ابولفضل فراهانی؛ زهرا خسروی فر
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 11-20
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسة کیفیت زندگی زنان شرکت کننده و غیر شرکت کننده در ورزش های همگانی است. جامعة آماری تحقیق بانوان بیست تا شصت سالة شهر سرپل ذهاب و تعداد آنان نامحدود است. تعداد آزمودنی ها براساس فرمول کوکران برای جامعه نامحدود سیصدوهشتادوچهارنفر تعیین شد. بر این اساس سیصدوهشتادوچهارنفر از بانوان شرکتکننده در ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسة کیفیت زندگی زنان شرکت کننده و غیر شرکت کننده در ورزش های همگانی است. جامعة آماری تحقیق بانوان بیست تا شصت سالة شهر سرپل ذهاب و تعداد آنان نامحدود است. تعداد آزمودنی ها براساس فرمول کوکران برای جامعه نامحدود سیصدوهشتادوچهارنفر تعیین شد. بر این اساس سیصدوهشتادوچهارنفر از بانوان شرکتکننده در ورزشهای همگانی به طور تصادفی برای نمونة گروه تجربی و به همین تعداد از بانوان غیر شرکت کننده در ورزش همگانی به طور تصادفی برای نمونة گروه شاهد انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامة فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی استفاده شد. روایی پرسشنامه به تایید پانزده نفر از متخصصین رسید و پایایی آن در مطالعة مقدماتی با سی آزمودنی و با روش آلفای کرونباخ 0/93 محاسبه شد. برای توصیف داده ها از آمــــــــار توصیفی و روشهای آماری استنباطی از جمله T-TEST تک نمونه ای و مستقل و کولموگراف اسمیرونوف، با کمک نرم افزار SPSS.V.16 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که کیفیت زندگی و سلامت عمومی زنان شرکت کننده در ورزش همگانی و حیطه های مربوط به آن، یعنی سلامت جسمانی، سلامت روانی، روابط اجتماعی و سلامت محیطی از کیفیت زندگی زنان غیر شرکت کننده در ورزش همگانی بهتر است.
لقمان کشاورز؛ مهرزاد حمیدی؛ محمود گودرزی؛ سیدنصرالله سجادی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 21-30
چکیده
هدف از انجام پژوهش، تبیین الگوی مدیریت عملکرد کمیتة ملی المپیک با رویکرد BSC است. جامعة آماری پژوهش صدوچهارده نفر از اعضای مجمع عمومی کمیتة ملی المپیک، متخصصان و خبرگان آشنا به امور کمیته ملی المپیک هستند که از بین آنها هشتادودونفر به طور هدفمند برای نمونة تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش، تبیین الگوی مدیریت عملکرد کمیتة ملی المپیک با رویکرد BSC است. جامعة آماری پژوهش صدوچهارده نفر از اعضای مجمع عمومی کمیتة ملی المپیک، متخصصان و خبرگان آشنا به امور کمیته ملی المپیک هستند که از بین آنها هشتادودونفر به طور هدفمند برای نمونة تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه استفاده شده که روایی پرسشنامه مورد تائید متخصصان قرار گرفته، پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ و با ضریب 0/84 به تـــائید رسیده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوریشده از آزمون مجذور کای و روش استقراء منطقی استفاده شد. یافــــته های پژوهش نشان می دهد که کمیتة ملی المپیک برای مدیریت عمکرد خود دارای چهارمنظر مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، یادگیری و رشد و چهـــــــل و یک هدف استراتژیک، صدوبیست و هشت سنجه در منــظرهای مختلف و صدوبیست وهشت هدف کمّی بلندمدت در منظرهای گوناگون است. درنهایت چنین میتوان نتیجه گرفت که منظرها، اهداف استراتژیک، سنجه ها و اهداف کـــــــمّی به دست آمده به دلیل ارتباط بین چشم انداز و استراتژی ها با اهداف بلند استراتژیک، سنجه ها و اهداف کمّی کمیتة ملی المپیک در منظرهای مختلف، قابلیت مدیریت عملکرد این سازمان ورزشی را دارد.
ولی نوذری؛ محمدحسن بوستانی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 31-38
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بین سبک های تصمیم گیری مربیان با میزان رضایتمندی و تحلیل رفتگی بازیکنان لیگهای برتر بسکتبال مردان و زنان ایران در سال 91-90 انجام شده است. روش انجام پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه آماری شامل 201 نفر از ورزشکاران زن و مرد(110 نفر زن و 91 نفر مرد) بود. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامه سبک تصمیمگیری ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بین سبک های تصمیم گیری مربیان با میزان رضایتمندی و تحلیل رفتگی بازیکنان لیگهای برتر بسکتبال مردان و زنان ایران در سال 91-90 انجام شده است. روش انجام پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه آماری شامل 201 نفر از ورزشکاران زن و مرد(110 نفر زن و 91 نفر مرد) بود. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامه سبک تصمیمگیری اسکـــات و بروس، پرسشنامه تحلیل رفتگی ورزشکاران رادک و اسمیت؛ همچنین پرسشنامه رضایتمندی ورزشکاران چلادورای و ریمر است که پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ و روایی آن به روش تحلیل عاملی مورد تأیید قرار گرفته است. برای تحلیل داده ها از میانگین، فراوانی، درصد، ضریب همبستگی، رگرسیون به روش گامبهگام، آزمون t و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین سبکهای تصمیم گیری مربیان (عقلانی، شهودی، آنی، اجتنابی و وابستگی) و تحلیل رفتگی ورزشکاران (فرسودگی عاطفی، کاهش عمـــــلکرد و بی علاقگی) رابطه منفی و معناداری وجود دارد (0/604-= r). بین سبکهای تصمیمگیری مربیان (عقلانی، شهودی، آنی، اجتنابی و وابستگی) و رضایتمندی ورزشکاران (تمرین و آموزش، رفتار شخصی، عملکرد فردی و عملکرد تیمی) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (0/613= r) . سبکهای تصمیمگیری عقلانی، وابستگی، آنی و اجتنابی 61% تغییرات تحلیل رفتگی ورزشکاران را تبیین میکند و اثر مستقیم و منفی بر تحلیل رفتگی دارند (001/0>P). سبکهای تصمیم گیری اجتنابی، وابستگی، شهودی و عقلانی 55% تغییرات رضایتمندی ورزشکاران را تبیین میکند و اثر مستقیم و مثبتی بر رضایتمندی ورزشکاران دارد (001/0>P). با توجه به پژوهش حاضر می توان گفت که با افزایش هریک از سبکهای تصمیم گیری مربیان، میزان زیرمقیاس ها و مقیاس رضایت مندی ورزشکاران افزایش می یابد و با کاهش آنها سبــــکهای تصمیمگیری هم با کاهش مواجه میشود.
ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ امید قهرمانی؛ مظفر یکتایار
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 39-50
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و تدوین راهبرد توسعة ورزش قهرمانی استان کرمانشاه است. جامعة آماری این تحقیق را مدیران و کارشنـــاسان ادارات ورزش و جوانان، رؤسای هیأت های ورزشی، اساتید گروه تربیت بدنی مؤسسات آموزش عالی استان و مدیران تربیت بدنی سایر نهادهای فعال در ورزش قهرمانی استان کرمانشاه تشکیل دادهاند که تعداد این افراد هشتادوپنج ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و تدوین راهبرد توسعة ورزش قهرمانی استان کرمانشاه است. جامعة آماری این تحقیق را مدیران و کارشنـــاسان ادارات ورزش و جوانان، رؤسای هیأت های ورزشی، اساتید گروه تربیت بدنی مؤسسات آموزش عالی استان و مدیران تربیت بدنی سایر نهادهای فعال در ورزش قهرمانی استان کرمانشاه تشکیل دادهاند که تعداد این افراد هشتادوپنج نفر هست. نمونه گیری به صورت کل شمار انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است که روائـــی آن به وسیلة چند تن از اساتید صاحبنظر و پایائی آن از روش آلفای کـرونباخ (97 درصد) تایید شده بود. پرسشنامه مشتمل برهفتادسؤال رتبه بندی شده در زمینة بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تــــهدیدهای ورزش قهرمانی استان کرمانشاه هست. داده های پژوهش با استفاده از آمارتوصیفی، آزمون مقایسه میانگین و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی تشکیل شد و پس از وزن دهی نمره ماتریس عوامل خارجی برابر 2/53 و نمره ماتریس عوامل داخلی برابر 1/99 به دست آمد. بر این اساس و بعد از تشکیل ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی مشخص شد که وضعیت ورزش قهرمانی استان کرمانشاه در موقعیت رها کردن مدل دیوید قرار دارد و ادارة کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بایستی از راهبردهای رهاکردن استفاده کند.
احسان اسداللهی؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ سیدمهدی امیرآبادی زاده
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 51-57
چکیده
تحقیق حاضر بررسی رابطة بین ساختار مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی ادارات مشهد است. جامعة آماری (144N=) از کارشناسان تماموقت ادارات آموزش و پرورش (چهل وهفت نفر)، ادارة کل ورزش و جوانان (پنجاه و دو نفر) و شهرداری (چهل و پنج نفر) بودند که با استفاده از جدول مورگان نمونة صدوهشتادنفری به ...
بیشتر
تحقیق حاضر بررسی رابطة بین ساختار مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی ادارات مشهد است. جامعة آماری (144N=) از کارشناسان تماموقت ادارات آموزش و پرورش (چهل وهفت نفر)، ادارة کل ورزش و جوانان (پنجاه و دو نفر) و شهرداری (چهل و پنج نفر) بودند که با استفاده از جدول مورگان نمونة صدوهشتادنفری به صورت تصادفی انتخاب گردید. در این راستا از سه پرسشنامة استاندارد مدیریت دانش (QKM) و درجة تحقق سازمان یادگیرنده (DLOQ) و پرسشنامه بررسی دموگرافی اعضاء نمونه استفاده شده است. تحقیق حاضر از لحاظ نوع و هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و همبستگی است که جمعآوری اطلاعات به شیوة پیمایشی است. پایایی ابزار از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای پرسشنامة مدیریت دانش برابر (0/89=α) و پرسشنامة سازمان یادگیرنده برابر (0/97=α) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، tمستقل، ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شده است. با توجه به نتایج پژوهش بین ساختار مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی رابطة معناداری دیده میشود (0/01>P). یافته های این تحقیق که مبنی بر وجود رابطه بین ساختار مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده است، لزوم توجه بیشتر به آموزش رؤسا و کارکنان ادارات با مفاهیم ساختار مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده، راهاندازی پایگاه دانشی کارکنان برای ثبت مهارتهای آنان، برگزاری دوره های آموزشی مناسب برای یادگیری پرسنل برای دانستن ساختار مسئولیتها و نقشهای خود در جهت ادارة امور، بسیار مهم به نظر میرسد و توصیه میشود که در سازمانهای ورزشی کشور برای به کارگیری موارد مذکور بیش از گذشته تاکید گردد.
محمد اصغری جعفرآبادی؛ عالیه مسکین؛ ژاله معماری
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 59-72
چکیده
بقای سازمانهای امروزی وابسته به انتظارات در حال تغییر مشتریان است، سازمانها به تبعیت از سازمانهای موفق برای جهت دهی به استراتژهای بازاریابی خود از اصول بخش بندی بهرهمند میگردند. هدف از انجام این تحقیق بخشبندی بازار خدمات مجموعههای ورزشی بخش خصوصی، مبتنی بر انگیزهها و انتظارات مشتریان است. تحــــــقیق حاضر بهروش ...
بیشتر
بقای سازمانهای امروزی وابسته به انتظارات در حال تغییر مشتریان است، سازمانها به تبعیت از سازمانهای موفق برای جهت دهی به استراتژهای بازاریابی خود از اصول بخش بندی بهرهمند میگردند. هدف از انجام این تحقیق بخشبندی بازار خدمات مجموعههای ورزشی بخش خصوصی، مبتنی بر انگیزهها و انتظارات مشتریان است. تحــــــقیق حاضر بهروش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق، مشتریان مجموعه های ورزشی شرکت ملی گاز بودند که دست کم یکسال از خدمات آن استفاده میکردند. نمونة آماری تحقیق نیز شامل 163 تن از استفادهکنندگان از این خدمات بود. ابزار تحقیق پرسشنامۀ MISS- sport center است که آروکاس و همکاران در سال 2007 آن را طراحی نموده، روایی محتوایی آن نیز به تایید سه تن از اساتید بازاریابی رسیده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای با بیست وشش گویه بود که براساس پیوستار لیکرت در مقیاس 5 ارزشی تنظیم شده بود. پایایی ابزار با آزمون تحلیل عاملی و مقدار آماره 0/88 تایید شد. پایایی هریک از عاملها شامل اثر مثبت 0/91، تعامل اجتماعی 0/91، آمادگی جسمانی0/90، غلبه بر مشکلات 0/76، تناسب اندام 0/87، رقابت 0/83، چالشهای فردی 0/82 و سرگرمی 0/87 بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای،ANOVA وMANOVA و برای دستهبندی آیتمهای پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی با شاخصهای KMO و از آزمون بارتلت برای بررسی برازش مناسب مدل استفاده شد (0/05>p). نتایج نشان میدهد ویژگیهای جمعیتشناختی به جز جنسیت، با انگیزهها و انتظارات مشتریان این مجموعه همبستگی معناداری ندارد. همچنین بخشبندی مشتریان براساس انگیزهها و انتظارات آنان مطرح نیست. لذا، در سازمانهایی که کارکنان آن، از تشابهات فرهنگی و تحصیلات برخوردار باشند، مناسب است مدیران بهجای بخشبندی آنان، با ارتقای سطح کیفی خدمات به افزایش بهرهوری و رضامندی کارکنان اقدام نمایند.
حسین عیدی؛ بهمن عسگری
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 73-84
چکیده
هدف: هدف پژوهش، ارزیابی و تحلیل عملکرد کاروان های ورزشی ایران در بازیهای آسیایی در مقایسه با رقبای آسیایی است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است که پژوهشگران سعی کـــردهاند بدون پیشداوری به توصیف وضعیت عملکرد ایران در بازیهای آسیایی بپردازند و با استفاده از اسناد و مدارک موجود، رتبه بندی و مدالهای کسب شده ورزشکاران ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش، ارزیابی و تحلیل عملکرد کاروان های ورزشی ایران در بازیهای آسیایی در مقایسه با رقبای آسیایی است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است که پژوهشگران سعی کـــردهاند بدون پیشداوری به توصیف وضعیت عملکرد ایران در بازیهای آسیایی بپردازند و با استفاده از اسناد و مدارک موجود، رتبه بندی و مدالهای کسب شده ورزشکاران ایرانی در سیزده دوره حضور در بازیهای آسیایی (1951 تا 2010) را بررسی و آن را با عملکرد نُه کشور آسیایی دیگر به عنوان رقبای ایران مورد مقایسه قرار دهند. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق منابع معتبر مرتبط با بازیهای آسیایی به دست آمد. مهمترین یافته های پژوهش را میتوان به نوسانات عملکرد ایران در بازیهای آسیایی در مقایسه با دیگر رقبا اشاره کرد؛ به طوری که نمودار عملکرد ایران سینوسی شکل (با جهش های نزولی و صعودی بلند) بوده، فاقد ثبات است. همچنین، بین مجموع مدالها و مدالهای طلای کسب شدة ایران در بازیهای آسیایی قبل و بعد از انقلاب اسلامی، تفاوت معناداری وجود دارد. ایران با میانگین وزنی رتبه 5/23 به عنوان پنجمین کشور قدرتمند در بازیهای آسیایی بعد از ژاپن (1/87)، کرة جنوبی (2/73)، چین (3/14) و قزاقستان (4/4) می باشد. پیشنهاد میشود سیاستگذاران ورزشی کشور اقداماتی را در جهت توسعه زیرساختهای ورزش قهرمانی، شناسایی و پرورش ورزشکاران نخبه و ثبات مدیریت ورزش انجام دهند تا از این منظر ورزشکاران نخبه به بازیهای آسیایی اعزام و با کسب نتایج مناسب، روند ثبات عملکرد ایران در بازیهای آسیایی و پیشرفت آن را بهمثابه مبانی برای موفقیت در بازیهای المپیک رقم بزنند.
کمال هوشیار؛ زینب یوسفی؛ سمیرا غلامی مــیان سرایی؛ مریم صدری
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 85-93
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة بین ساختار قوانین برندینگ در کالاهای ورزشی و سطح رضایت مشتریان است. جامعة آماری شامل هشتصدوپنجاه نفر از کلیة دانشجویان رشتة تربیت بدنی در مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های شهر مشهد است که براساس جدول مورگان به طور تصادفی تعـــداد دویست وپنجاه و شش نفر برای نمونه تحقیق ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة بین ساختار قوانین برندینگ در کالاهای ورزشی و سطح رضایت مشتریان است. جامعة آماری شامل هشتصدوپنجاه نفر از کلیة دانشجویان رشتة تربیت بدنی در مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های شهر مشهد است که براساس جدول مورگان به طور تصادفی تعـــداد دویست وپنجاه و شش نفر برای نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. برای دستیابی به اهداف از پرسشنامة محقق ساخته در زمینة ساختار قوانین برندینگ و برای سنجش سطح رضایتمندی مشتریان از پرسشنامه ای که قبلا در پژوهش بنسردی، 1389(طراحی استراتژی توسعة ورزش همگانی و رضایت شهروندان استان لرستان) استفاده شده است، بهره بردیم. روایی هردوپرسشنامه به تایید متخصصان و اساتید تربیت بدنی رسید و پایایی آنها بر روی پنجاه نفر آزمودنی و با استفاده از روش کرونباخ محاسبه و به ترتیب 0/81 و 0/85 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کولموگروف اسمیرنف و آزمون ضریب همبستگی پیرسون با کمک نرم افزار (اس پی اس اس 18) و (لیزرل 11) انجام شد. یافته های تحقیق نشان میدهد که بین ساختار قوانین برندینگ در کالاهای ورزشی و سطح رضایت مشتریان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
مهرداد محرم زاده؛ فریده حسین زاده
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 95-100
چکیده
از مهمترینعوامل تسهیل و تقویت خلاقیت و نوآوری در سازمان، ساختار مناسب و تشکیلات متناسب با اهداف مورد نظر است. سازمان ورزش و جوانان به عنوان زیرساختی مهم و حیاتی با عدم توفیقی مشخص در انجام بهینة ماموریت خود در کشور مواجه است. به همین جهت، هدف از پژوهش حاضر، سنجش میزان همبستگی میان فرهنگ پشتیبان، محرک خلاقیت و نوآوری و عملکرد ...
بیشتر
از مهمترینعوامل تسهیل و تقویت خلاقیت و نوآوری در سازمان، ساختار مناسب و تشکیلات متناسب با اهداف مورد نظر است. سازمان ورزش و جوانان به عنوان زیرساختی مهم و حیاتی با عدم توفیقی مشخص در انجام بهینة ماموریت خود در کشور مواجه است. به همین جهت، هدف از پژوهش حاضر، سنجش میزان همبستگی میان فرهنگ پشتیبان، محرک خلاقیت و نوآوری و عملکرد کارکنان ادارة کل ورزش و جوانان استان اذربایجان غربی است. جامعة آماری ما، کلیة کارکنان ادارة کل ورزش و جوانان این استان است (72=N). با استفاده از شیوة نمونه گیری تمام شمار، تعداد نمونه برابر با جامعه است. نتایج نشان داد که فرهنگ پشتیبان، محرک خلاقیت و نوآوری، دارای همبستگی مثبت و معناداری با عملکرد است. بنابراین به هرمیزان، ادارات دارای محیط مطلوب و فضای محرک، مستعد و خلاق باشند، عملکرد آنها نیز از منظر رضایتمندی کارکنان، رضایتمندی مشتریان و عملکردمالی بهبود مییابد.
حسین پورسلطانی زرندی؛ فریده اشرف گنجویی؛ فاطمه ضرغام فیروزی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1393، صفحه 101-111
چکیده
این پژوهش دربارة ارتباط بین آگاهی از فناوری اطلاعات و ارتباطات و خودپندارة تحصیلی با نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه های آزادشهر تهران به آیندة شــغلی خود بحث میکند. روش تحقیق از نوع همبستگی است. تعداد جامعة آماری پانصد و دوازده نفر هست که براساس جدول مورگان تعداد نمونه برابر با 225 نفر تعیین شد و روش نمونهگیری، ...
بیشتر
این پژوهش دربارة ارتباط بین آگاهی از فناوری اطلاعات و ارتباطات و خودپندارة تحصیلی با نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه های آزادشهر تهران به آیندة شــغلی خود بحث میکند. روش تحقیق از نوع همبستگی است. تعداد جامعة آماری پانصد و دوازده نفر هست که براساس جدول مورگان تعداد نمونه برابر با 225 نفر تعیین شد و روش نمونهگیری، تصادفی طبقه ای بود. ابزارهای این تحقیق، پرسشنامه نُه سؤالی ویژگی های جمعیت شناختی، پـــرسشنامة بیست و یک سؤالی میزان دانش و آگاهی دانشجویان در زمینة فناوری اطلاعات و ارتباطات، پـــرسشنامة بیست و سه سؤالی خودپندارة تحصیلی و پـــرسشنامة بیست و سه سؤالی دیدگاه و برنامة دانشجویان برای آیندة شغلی بوده است. درخصوص تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه ها از نظرات استادان بخش مدیریت تربیت بدنی و علوم ورزشی استفاده شده، پایایی پرسشنامة فناوری اطلاعات و ارتباطات برابر با 0/93 پایایی پرسشنامة آیندة شغلی برابر با 0/70 و پایایی پرسشنامة خودپندارة تحصیلی برابر با 0/73 بدست آمده است. از شاخص های مرکزی و پراکندگی، به منظور توصیف میانگین و انحراف استاندارد در قالب جدول و نمودار به منظور تحلیل استنباطی داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، آزمون تی گروههای مستقل و تی تک نمونه ای و آنوا (ANOVA) در سطح معنی داری 0/05 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که میزان خودپندارة تحصیلی در میان دانشجویان در وضعیت مطلوبی (05/0p< و21/21t=) قرار دارد. اکثر دانشجویان از آیندة شغلی(05/0pp و 143/0r=) هست. بین سطح آگاهی از فناوری اطلاعات و ارتبــاطات و خودپندارة تحصیلی دانشجویان رابطه معنیداری(05/0<p و 047/0r=) مشاهده نشد.