مدیریت ورزشی
شهرزاد غالیان؛ صدیقه حیدری نژاد؛ امین خطیبی؛ رسول نوری
چکیده
گسترش روزافزون گوشیهای هوشمند، شمار کاربران ورزشی استفاده کننده از این نوع گوشیها را برای انجام فعالیتهای ورزشی افزایش داده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رفتاری پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام در کاربران ایرانی و با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. دادههای بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته ...
بیشتر
گسترش روزافزون گوشیهای هوشمند، شمار کاربران ورزشی استفاده کننده از این نوع گوشیها را برای انجام فعالیتهای ورزشی افزایش داده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رفتاری پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام در کاربران ایرانی و با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. دادههای بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با برنامهنویسان و طراحان برنامههای ورزشی و متخصصان دانشگاهی در حوزه ورزش و کامپیوتر جمع آوری شد و از طریق رویکرد تحلیل تم در قالب 6 تم اصلی و 21 تم فرعی دستهبندی شد. در بخش کمی، پرسشنامهای شامل 28 گویه بر اساس یافته های بخش کیفی تنظیم شد. تحلیل پاسخهای 170 نفر از کاربران اپهای تناسب اندام نشان داد کیفیت اپلیکیشن، سواد دیجیتالی، شرایط تسهیلگر، تمایل به استفاده از اپلیکیشن و اعتماد به اپلیکیشن بر پذیرش و استفاده از این اَپها تاثیر گذار است. علاوه بر این نتایج بخش کمّی نشان داد عواملی چون جنسیت، سن و تجربه بکارگیری تکنولوژی به طور غیرمستقیم میتواند بر تمایل به استفاده و در نهایت اعتماد و پذیرش کاربران موثر باشند. لذا در صورتیکه این موارد بدرستی مدیریت شوند میتوانند باعث تقویت رفتار کاربران در پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام شوند. و در نهایت مدل رفتاری طراحیشده در این تحقیق برای کاربران ایرانی اپهای تناسب اندام از برازش لازم برخوردار بود. نتایج این پژوهش میتواند به عنوان رویکردی جامع برای درک رفتار کاربران در پذیرش و استفاده از اپهای تناسب اندام درکشور ایران در نظر گرفته شود.