صدری سیاوش پور؛ احسان امیرحسینی؛ مهرزاد حمیدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی عوامل مؤثر بر سایش اجتماعی در منابع انسانی در تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش بو.د پژوهش حاضر ازنظر ماهیت و هدف کاربردی ، ازنظر نوع دادهها، آمیخته از نوع اکتشافی و ازلحاظ روش اجرا از نوع توصیفی-پیمایشی بود.. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی منابع انسانی تربیتبدنی آموزشوپرورش که تعداد آنها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی عوامل مؤثر بر سایش اجتماعی در منابع انسانی در تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش بو.د پژوهش حاضر ازنظر ماهیت و هدف کاربردی ، ازنظر نوع دادهها، آمیخته از نوع اکتشافی و ازلحاظ روش اجرا از نوع توصیفی-پیمایشی بود.. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی منابع انسانی تربیتبدنی آموزشوپرورش که تعداد آنها بالغبر 380 نفر بود که از میان آنها 181 نفر بهصورت تصادفی ساده و بر طبق جدول مورگان بهعنوان نمونه آماری انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. دادهها از طریق چکلیست گردآوری شد تا میزان اهمیتها متغیرها مشخص شود. و این دادهها در دو سطح مورد تجزیهوتحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت. در سطح آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در سطح آمار استنباطی از تکنیک توزیع 2 جملهای، تحلیل عاملی تأییدی، استفاده شد. یافتهها نشان داد که مهمترین عوامل مؤثر بر سایش عبارتاند از: عوامل شخصی (ضعف اخلاق حرفهای، عدم رضایت شغلی و ضعف انگیزش)، عوامل شغلی (شامل تعارض شغلی، استرس شغلی و درگیری شغلی)، عوامل مدیریتی (شامل ضعف مدیریتی، سیاسیکاری و ارتقای شغلی ناعادلانه) و عوامل سازمانی (شامل عدالت سازمانی ضعیف، جوسازمانی نامناسب، حقوق، پاداش و مزایای ناکافی و فرهنگسازمانی نامناسب). مقدار شاخص برازش کلی مدل مطلوب بهدستآمده است که نشان از برازش کلی قوی مدل پژوهش دارد.
ابوالفضل فراهانی؛ مرتضی رضایی صوفی؛ معصوم کارکن
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تحلیل وضعیت انتصاب و عملکرد دانش آموختگان تربیت بدنی در پستهای مدیریتی ورزش کشور در دولتهای نهم و دهم بود. روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی میباشد. در این پژوهش برای جمع آوری دادهها از مصاحبه (به روش دلفی) و پرسشنامه استفاده شد. در این پژوهش برای قابلیت روایی پرسشنامه با اساتید و خبرگان ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تحلیل وضعیت انتصاب و عملکرد دانش آموختگان تربیت بدنی در پستهای مدیریتی ورزش کشور در دولتهای نهم و دهم بود. روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی میباشد. در این پژوهش برای جمع آوری دادهها از مصاحبه (به روش دلفی) و پرسشنامه استفاده شد. در این پژوهش برای قابلیت روایی پرسشنامه با اساتید و خبرگان مشورت و جهت تعیین پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ ضریب 84/0 به دست آمد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران وزارت ورزش، مدیران کل تربیت بدنی استانها، مربیان و ورزشکاران بودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون های کلموگروف اسمیرنف، تی تک نمونه و فریدمن استفاده گردید. در این پژوهش ویژگی های فردی دانش آموختگان جهت انتصاب پست های مدیریتی کشور بدست آمد و همچنین مشخص شد مهارت های فنی و انسانی در دانش آموختگان تربیت بدنی در پستهای مدیریتی ورزش کشور در دولت نهم و دهم مورد تایید بوده و از طرفی دانش آموختگان فاقد مهارت ادارکی بوده اند. همچنین مولفه های تحصیلات، توان فیزیکی و توان ذهنی که از عوامل مربوط به تواناییهای دانش آموختگان می باشد، مورد تایید قرار گرفت و از طرفی عامل تجربیات مورد تایید قرار نگرفت.
محمدرضا نیک نژاد؛ سید قاسم قربانزاده زعفرانی؛ ماریه فلاح
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 101-110
چکیده
فرایند انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری، می تواند مطابق با شرایط زمانی و مکانی از عوامل و ملاک های متعددی تاثیرپذیر باشد؛ بنابراین تحقیق حاضر در نظر دارد عوامل اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و جنسیتی موثر در انتخاب رشته تربیت بدنی را برای داوطلبان کنکور سراسری 94-93 بررسی نماید. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی بوده و جامعه آماری آن 212 نفر از ...
بیشتر
فرایند انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری، می تواند مطابق با شرایط زمانی و مکانی از عوامل و ملاک های متعددی تاثیرپذیر باشد؛ بنابراین تحقیق حاضر در نظر دارد عوامل اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و جنسیتی موثر در انتخاب رشته تربیت بدنی را برای داوطلبان کنکور سراسری 94-93 بررسی نماید. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی بوده و جامعه آماری آن 212 نفر از داوطلبان رشته تربیت بدنی به تعداد 97 نفر پسر و 115 نفر دختر از استانهای سمنان، گلستان و مازندران در سال تحصیلی 94- 1393 بودند نمونه آماری به صورت کل شمار، به عبارتی نمونه برایر با جامعه آماری بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از روشهای علمی روایی و اعتبار آن تایید شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی از آمار استنباطی همچون ضریب همبستگی و رگرسیون و نرم افزار آماری spss استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که شش عامل مهم در انتخاب رشته تربیت بدنی نقش دارد. از نظر دانشجویان تربیت بدنی، خانواده، دوستان، بستگان درجه اول و دبیران و مشاوران تحصیلی مولفه اول هستند عامل دوم، کسب موقعیت اجتماعی، عامل سوم، علاقه و جالب و جذاب بودن رشته تحصیلی است. از دیگر عوامل موثر جنسیت داوطلب، شغل پدر و مادر و رشته تحصیلی هستند. به طورکلی، میتوان نتیجه گرفت که داوطلبان رشته تربیت بدنی در انتخاب رشته تحصیلی خود از عوامل متعددی تأثیر می پذیرند، اما نکته اساسی و مهم نحوه تأثیر و تأثرات بین عوامل مختلف است؛ به عبارتی، باید تشخیص داد که دانشجویان مرحله به مرحله از چه عواملی بیشتر یا کمتر تأثیر میپذیرند و از زمانی که قصد وارد شدن به دانشگاه را دارند چه برنامه هایی را برای خود تدارک می بینند که نیاز به انجام مطالعات بیشتر دارد.
عباس شعبانی؛ مرتضی رضایی صوفی
دوره 1، شماره 4 ، دی 1393، ، صفحه 25-34
چکیده
هدف از این پژوهش تحلیل محیطی ورزش همگانی کشور بود روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمع آوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. برای تعیین روایی پرسشنامه با اساتید و متخصصین مشورت و بعد از اعمال کلیه پیشنهادات اصلاحی، تغییرات ضروری صورت ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تحلیل محیطی ورزش همگانی کشور بود روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمع آوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. برای تعیین روایی پرسشنامه با اساتید و متخصصین مشورت و بعد از اعمال کلیه پیشنهادات اصلاحی، تغییرات ضروری صورت پذیرفت. جهت تعیین پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 88/0 بدست آمد جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران ستادی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان، روسای فدراسیون ها، اعضای هیات علمی متخصص تربیت بدنی و مطلع از موضوع تحقیق تشکیل می دادند در این پژوهش نمونه تحقیق برابر جامعه تحقیق و به صورت تمام شمار تعیین گردید. که از 302 پرسشنامه ارسالی برای اعضای جامعه تحقیق 238 پرسشنامه (79 درصد)واصل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های کلموگروف اسمیرنف، مقایسه میانگین یک جامعه (t تک نمونه)، تجزیه و تحلیل واریانس فریدمن استفاده گردید. در نهایت نتایج نشان داد ورزش همگانی کشور در موقعیت راهبرد رقابتی (ST) قرار دارد و مهمترین نقطه قوت ورزش همگانی کشور وجود فدراسیون ورزش همگانی و مهمترین نقطه ضعف در این بخش عدم بهره گیری از نیرو های متخصص و کارشناس می باشد. از با اهمیت ترین فرصت های ورزش همگانی کشور تاکید پزشکان بر نقش ورزش در سلامتی جامعه و از مهمترین تهدید های ورزش همگانی کشور تغییر روش زندگی مردم (سبک غیر فعال) می باشد.