نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

چکیده

تحقیق حاضر باهدف ارایه الگوی پارادیمی بی‌حسی سازمانی در بین معلمان ورزش طراحی و اجرا گردید. این مطالعه به روش ترکیبی و از نوع طرح‌های تحقیق آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بود. جامعه آماری در بخش کمی ﺷﺎﻣﻞ کلیه معلمان تربیت‌بدنی کرمانشاه می‌باشد. نمونه آماری این پژوهش با توجه به فراوانی جامعه آماری، حجم نمونه و احتمال خطای نمونه‌گیری، 150 نفر در نظر گرفته شد. در این تحقیق با توجه به اهداف و نوع تحقیق از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده‌شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق حاضر از کدگذاری در بخش کیفی و از روش معادلات ساختاری در بخش کمی با استفاده از نرم‌افزار PLS استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مدل پژوهش، شامل 14 مقوله و 58 کد مفهومی می‌باشد که در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به‌صورت موجبات علی (3 مقوله)، مقوله اصلی: بی‌حسی سازمانی در بین معلمان تربیت‌بدنی (1 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، شرایط زمینه‌ای (2 مقوله)، ‌شرایط مداخله‌گر (4 مقوله) و پیامدها (1 مقوله) جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفه‌ی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است بنابراین مدل پژوهش از برازش کافی برخوردار می‌باشد. با توجه به آنکه معلمین تربیت‌بدنی نقش پررنگی در توسعه ورزش دانش‌آموزی دارند، توصیه می‌شود که مدیران و متولیان آموزش‌وپرورش، از نتایج پژوهش حاضر به‌منظور افزایش کیفیت زندگی این قشر استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Abbaspour, A; Rahimian, H; Ghiasi Nodoshan, S; Nargesian, J. Presenting a model for selecting talented employees in government organizations. Government Management, 2019. 10 (4): 605-628) .Persian)
  2. Ariani Qizqapan, E, Abbaspour, R, Zahed Babalan, A, Moradi, B. Testing the model of teachers' negligence based on organizational silence mediated by organizational indifference. Educational Leadership and Management Research, 2018. 12: 109-79) .Persian)
  3. Atmaca, Ç. Rızaoğlu, F. Türkdoğan, T. & Yaylı, D. An emotion focused approach in predicting teacher burnout and job satisfaction. Teaching and Teacher Education, 2020. 90, 103025. doi:10.1016/j.tate.2020.103025
  4. Honari, H. Competency model design Professional characteristics of physical education teachers. Journal of Organizational Behavior Management Studies in Sport, 2019. 5 (3), 55-68) .Persian)
  5. Husain, M. Z. Hasan, A. Wahab, N. B. A. & Jantan, J. Determining Teaching Effectiveness for Physical Education Teacher. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2015. 172, 733–740.
  6. Jabbari, N, Jafari H, Amirkhanlou, F. Investigating the Relationship between Organizational Commitment and Organizational Silence with Organizational Performance among Primary School Teachers in Gulugah County in the 95-96 Academic Year. Studies in Psychology and Educational Sciences, 2018. 3 (1): 111-102) .Persian)
  7. Jahanian, R, Fakhari, SA. Factors influencing the effectiveness of elementary school physical education classes. Journal of Sports Science, 2013. 4 (10), 119-130) .Persian)
  8. Jalili Shishivan, A, Tabatabai A, Jalili Shishivan, F. Regression analysis of organizational health and job satisfaction with burnout of physical education teachers in Tehran province. Organizational Behavior Management Studies in Sport, 2019. 5 (2): 109-101) .Persian)
  9. Javadi, R, Rasooli, M, Nazari, AM, Hassani, J. Investigating individual, social and organizational factors affecting teachers' job satisfaction. Industrial and Organizational Psychology Studies, 2016. 2 (2), 45-60) .Persian)
  10. Keshavarz, L, Kamandi, I, Farid Fathi, A, Soltani, M. Relationship between the efficiency of in-service training courses and job satisfaction of physical education teachers. Journal of Organizational Behavior Management Studies in Sport, 2016. 2 (1), 79-87) .Persian)
  11. Khalagi, H; Bahram, A, Aghapour, S. Principles and foundations of physical education. The tenth edition. Tehran: Samat Publications. (Persian)
  12. Khamshaya, A; Shiri, A; Yassini, A. Understanding the phenomenon of organizational anesthesia and identifying its shaping factors by mixed method, Government Management, 2019. 11 (2): 308-285) .Persian)
  13. Maitlis, S. & Christianson, M. Sensemaking in organizations: Taking stock and moving forward. Academy of Management Annals, 2014. 8(1), 57-125.
  14. Malekzadeh, G; Adibzadeh, M; Gholami, M. The mediating role of avoidance silence in the relationship between error management climate and learning behavior with individual performance. Government Management, 2019. 10 (4): 651-677) .Persian)
  15. Mehrpour, A, Honari, H, Kargar, Gh. Comparative study of approaches to selecting and employing physical education teachers in Iran with the United States, United Kingdom, Japan and Malaysia. Research in educational sports. 2021. (.Persian)
  16. Mousavi, L, Mohammadi Turkmani, E. The effect of organizational policy perception on resistance to change of sports teachers and the role of moderation of organizational forgetfulness. Sports Management, 2018. 9 (4): 740-727) .Persian)
  17. Nazari, Sh, Diokan, B, Kowsaripour, M. explaining the performance evaluation indicators of physical education teachers in Tehran. Education, 2021. 36: 124-107) .Persian)
  18. Patrick, S. K. & Joshi, E. “Set in Stone” or “Willing to Grow”? Teacher sense making during a growth mindset initiative. Teaching and Teacher Education, 2019. 83, 156–167.
  19. Rahmani, A, Saki, R. Relationship between organizational silence and job performance of Gachsaran high school teachers. Management and Accounting Studies, 2018. 3 (4): 35-16) .Persian)
  20. Ramezaninejad, R, Hemtinejad, M, Khosravi, M, Pand, M. Relationship between job maintenance factors and job satisfaction of physical education teachers: Herzberg theory test. Physiology and Management Research in Sport, 2018. 7 (3): 99-85) .Persian)
  21. Razavi, SM, Rouhani, Z, Ghanbari Firoozabadi, A. An analysis of the effective factors in promoting the status of physical education in schools. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 2022. 10 (19), 69-80) .Persian)
  22. Rom, N. & Eyal, O. Sensemaking, sense-breaking, sense-giving, and sense-taking: How educators construct meaning in complex policy environments. Teaching and Teacher Education, 2019. 78, 62–74.
  23. Roshandel Arbatani, T; Farhangi, A; Rabiee, A; Radfer, S. Identifying the effective factors on human resource empowerment in communication organizations and government media. Government Management, 2018. 9 (3): 517-538) .Persian)
  24. Tasdaghi, Z, Delrooz, H. Job stress (job stressors of physical education teachers), Physical education, 2014. 13 (3): 26-25) .Persian)
  25. Tatari, E, Koozehchian, H, Khatibzadeh, M. Investigating the Role of Work Ethics in Job Satisfaction of Physical Education Teachers, Sports Management, 2017. 8 (1): 37-50) .Persian)
  26. Weick, K. E. Organized sensemaking a commentary on processes of interpretive work. Human Relations, 2014. 65(1), 141-153.