مدیریت رفتار سازمانی
حسین شهرآبادی؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسن فهیم دوین؛ حسین پیمانی زاد
چکیده
چرا خشونت، پرخاشگری و تخریب اموال عمومی در ورزش رخ می-دهد؟ چه راهکارهایی برای کنترل این نوع از رفتارها وجود دارد؟ اینها جزء مهمترین پرسشهایی است که برای پژوهشگران و سیاستگذاران حوزه ورزش پیش میآبد. بنابراین هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی پیشگیری از رفتارهای وندالیستی و هولیگانیستی در ورزش است. روش تحقیق حاضر، کیفی و از نوع نظریه ...
بیشتر
چرا خشونت، پرخاشگری و تخریب اموال عمومی در ورزش رخ می-دهد؟ چه راهکارهایی برای کنترل این نوع از رفتارها وجود دارد؟ اینها جزء مهمترین پرسشهایی است که برای پژوهشگران و سیاستگذاران حوزه ورزش پیش میآبد. بنابراین هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی پیشگیری از رفتارهای وندالیستی و هولیگانیستی در ورزش است. روش تحقیق حاضر، کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین (2008) است. جامعه آماری این پژوهش شامل سه بخش مدیران ورزشی و افراد خبره، مربیان، داوران و ورزشکاران در سطح نخبه و تماشاگران بود و نمونه گیری به صورت نظری انجام شد. معیار انتخاب نمونه آگاهی داشتن نسبت به موضوع پژوهش بود. در این مطالعه با 22 نفر مصاحبه انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبههای عمیق هدفمند استفاده شد. در نهایت دادهها از طریق سه مرحله کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و الگوی نهایی تدوین شد. در این الگوی پارادایمی، مفاهیم «خشونت» و «پرخاشگری» به عنوان پدیده مرکزی شناسایی شدند. سپس 28 مقوله اصلی مرتبط با این مفاهیم در قالب شرایط علی مؤثر (11 مقوله)، شرایط زمینهای (3 مقوله)، شرایط میانجی که تعامل این سه بخش را تسهیل یا تسریع میکند (5 مقوله)، راهبردهای لازم (7 مقوله)، و پیامدها (2 مقوله) معرفی شدند.
حسن فهیم دوین؛ احسان اسداللهی
چکیده
هدف در این پژوهش توصیفی_تحلیلی که بهصورت میدانی انجام گرفت، بررسی نقش میانجی شوخطبعی مربی در ارتباط علی رهبری تحولآفرین (الهام بخش) مربیان با انگیزه پیشرفت ورزشی ورزشکاران نخبه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ورزشکاران تیم های ورزشی آقایان و بانوان استان خراسان رضوی حاضر در لیگ های برتر کشور در سال 1399 به تعداد کل 268 نفر بود که ...
بیشتر
هدف در این پژوهش توصیفی_تحلیلی که بهصورت میدانی انجام گرفت، بررسی نقش میانجی شوخطبعی مربی در ارتباط علی رهبری تحولآفرین (الهام بخش) مربیان با انگیزه پیشرفت ورزشی ورزشکاران نخبه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ورزشکاران تیم های ورزشی آقایان و بانوان استان خراسان رضوی حاضر در لیگ های برتر کشور در سال 1399 به تعداد کل 268 نفر بود که به صورت تصادفی ساده تعداد 158 نفر با استفاده از فرمول جدول مورگان و کرجسی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به پرسشنامه های استاندارد انگیزه پیشرفت ورزشی اسماعیلی (1393)، رهبری تحول آفرین باس و آولیو (2000) و گرایش به شوخ طبعی مارتین و همکاران (۱۹۸۸) پاسخ دادند. روایی محتوایی و صوری پرسشنامهها به تایید اساتید رشته مدیریت ورزشی رسید، همچنین پایایی ابزار با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تحلیل داده ها و بررسی روابط بین متغیرها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 استفاده شد. یافته ها نشان داد رهبری تحول آفرین (الهام بخش) و شوخ طبعی مربیان تاثیر معنی داری بر انگیزه پیشرفت ورزشی ورزشکاران دارد. همچنین شوخ طبعی، نقش میانجی در تاثیر رهبری تحول آفرین بر انگیزه پیشرفت ورزشی ورزشکاران دارد. با توجه به یافته ها باید گفت که مربیان می توانند به رهبران تحول آفرینی تبدیل شوند که برای ورزشکاران الهام بخش بوده و آن ها را به سطوح بالاتری از موفقیت هدایت نمایند.
محمد باقر حلم زاده؛ حسن فهیم دوین؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسین پیمانی زاد
چکیده
عملکرد ورزشی صفتی پیچیده است که تحت تاثیر فاکتورهای جسمانی و روانی قرار میگیرد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط علی شاخص های توسعه رفتار سازمانی مثبت گرا و ارتقای عملکرد فوتبالیست های نخبه کشور بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع جستجوی داده ها از نوع کمی و از حیث روش تحلیل توصیفی-همبستگی بود که جمع آوری ...
بیشتر
عملکرد ورزشی صفتی پیچیده است که تحت تاثیر فاکتورهای جسمانی و روانی قرار میگیرد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط علی شاخص های توسعه رفتار سازمانی مثبت گرا و ارتقای عملکرد فوتبالیست های نخبه کشور بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع جستجوی داده ها از نوع کمی و از حیث روش تحلیل توصیفی-همبستگی بود که جمع آوری داده ها به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه فوتبالیست های شاغل در لیگ برتر فوتبال و تیم های ملی کشور در سال 1399 برابر 736 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی تعداد 256 نفر تعیین که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه 45 عبارتی محقق ساخته شاخص های اثر گذار بر رفتار سازمانی مثبت گرا و پرسشنامه 22 عبارتی ارتقاء عملکرد ورزشکاران در مقیاس 5 گزینه ای لیکرت صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 و LISREL نسخه 8/8 انجام شد. آزمون معادلات ساختاری نشان داد که بین شاخص های توسعه رفتار سازمانی مثبت گرا و ارتقای عملکرد فوتبالیست های نخبه کشور ارتباط علی وجود دارد. این یافته می تواند توسط مسئولین فدراسیون، باشگاه ها و مربیان در جهت ارتقاء عملکرد فوتبالیست ها از طریق توسعه رفتارسازمانی مثبت گرا، مورد توجه قرار گیرد.
محسن هراتی؛ حسن فهیم دوین؛ محمد کشتی دار
دوره 3، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 27-35
چکیده
هدف از پژوهش نقش میانجی هوش فرهنگی با مهارتهای ارتباطی دررابطه با مدیریت ارتباط با مشتری بود. جامعه آماری کلیه مدیران سازمانها و مراکز ورزشی استان خراسان جنوبی (180 نفر) در سال 1394 بود که با استفاده از جدول مورگان 123 نفر بهعنوان نمونه بر اساس روش نمونهگیری ترکیبی و نوع تصادفی انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع توصیفی–تحلیلی بود،که ...
بیشتر
هدف از پژوهش نقش میانجی هوش فرهنگی با مهارتهای ارتباطی دررابطه با مدیریت ارتباط با مشتری بود. جامعه آماری کلیه مدیران سازمانها و مراکز ورزشی استان خراسان جنوبی (180 نفر) در سال 1394 بود که با استفاده از جدول مورگان 123 نفر بهعنوان نمونه بر اساس روش نمونهگیری ترکیبی و نوع تصادفی انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع توصیفی–تحلیلی بود،که جمعآوری اطلاعات به شکل میدانی بودوابزار مورداندازهگیری سه پرسشنامه که مربوط به پرسشنامه هوش فرهنگی ویلیام اچ. پراد(2005) و پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون جی. ای(1990)و پرسشنامه مدیریت ارتباط با مشتری محسنیان (1392)بود که روایی پرسشنامهها به رؤیت13 تن از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد و فردوسی مشهد(1394) رسید و مورد تائید قرار گرفت و اعتبار به روش آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار Spss ، بعد از پر شدن 30 پرسشنامه و گرفتن آزمون به ترتیب 94/.و91/.و85/.تعیین شد؛ و در بخش ازمون از آزمونکولموگوروف-اسمیرنوف و آمار استنباطی مناسب نظیر تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل و در برخی از دادهها از نرمافزار Spss نسخه 22 استفاده شد نتایج برگرفته از یافته های استنباطی بیان می کند که مهارتهای ارتباطی از طریق هوش فرهنگی بر مدیریت ارتباط با مشتری تأثیر مثبت و معناداری دارد
مجید خرسندی فرد؛ حسن فهیم دوین؛ محمد رضا انجم شعاع
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 31-38
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی اثر آموزش برنامه ریزی عصبی کلامی بر انگیزش شغلی و عملکرد شغلی بود. جامعه آماری تحقیق را دبیران تربیت بدنی شهر مشهد تشکیل می دادند که تعداد آنها 1300 نفر بوده و 100 نفر به وسیله نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند. آزمودنی ها ابتدا به وسیله پرسشنامه انگیزش شغلی باچبر و همکاران (1990) و عملکرد شغلی کنوی (1999) مورد ارزیابی قرار ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی اثر آموزش برنامه ریزی عصبی کلامی بر انگیزش شغلی و عملکرد شغلی بود. جامعه آماری تحقیق را دبیران تربیت بدنی شهر مشهد تشکیل می دادند که تعداد آنها 1300 نفر بوده و 100 نفر به وسیله نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند. آزمودنی ها ابتدا به وسیله پرسشنامه انگیزش شغلی باچبر و همکاران (1990) و عملکرد شغلی کنوی (1999) مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس به مدت 20 جلسه تحت آموزش برنامه ریزی عصبی کلامی قرار گرفتند. سپس مجددا آزمون های انگیزش شغلی و عملکرد شغلی از آزمودنی ها گرفته شد و نتایج مورد مقایسه قرار گرفت. همچنین نقش انگیزش شغلی به عنوان متغیر میانجی با عملکرد شغلی نیز مورد بررسی قرار گرفت. داده ها به وسیله آزمون های کلوموگروف اسمیرنف، آزمون تی، تحلیل کوواریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش برنامه ریزی عصبی کلامی به طور معنی داری بر انگیزش شغلی و عملکرد شغلی به اثبات رسید. همچنین انگیزش شغلی و عملکرد شغلی نیز دارای همبستگی مثبت و معنی دار می باشند. با توجه به نتایج لازم است تا با توجه به اثر معنی دار آموزش برنامه ریزی عصبی کلامی بر انگیزش شغلی و عملکرد شغلی در دبیران زمینه ارتقای عملکرد آنان را فراهم نمود و در توسعه ورزش و تربیت بدنی در جامعه اثرات مفیدی را ایجاد نمود.