غلامرضا شعبانی بهار؛ محمود گودرزی؛ محسن لقمانی
دوره 2، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 31-41
چکیده
هدف اصلی از پژوهش حاضر، پیشبینی ابعاد چابکی سازمانی از طریق جو سازمانی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. تعداد 191 نفر از کارشناسان و مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان به صورت تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و همکاران (از یک جامعه 500 نفری) در تحقیق حاضر شرکت کردند و به پرسشنامههای جو سازمانی (هالپین و کرافت، 1963) و چابکی سازمانی ...
بیشتر
هدف اصلی از پژوهش حاضر، پیشبینی ابعاد چابکی سازمانی از طریق جو سازمانی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. تعداد 191 نفر از کارشناسان و مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان به صورت تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و همکاران (از یک جامعه 500 نفری) در تحقیق حاضر شرکت کردند و به پرسشنامههای جو سازمانی (هالپین و کرافت، 1963) و چابکی سازمانی اسپایتزر (2007) پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها از طریق 17 تن از اساتید و محققان مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی پرسشنامه جو سازمانی و پابکی سازمانی از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب حدود 90/0 و 95/0 به دست آمد. با توجه به ضریب همبستگی بالای پیرسون میان ابعاد جو سازمانی و چابکی سازمانی، نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که جو سازمانی عمدتاً میتواند ابعا رهبری (r= 0.87, T-value= 10.11, R2= 0.76)، فناوری (r= 0.87, T-value= 10.11, R2= 0.76) و تغییر سازمانی (r= 0.87, T-value= 10.11, R2= 0.76) را در وزارت ورزش و جوانان پیشبینی نماید (RMSEA= 0.098, λ2= 1379.86, df= 490, CFI= 0.94, IFI= 0.94, NFI= 0.91, NNFI= 0.94). از آن جایی که شاخصهای برازش مدل اثرگذاری جو سازمانی بر تک به تک ابعاد چابکی سازمانی بسیار مناسبتر از مدل اثرگذاری کلی بود، میتوان استنتاج کرد که نتایج حاصل از تحقیق ریشه در نوع نگرش کارکنان در محیط سازمانی بوروکراتیک دارد. به همین دلیل انتظار میرود که با روحیه گروهی و روابط انسانی کارآمد بتوان بر این نوع نگرش در کارکنان غلبه کرد و به سمت سازمان چابک سوق یافت.
غلامرضا شعبانی بهار؛ محسن لقمانی؛ امین قویمی
دوره 1، شماره 4 ، دی 1393، ، صفحه 91-102
چکیده
با توجه به غفلت محققان گذشته در بررسی مدلهای متفاوت، این پژوهش با هدف بررسی اثرات ابعاد فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان همدان بر اساس مدل ارزشهای رقابتی طراحی شد. تعداد 111 کارمند از هشت اداره ورزش و جوانان استان همدان از یک جامعه 180 نفری با استفاده از جدول مورگان و کرجسی انتخاب شدند و به دو پرسشنامه اثربخشی ...
بیشتر
با توجه به غفلت محققان گذشته در بررسی مدلهای متفاوت، این پژوهش با هدف بررسی اثرات ابعاد فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان همدان بر اساس مدل ارزشهای رقابتی طراحی شد. تعداد 111 کارمند از هشت اداره ورزش و جوانان استان همدان از یک جامعه 180 نفری با استفاده از جدول مورگان و کرجسی انتخاب شدند و به دو پرسشنامه اثربخشی سازمانی در ورزش و فرهنگ سازمانی پاسخ دادند. روایی پرسشنامهها از طریق 12 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی آنها نیز به ترتیب 87/0 و 90/0 به دست آمد. علاوه بر وجود همبستگی قوی میان فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی، نتایج آزمون رگرسیون خطی گام به گام نشان داد که ابعاد پیوستگی سازمانی (β= .16, t= 2.13)، تأکیدات راهبردی (β= .29, t= 4.29)، معیارهای موفقیت (β= .42, t= 5.85) و ویژگیهای بارز (β= .14, t= 2.23) بهترین پیشبینی-کنندههای اثربخشی سازمانی بودند. بر اساس این یافتهها به نظر میرسد که بخشهای مختلف سازمان و ادارات ورزشی استان همدان، مدلهای ارگانیک را میطلبند و به مدیران پیشنهاد میشود علاوه بر حفظ توازن الگوهای چهارگانه اثربخشی سازمانی مدل ارزشهای رقابتی، در سازمانهای ورزشی بتوانند فرهنگ سازمانی را به طور کلی و ابعاد رقابتی و تأکید بر اهداف بلندمدت را به طور ویژه در طراحی ساختار سازمانهای خود ایجاد نمایند.