نجف آقایی؛ مرضیه اله کرم زاده
چکیده
هدف این پژوهش تعیین عوامل انگیزانندههای شرکتکنندگان در رویدادهای ورزشی شنا توابع تهران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شناگران شرکتکننده در مسابقات شنا توابع تهران بودند. بدین منظور 230 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین عوامل انگیزانندههای شرکتکنندگان در رویدادهای ورزشی شنا توابع تهران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شناگران شرکتکننده در مسابقات شنا توابع تهران بودند. بدین منظور 230 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه گیل و همکاران بود. از شاخصهای آمار توصیفی برای برآورد درصد فراوانی شرکتکنندگان استفاده شد. با انجام آزمون کلموگروف اسمیرونف، برای نرمال بودن دادهها و متعاقب آن آزمونهای آماری دوجملهای، یو من ویتنی، کروسکال والیس و آزمون فریدمن به منظور اولویتبندی عوامل انگیزندههای مشارکتکنندگان استفاده شده است. سطح معناداری در این پژوهش 05/0> p تعیین شد. بررسی یافتهها نشان داد که انگیزه مشارکت ورزشی شرکتکنندگان در رویدادهای شنا توابع تهران از وضعیت مطلوبی برخورداراست و هرچه سطح تحصیلات کمتر باشد مشارکت شناگران بیشتر خواهد بود. همچنین نشان داد مؤلفههای انگیزه به عنوان عوامل مؤثر در مشارکت ورزشی شناگران نقش داشته است. بین انگیزه مشارکت ورزشی دختر و پسر تفاوت وجود دارد و انگیزه در بین شناگران دختر بیشتر از پسران است. میانگین انگیزه در گروههای سنی مختلف متفاوت است و بین انگیزه و مؤلفه آن در مشارکت شناگران بر حسب سطح سابقه تفاوت معنیدار مشاهده نشد. همچنین در اولویتبندی مؤلفهها به ترتیب سرگرمی و تفریح، آمادگی، عوامل موقعیتی، گروهگرایی، بهبود مهارت، موفقیت، تخلیه انرژی، و دوستیابی بوده است.
منصوره نیکوگفتار؛ علیرضا سنگانی؛ پریا جنگی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب، انگیزه و عملکرد ورزشکاران دو و میدانی کار انجام شده است. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل اجرا بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان ورزشکار دو و میدانی باشگاهی با اضطراب شهر تهران در مجمتع ورزشی آزادی بود که از میان آنها ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب، انگیزه و عملکرد ورزشکاران دو و میدانی کار انجام شده است. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل اجرا بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان ورزشکار دو و میدانی باشگاهی با اضطراب شهر تهران در مجمتع ورزشی آزادی بود که از میان آنها 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش 17 جلسه 60 دقیقه ای تحت درمان بر اساس مداخلات پروتکل شناختی- رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکرد. ابزار این پژوهش مقیاس اضطراب بک (1961)، پرسشنامه عملکرد ورزشی چاربونیو (2001)و پرسشنامه انگیزش پیشرفت (1994) بود که شرکت کنندگان در مرحله پیش آزمون و پس آزمون به سوالات آن پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از کوواریانس چند متغیره (مانکوا) انجام شد.. نتایج حاصل نشان داد که بین اضطراب، انگیزش پیشرفت و عملکرد ورزشی در پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد(001/0 p<). با توجه به یافتههای پژوهش می توان گفت که مداخله شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند سطوح اضطراب را کاهش و انگیزش و در نتیجه عملکرد ورزشی را در ورزشکاران افزایش دهد.