سیروان حسینی؛ بهرام یوسفی؛ شهاب بهرامی
چکیده
هدف از این پژوهش مدل اثر عزت نفس بر تسهیم دانش و رفتار غیر شهروندی با نقش میانجی حسادت سازمانی در ادارات کل ورزش و جوانان استان های غرب کشور بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام مدیران، رئیسان و کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور بود که از بین آنها 253 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مدل اثر عزت نفس بر تسهیم دانش و رفتار غیر شهروندی با نقش میانجی حسادت سازمانی در ادارات کل ورزش و جوانان استان های غرب کشور بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام مدیران، رئیسان و کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور بود که از بین آنها 253 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد تسهیم دانش چانگ (2013)، رفتار ضد شهروندی رحمانی و همکاران (1389)، حسادت سازمانی واچیو (2000) و عزت نفس گاردنر (2000) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری رویکرد واریانس محور استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. عزت نفس اثر معناداری بر رفتار ضد شهروندی، تسهیم دانش و حسادت سازمانی دارد. همچنین حسادت سازمانی اثر معناداری بر رفتار ضد شهروندی دارد اما اثر حسادت سازمانی بر تسهیم دانش معنادار نبود. در نهایت نقش میانجی حسادت سازمانی در ارتباط بین عزت نفس و رفتار ضد شهروندی معنادار بود اما نقش میانجی حسادت سازمانی در ارتباط بین عزت نفس و تسهیم دانش معنادار نبود. با توجه به نتایج پژوهش مدیران ادارات کل ورزش و جوانان استان های غرب کشور می توانند برای کاهش رفتار ضد شهروندی و حسادت سازمانی کارکنان و همچنین افزایش تسهیم دانش در میان کارکنان؛ عزت نفس کارکنان را افزایش دهند.
محمد نامور؛ محمد حسین رضوی؛ معصومه کلاته سیفری
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 25-32
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، تحلیل اثر سرمایۀ فکری بر بهرهوری با تأکید بر تسهیم دانش در کارشناسان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی می-باشد روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و نوع تحقیق کاربردی است و جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی به تعداد 165 نفر میباشد. به علت محدود بودن جامعه کلیه ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، تحلیل اثر سرمایۀ فکری بر بهرهوری با تأکید بر تسهیم دانش در کارشناسان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی می-باشد روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و نوع تحقیق کاربردی است و جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی به تعداد 165 نفر میباشد. به علت محدود بودن جامعه کلیه افراد مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت گردآوری داده ها، از سه پرسشنامه استاندارد فکری سرمایۀ بنتیس(1998)، بهره وری هرسی و گلد اسمیت(1980) و تسهیم دانش هسلت(2003) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزارهای SPSS و LISRELاستفاده شد. همچنین، بر اساس مدل ارایه شده می توان گفت سرمایه فکری با میزان ضریب 89/0 اثر بالایی بر تسهیم دانش و با مقدار ضریب 58/0 نیز اثر مثبت ومتوسطی بر بهره وری دارد. تسهیم دانش نیز با ضریب بتای 43/0 اثر مثبت و متوسطی بر بهره وری دارد .نتیجه این که، متغیر تسهیم دانش متغیر سرمایه فکری و بهره وری را به صورت مثبت و نسبی میانجیگری میکند.
مریم فریدفتحی؛ محبوبه روزبهانی؛ فرناز فرهمند؛ بهارک کاظم
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 113-123
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی مدل ارتباطی مدیریت استعداد، نوآوری و تسهیم دانش در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است؛ که به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (750N=)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 260 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی مدل ارتباطی مدیریت استعداد، نوآوری و تسهیم دانش در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است؛ که به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (750N=)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 260 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت استعداد فیلیپس و راپر (2009)، پرسشنامه نوآوری چوپانی (1390) و پرسشنامه تسهیم دانش دیکسون (2001) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از نظر 8 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی ازطریق آزمون آلفای کرونباخ در یک نمونه اولیه 30 نفره به ترتیب برابر با 0/81 و 0/94 و 0/79 گزارش شد. از آمار توصیفی و استنباطی (کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارSPSS20 و AMOS22 استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت استعداد بر هر دو متغیر تسهیم دانش با ضریب تاثیر (0/51) و نوآوری با ضریب تاثیر (0/43) تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین مدیریت استعداد به واسطۀ تسهیم دانش بر نوآوری تأثیر معناداری را نشان داد. مدل تحقیق از برازش مناسبی بر حسب شاخصهای GFI, AGFI, RMSEA و CFI برخوردار بود و تمامی گویه های مقیاس دارای ضریب تأثیر معنی دار بر روی عامل مربوط به خود بودند. یافته های پژوهش بیانگر اهمیت نقش مدیریت استعداد بر نوآوری و تسهیم دانش است و مدیریت استعداد را می بایست در سیاست های مرتبط با وزارت ورزش و جوانان مورد توجه قرار داد.