محمد ابراهیم رزاقی؛ قاسم مهرابی؛ پگاه سلطانی مقدم
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 21-29
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه مدیریت ارتباط با مشتری باشگاههای فوتبال ایران، اسپانیا و انگلستان بود. تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرایی کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق را وبسایتهای 3 لیگ فوتبال (ایران، اسپانیا و انگلستان) تشکیل میداد و از هر باشگاه سه تیم که بیشترین امتیاز یا افتخار را در پنج سال اخیر در لیگ خود داشتند (آرسنال، ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه مدیریت ارتباط با مشتری باشگاههای فوتبال ایران، اسپانیا و انگلستان بود. تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرایی کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق را وبسایتهای 3 لیگ فوتبال (ایران، اسپانیا و انگلستان) تشکیل میداد و از هر باشگاه سه تیم که بیشترین امتیاز یا افتخار را در پنج سال اخیر در لیگ خود داشتند (آرسنال، چلسی، منچستریونایتد، رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، سپاهان اصفهان، پیروزی تهران و استقلال تهران)، در 31 ویژگی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی تجزیهوتحلیل یا بهنوعی مقایسه شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از چکلیست استاندارد بازاریابی راسکو (2014) استفاده شد و محتوی وبسایت باشگاهها از نظر ویژگیهای بازاریابی موردبررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق بیانگر آن بود که باشگاههای فوتبال اسپانیایی وضعیت بهتری نسبت به وضعیت باشگاههای فوتبال انگلیسی و همچنین هر دو باشگاه وضعیت بهتری نسبت به باشگاههای فوتبال حاضر در لیگ ایران از ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی داشتند. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق حاضر، باشگاههای فوتبال ایران نیازمند بازنگری اساسی و گستردهای در بهروزرسانی ساختاری جهت تقویت کانالهای ارتباطی خود دارند