نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه پیام نور
چکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر مدیریت راهبردی منابع انسانی در رابطهی فضیلت سازمانی و اخلاق حرفهای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفربود. برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 144 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده به تفکیک جنسیت انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد اخلاق حرفهای کادوزیر (2002)، پرسشنامه فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) و پرسشنامه مدیریت راهبردی منابع انسانی چانگ و هانگ (2005) بود. یافتهها نشان دادند که در نمونه پژوهش، مدل مفروض واسطهمندی نسبی مدیریت راهبردی منابع انسانی در رابطه فضیلت سازمانی و اخلاق حرفهای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه با دادهها برازش مطلوبی دارد. به طوری که، تمامی ضرایب همبستگی و ضرایب مسیر مدل از لحاظ آماری معنادار بودند و میانجی مدیریت راهبردی منابع انسانی در این مدل با میزان اثر 144/0، تاثیر مثبت و غیر مستقیم معناداری دارد. در راستای یافتهها، پیشنهاد میشود که وجود الگوی ارائه شده در سازمانهای ورزشی مشروط بر آن که برگرفته از فرهنگ ورزش و جامعه دینی و اعتقادی کشـور باشد و همچنین قابلیت پیادهسازی و عملیاتی شـدن نیـز داشـته باشد، میتواند در اشاعه ارزشهـا و رفتارهـای اخلاقـی اثرگـذار بوده و یا لااقل از بروز پیامدهای ناشـی از عـدم رعایـت اصـول اخلاقی جلوگیری نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
- پورحیدر، رحیمه ؛ حسنی، محمد ؛ مرتضینژاد، نیلوفر ؛ نویسنده مسئول : سامری، مریم (۱۳۹۸). روابط ساختاری اعتماد سازمانی، اخلاق حرفهای و ساختار سازمانی با اثربخشی مدرسه با نقش میانجی ارزشیابی عملکرد معلمان، آموزش و ارزشیابی، شماره ۴۷، ص ۹۳-۱۱۶.
- جوادیان زاده، بهاره(1394). بررسی تاثیر کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی در تولیدکنندگان مواد غذایی استان اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور استان تهران.
- حیدری، محمد ؛ رضوی، سید محمد حسین ؛ امیرنژاد، سعید ؛ محمدی، نصرالله (۱۳۹۸). شناسایی موانع توسعه اخلاق حرفهای مدیران سازمآنهای ورزشی، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، شماره ۲۳، ص ۲۳-۳۵.
- خالدیان، محمد؛ اسمعیل پور، احسان (۱۳۹۷). بررسی رابطه بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانه های عمومی استان تهران، مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، شماره ۲، صص۳۵-۴۵.
- خشوعی، مهدیه سادات؛ نوری، ابوالقاسم(1392). ساختار عاملی فضیلت سازمانی و نقش رفتار شهروندی سازمانی در آن. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی(شماره 54)، ص 26-34.
- زاهد بابلان، عادل ؛ مصلح، مهدی ؛ فروغی، فردین (1400). نقش میانجی جو اخلاقی سازمان در رابطه ی بین فضیلت سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان ابتدایی شهرستان پارس آباد. مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری ، شماره 6 ، صفحه از 211 تا 225 ).
- سلیمی، مهدی؛ خداپرست، محبوبه (1396). اثر فرهنگ سازمانی بر اخلاق حرفهای و عملکرد شغلی اعضای هیئت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی. پژوهش در ورزش تربیتی. مقاله 2، دوره 5، شماره 13، صفحه 39-58.
- سلیمیان، م. ع.، عزیزی، ف.، بشرویه، ن.، زاهدکار، پ.(1399). بررسی تاثیر اقدامات مدیریت منابعدانسانی بر اخلاق حرفهای، فصلنامه نوآوری های مدیریت آموزشی، دوره 15 ، شماره 2، مسلسل 58، صص 21 – 35.
- صالحی، محمد؛ حسینی درونکلایی، سیده زهرا؛ ، محمدی ، شهربانو(1400).رابطه استراتژیهای منابع انسانی با اخلاق حرفهای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران.مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی, دوره 7 شماره 24 ، صفحه 37-45.
- علیزاده، مهدی، (۱۳98)، اخلاق چیست؟ تحلیلی فرا اخلاقی از مفهوم (حیث اخلاقی)، پژوهش های اخلاقی سال اول شماره سوم.
- قربانی، امیر؛ قربانی، آرزو؛ ارسلان بد، محمدرضا(1395). نقش استراتژیک مدیریت منابع انسانی در ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان، ششمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
- کیا، علی اصغر ؛ ساپی، عبدالمنان (۱۳۹۸). جایگاه اصول و ارزش های اخلاق حرفهای در تبلیغات تجاری، علوم خبری، شماره ۲۹، ص ۱۳۷-۱۵۵.
- گلی، علی؛ اشرفی، مجید؛ نادریان، آرش؛ خوزین، علی (۱۳۹۷). شناسایی مولفههای مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفهای کارکنان (مطالعه موردی)، رهبری و مدیریت آموزشی، شماره ۴۴، صص۱۸۷-۲۰۱
- محمدی داودی، امیر حسین ؛ اکبری اولقی، آیدا(1400). رابطه اخلاق حرفهای با فضیلت و تعهد سازمانی در معلمان دوره ابتدایی (مورد مطالعه معلمان آموزش و پرورش منطقه 5 تهران ). فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، صفحه 1-8.
- یگانه، فریدون،(1390) ، مباحث ویژه در مدیریت رفتار سازمانی ، انتشارات مبنای خرد، تهران.
- Amato, P., Daar, J., Francis, L., Klipstein, S., Ball, D., Rinaudo, P., & Reindollar, R. (2020). Ethics in embryo research: a position statement by the ASRM Ethics in Embryo Research Task Force and the ASRM Ethics Committee. Fertility and Sterility, 113(2), 270-294.
- Atan, Tarik. (2019). The Impact of Strategic Human Resource Management Practices on Competitive Advantage Sustainability: The Mediation of Human Capital Development and Employee Commitment. MDPI, (11), pp 27-49. Retrieved from: ttps://www.mdpi.com/2071-1050/11/20/5782.
- Armstrong, M. (2006). A handbook of human resource management practice. (14th Ed) London: Kogan, p120.
- Cadozier,V. (2002) The moral profession: A study of moral development and professional ethics, Retrieved from proquest.com.
- Cameron KS, Dutton JE, Quinn RE. (2009). Foundations of positive organizational scholarship. In Cameron KS, Dutton JE, Quinn RE (Ed). Positive organizational scholarship. San Francisco: Berrett-
- Cameron, K. S. (2011). Responsible leadership as virtuous leadership. Journal of Business Ethics, 98, 25-35, DOI: 10.1007/s10551-011-1023-6.
- Cameron, K. S., Bright, D. & Caza, A. (2004). Exploring the relationships between organizational virtuousness and performance. American Beharioral scientist, 47, 766-790.
- Chang, Wang Jing April & Huang, Tung Chun (2005). "Relationship between strategic human resource management and firm performance a contingency perspective". International Journal of Man power. Vol. 26. NO. 5, pp. 434- 449.
- Moore, G. (2012). Virtue in business: Alliance boots and an empirical exploration of Macintyre’s conceptual framework. OrganizationStudies, 33(3), 363–387.
- Peterson, C, Seligman, E.(2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification Oxford University Press, New York.
- Pham, N. T., Thanh, T. V., Tučková, Z., & Thuy, V. T. N. (2020). The role of green human resource management in driving hotel’s environmental performance: Interaction and mediation analysis. International Journal of Hospitality Management, 102392.
- Rego, A., Ribeiro, N., Cunha, M. P. & Jesuino, J. C. (2011). How Happiness Mediates the Organizational Virtuousness and Effective Commitment Relation Ship. Journal of Business Research, 64, 524-532.
- Silverman, E.(2020). Robert Solomon,s Rejection of Aristotelian Virtue: Is the Passion of Erotic Love a Virtue that Is Independent of Rtionality?. Essay in Philosophy, Vol: 12, Iss:1, Article 3.
- Sooleh D, Buerhaus P, Staiger D.(2020). Better late than never: workforce supply implications of later entry into nursing. Health Affairs, 26(1): 178-85.
- Ylemaz L. ; Goon P.(2021). Nurses, views on dignity in care. Nurse Older People , 21(8): 22-9.
- Zho, L, Weizheng, C.(2020). "The Concept and Realization of Organizational irtuousness", Orient Academic Forum, Management School of Southwest University of Nationalities, Chengdu.