مدیریت ورزشی
طیبه ولی پور طیبی؛ یعقوب بدری آذرین؛ ,وجیهه جوانی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل رفتار مصرف کننده در فضای بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای ورزشی بود که به شیوه مطالعات کیفی و از روش اشتراوس و کوربین انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش خبرگان و صاحبنظران در حوزه مدیریت ورزشی بودند که به روش هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند و حجم نمونه با در نظر گرفتن فرض اشباع نظری انجام گرفت. جهت جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل رفتار مصرف کننده در فضای بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای ورزشی بود که به شیوه مطالعات کیفی و از روش اشتراوس و کوربین انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش خبرگان و صاحبنظران در حوزه مدیریت ورزشی بودند که به روش هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند و حجم نمونه با در نظر گرفتن فرض اشباع نظری انجام گرفت. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که محقق با انجام 15 مصاحبه به اشباع نظری رسید. روایی سؤالات مرحله به مرحله مورد تایید خبرگان قرار گرفت و پایایی سؤالات مصاحبه به روش بازآزمون %92 بدست آمد. با تجزیه و تحلیل دادهها450 کد اولیه، 56 مقوله فرعی و 8 مقوله اصلی بدست آمد که طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل تحقیق طراحی گردید. نتایج نشان داد که در رفتار مصرفکننده ورزشی در بازاریابی دیجیتال کسب و کارعوامل مؤثر شامل عوامل علی (بازاریابی دیجیتال)، عوامل زمینهای (عوامل سازمانی و عوامل روانشناختی)، عوامل مداخلهگر (پیشرفت تکنولوژی و عوامل محیطی)، راهبردها (استراتژی سازمانی) و پیامدها (رشد و تعالی سازمانی) میباشد و مقوله اصلی، رفتار مصرفکننده دیجیتال است که این مقوله کلیه مقولات دیگر را تحت پوشش قرار میدهد، بنابراین بهتر است مسئولین و مدیران بازاریابی دیجیتال دیدگاه استراتژی محور و فرآیند محور بر رفتار مصرفکننده دیجیتال داشته باشند و ساختار سازمان مبتنی بر دانش، یادگیری، عملکرد باشد.
مدیریت رفتار سازمانی
یعقوب بدری آذرین؛ فاطمه عبدوی؛ فهیمه کلانتری
چکیده
داوطلبی اهرمی کارآمد برای پیشبرد اهداف سازمانهای ورزشی میباشد. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نگاشتی بازگشت سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش داوطلبین در سازمانهای ورزشی و با استفاده از طرح نظاممند نظریه داده بنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شده است. جامعه مورد تحقیق کلیه صاحبنظران صنعت ورزش، مدیران و مسئولین ورزشی، ...
بیشتر
داوطلبی اهرمی کارآمد برای پیشبرد اهداف سازمانهای ورزشی میباشد. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نگاشتی بازگشت سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش داوطلبین در سازمانهای ورزشی و با استفاده از طرح نظاممند نظریه داده بنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شده است. جامعه مورد تحقیق کلیه صاحبنظران صنعت ورزش، مدیران و مسئولین ورزشی، اساتید دانشگاهی و خبرگان در حوزه ورزش داوطلبی بودند که نمونههای پژوهش با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب و حجم نمونة مورد نیاز براساس معیار اشباع نظری تعیین شد. مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 13 نفر (رسیدن به اشباع نظری و کفایت) انجام و پس ازشناسایی شاخص اصلی و فرعی در بازگشت سرمایه اجتماعی بر مبنای نقش داوطلبی ورزشی برای دستیابی به اعتبار پژوهش ترکیبی از معیارهای درگیری پیوسته و طولانیمدت، مشاهدۀ مداوم، بازبینی (کنترل) همکاران، ذهنیت پیشرونده، مشارکت شرکتکنندگان و استفاده از منابع اطلاعاتی چندگانه مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت. به منظور بررسی پایایی پژوهش، از روش توافق دو کدگذار و کدگذاری پژوهشگر استفاده و بر اساس دانش خبرگان، روابط بین مفاهیم در قالب نقشههای شناخت فازی ترسیم شد. برای رسم نقشههای شناختی فازی و محاسبه شاخصهای مربوط به آن از نرمافزارهای Excel، FCMapper و FCM EXPERT استفاده گردید. شاخصهای مربوط به نقشههای شناختی بیانگر این بود که منابع انسانی، توسعه شخصی و مدیریت منابع مالی به ترتیب دارای بیشترین درجه مرکزیتمیباشند؛ بدین معنی که بیشترین تاثیرگذاری را در بازگشت سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش داوطلبی ورزشی دارند.
مدیریت رفتار سازمانی
محمدرسول خدادادی؛ یعقوب بدری آذرین؛ مهدی جهانگیری؛ مریم فریدفتحی
چکیده
تحقیق حاضر به منظور ارائه مدل همگرایی رفتار سازمانی منابع انسانی سازمانهای ورزشی در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی با استفاده از رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام گرفت. پژوهش حاضر با استفاده از طرح نظاممند نظریه داده بنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شده است. با مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از متخصصان ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور ارائه مدل همگرایی رفتار سازمانی منابع انسانی سازمانهای ورزشی در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی با استفاده از رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام گرفت. پژوهش حاضر با استفاده از طرح نظاممند نظریه داده بنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شده است. با مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از متخصصان صنعت ورزش، ورزش همگانی، زنجیره تامین و مدیریت منابع انسانی در ورزش، مفاهیم و مؤلفههای مدل همگرایی عمودی و افقی مدیریت منابع انسانی در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی شناسایی گردید. بعد از خلاصهسازی و تم بندی موارد مطرح شده از سوی متخصصان، سیستم عرضه و تقاضای منابع انسانی در کل زنجیره، زنجیره تامین استعداد منابع انسانی، بهینه سازی دانش و آموزش در زنجیره، یکسانسازی استخدام در طول زنجیره، همسان سازی جبران خدمات، نظارت و کنترل منابع انسانی و برنامه بازنشستگی منابع انسانی به عنوان عوامل همگرایی افقی و همگرایی فرهنگی، همگرایی اطلاعات منابع انسانی، همگرایی با تقاضای مشتریان و بازار و همگرایی با استراتژیهای زنجیره تامین به عنوان عوامل همگرایی عمودی منابع انسانی در زنجیره تامین خدمات ورزش همگانی شناسایی شدند. برای رسم نقشههای شناختی فازی و محاسبه شاخصهای مربوط به آن از نرم افزارهای Excel، FCMapper و FCM EXPERT استفاده شد. شاخصهای مربوط به نقشههای شناختی بیانگر این بود که سیستم عرضه و تقاضای منابع انسانی در کل زنجیره، زنجیره تامین استعداد منابع انسانی و نظارت و کنترل بر منابع انسانی به ترتیب دارای بیشترین درجه مرکزیتاند؛ بدین معنی که بیشترین تاثیرگذاری را در سیستم همگرایی منابع انسانی در زنجیره تامین خدمات را دارند. درنهایت، اثر سیاستهای مختلف همگرایی افقی و عمودی در عناصر نگاشت در قالب دو دسته سناریو بررسی شد.
یعقوب بدری آذرین؛ محمدرسول خدادادی؛ معصومه اعلمی کشکی؛ رقیه سرلاب
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 25-34
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین هوشسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی (114=N) و نمونه آماری 106 نفر از این جامعه میباشد. ابزار ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین هوشسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی (114=N) و نمونه آماری 106 نفر از این جامعه میباشد. ابزار پژوهش پرسشنامه هوشسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان میباشد که روایی هر دو پرسشنامه به تأیید اساتید فن در رشته مدیریت ورزشی رسیده و پایایی آنها در مطالعه مقدماتی بر روی 30 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0 و 75/0 بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون پیشبین در نرمافزار spss استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین تمامی مؤلفههای هوشسازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (254/0< r < 476/0). همچنین بین هوشسازمانی کل و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (001/0 >p، (471/0= r). در نهایت معادله رگرسیون نهایی (طی پنج مرحله در تحلیل رگرسیون مرحلهای) برای پیشبینی رفتار شهروندی سازمانی نشان داد که در مجموع پنج مؤلفه سرنوشت مشترک، روحیه، اتحاد، توافق و کاربرد دانش قادر به تبیین 3/29 درصد واریانس OCB بودهاند.