Scientific-Research Quarterly, 1389, 18th year, No. 5, pp. 54-41.
  19. Seyyed Javadeen, S. R., Khanlari, A., Esteeri, M. A model of the assessment of the service quality affecting the sports service customers' loyalty. Olympic Journal, 2011, No 52, p 54-41.
  20. Shonk, Gonzalo A. Bravo, Luisa Velez-Colon & Cindy Lee. Measuring Event Quality, Satisfaction, and Intent to Return at an International Sport Event: The ICF Canoe Slalom World Championships, Journal of Global Sport Management, 2017, p:55-67. DOI: 1080/24704067.2017.1317011.
  21. Theodorakis K, Ioanna K. Effect of Event Service Quality and Satisfaction on Happiness Among Runners of a Recurring Sport Event, Leisure Sciences: An Interdisciplinary Journal, 2019, 37,1:87-107, DOI: 10.1080/01490400.2014.938846
  22. Theodorakis N, Alexandris K, Tsigilis, N, Karvounis S. Predicting spectators’ behavioural intentions in professional football: The role of satisfaction and service quality. Sport Management Review, 2015, 16(1), 85–96.