عباس شعبانی؛ مرتضی رضایی صوفی؛ محمد رضا شکری
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت رویداد، رضایت مندی از رویداد و وفاداری به رویداد در تماشاگران ورزشی بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمام تماشاگران مسابقات ورزشی در استان تهران تشکیل دادند که به دلیل نامشخص بودن تعداد آنها، براساس جدول مورگان برای جامعۀ آماری نامحدود حجم نمونه ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت رویداد، رضایت مندی از رویداد و وفاداری به رویداد در تماشاگران ورزشی بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمام تماشاگران مسابقات ورزشی در استان تهران تشکیل دادند که به دلیل نامشخص بودن تعداد آنها، براساس جدول مورگان برای جامعۀ آماری نامحدود حجم نمونه 384 نفر و به صورت تصادفی ساده در نظر گرفته شد. در این تحقیق از پرسشنامۀ کیفیت رویداد، پرسشنامه رضایت از رویداد و پرسشنامۀ وفاداری به رویداد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی، آزمون کلموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد بین کیفیت رویداد (426/0=r ، 001/0p=)، کیفیت محیط فیزیکی (240/0=r ، 001/0p=)، کیفیت تعامل (185/0=r ، 001/0p=)، کیفیت نتیجه (550/0=r ، 001/0p=) با رضایتمندی از رویداد در تماشاگران مسابقات ورزشی استان تهران رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، بین کیفیت رویداد (331/0=r ، 001/0p=)، کیفیت محیط فیزیکی (240/0=r ، 001/0p=)، کیفیت تعامل (303/0=r ، 001/0p=) و کیفیت نتیجه (236/0=r ، 001/0p=) با وفاداری به رویداد در تماشاگران مسابقات ورزشی استان تهران رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. علاوه بر این، کیفیت نتیجه پیشبینی کنندۀ معنیدار رضایت مندی از رویداد بود و کیفیت تعامل و کیفیت نتیجه پیشبینی کنندههای معنیدار وفاداری به رویداد بودند. بنابراین، پیشنهاد میشود در راستای افزایش رضایت مندی و وفاداری تماشاگران کیفیت رویداد به عنوان عاملی مهم مد نظر قرار گیرد.