سیدیحیی میرمعینی؛ مجید جلالی فراهانی؛ ابراهیم علیدوست
دوره 3، شماره 4 ، دی 1395، ، صفحه 111-123
چکیده
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل پیش بینی کننده رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی بر اساس رضایت شغلی، تعهد و عدالت سازمانی بود. روش تحقیق کاربردی که بصورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان شاغل تربیت بدنی شهر تهران در سال تحصیلی1395-1394بالغ بر1500 معلم تربیت بدنی بود که از این تعداد320نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل پیش بینی کننده رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی بر اساس رضایت شغلی، تعهد و عدالت سازمانی بود. روش تحقیق کاربردی که بصورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان شاغل تربیت بدنی شهر تهران در سال تحصیلی1395-1394بالغ بر1500 معلم تربیت بدنی بود که از این تعداد320نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد عدالت سازمانی مورمان و نیهوف(1993)، تعهد سازمانی آلن و مایر(1991)، رضایت شغلی مینه سوتا (1997) و رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف و همکاران(2000) استفاده شد که پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آآلفای کرونباخ به ترتیب 95/0، 86/0، 88/0 و 81/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی، رگرسیون چندمتغیره و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد ضمنا برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار LISREL8 و SPSS19 با سطح اطمینان 95 درصد استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رضایت شغلی، تعهدسازمانی و عدالت سازمانیرابطه مثبت معنی داری وجود دارد و رضایت شغلی درونی و بیرونی، تعهدعاطفی و عدالت تعاملی بهترین پیش بینی کننده های رفتار شهروندی سازمانی هستند در نهایت نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از بین متعیرهای فوق تنها رضایت شغلی بصورت مستقیم بر رفتارشهروندی سازمانی مؤثر است و تعهد و عدالت سازمانی بصورت غیرمستقیم و با تأثیرگذاری بر رضایت شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیر میگذارند.
رضا مراد صحرایی؛ نصراله عرفانی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ علی منصف؛ علی عباس حسین نژاد
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 81-91
چکیده
مسألۀ ترک خدمت کارکنان و نیروهای متخصص یکی از معضلات سازمانی است که ضربهای بر روند حرکت سازمان وارد نموده و برای مدیر سازمان که در پی حفظ، نگهداری، بهبود و بهره وری نیروی انسانی خود میباشد، به صورت یک مشکل مطرح است و توجه خاصی را میطلبد. بکارگیری روشهای صحیح مدیریتی و همچنین ارتقاء سطح توانمندی کارکنان، انگیزۀ آنان را ...
بیشتر
مسألۀ ترک خدمت کارکنان و نیروهای متخصص یکی از معضلات سازمانی است که ضربهای بر روند حرکت سازمان وارد نموده و برای مدیر سازمان که در پی حفظ، نگهداری، بهبود و بهره وری نیروی انسانی خود میباشد، به صورت یک مشکل مطرح است و توجه خاصی را میطلبد. بکارگیری روشهای صحیح مدیریتی و همچنین ارتقاء سطح توانمندی کارکنان، انگیزۀ آنان را برای ارتباط پایدار و طولانی با سازمان افزایش میدهد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رابطه توانمند سازی و حمایت سازمانی ادراک شده با رضایت شغلی در بین دبیران تربیت بدنی شهر همدان بود.روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهر همدان، به تعداد 511 نفر بود و نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 217 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه حـمایت سازمانی ادراک شده، پرسشنامه توانمندسازی و پرسشنامه رضایت شغلی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی با بهره گبری از نرم افزارSPSS19 استفاده شد.نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین حمایت سازمانی ادراک شده و توانمند سازی کلی با رضایت شغلی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. همچنین، بین مولفه های توانمندسازی (معنیداری، شایستگی، استقلال(حق انتخاب) و تأثیر گذاری)، با رضایت شغلی رابطه معنیداری بدست آمد. بر اساس نتایج رگرسیون گام به گام، حمایت سازمانی ادراک شده و ابعاد توانمندسازی به ترتیب توان تبیین حدود 0/51 و 0/53 از تغییرات رضایت شغلی را دارند. ادارات آموزش و پرورش میتوانند با سرمایهگذاری و توجه به بحثهای توانمندسازی و حمایت سازمانی ادراک شده در دبیران تربیت بدنی، توانایی آنان در انجام وظایف محوله برای ارتقای رضایت شغلی خود در سازمان را ارتقاء بخشند.