صدری سیاوش پور؛ احسان امیرحسینی؛ مهرزاد حمیدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی عوامل مؤثر بر سایش اجتماعی در منابع انسانی در تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش بو.د پژوهش حاضر ازنظر ماهیت و هدف کاربردی ، ازنظر نوع دادهها، آمیخته از نوع اکتشافی و ازلحاظ روش اجرا از نوع توصیفی-پیمایشی بود.. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی منابع انسانی تربیتبدنی آموزشوپرورش که تعداد آنها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی عوامل مؤثر بر سایش اجتماعی در منابع انسانی در تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش بو.د پژوهش حاضر ازنظر ماهیت و هدف کاربردی ، ازنظر نوع دادهها، آمیخته از نوع اکتشافی و ازلحاظ روش اجرا از نوع توصیفی-پیمایشی بود.. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی منابع انسانی تربیتبدنی آموزشوپرورش که تعداد آنها بالغبر 380 نفر بود که از میان آنها 181 نفر بهصورت تصادفی ساده و بر طبق جدول مورگان بهعنوان نمونه آماری انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. دادهها از طریق چکلیست گردآوری شد تا میزان اهمیتها متغیرها مشخص شود. و این دادهها در دو سطح مورد تجزیهوتحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت. در سطح آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در سطح آمار استنباطی از تکنیک توزیع 2 جملهای، تحلیل عاملی تأییدی، استفاده شد. یافتهها نشان داد که مهمترین عوامل مؤثر بر سایش عبارتاند از: عوامل شخصی (ضعف اخلاق حرفهای، عدم رضایت شغلی و ضعف انگیزش)، عوامل شغلی (شامل تعارض شغلی، استرس شغلی و درگیری شغلی)، عوامل مدیریتی (شامل ضعف مدیریتی، سیاسیکاری و ارتقای شغلی ناعادلانه) و عوامل سازمانی (شامل عدالت سازمانی ضعیف، جوسازمانی نامناسب، حقوق، پاداش و مزایای ناکافی و فرهنگسازمانی نامناسب). مقدار شاخص برازش کلی مدل مطلوب بهدستآمده است که نشان از برازش کلی قوی مدل پژوهش دارد.