نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.30473/fmss.2024.59232.2307

چکیده

توسعه کارآفرینی در فدراسیون‌های ورزشی می‌تواند به ایجاد منابع درآمدی پایدار، افزایش نوآوری و بهبود رقابت‌پذیری در بازارهای ورزشی منجر شود. همچنین، کارآفرینی موجب جذب استعدادها، ارتقاء کیفیت خدمات و تقویت ارتباطات بین‌المللی در این حوزه می‌شود، که در نهایت به رشد و پایداری فدراسیون کمک می‌کند. این پژوهش از نوع تحقیق کاربردی و از نظر روش، کمی است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان و متخصصانی است که در زمینه مدیریت ورزشی، کارآفرینی ورزشی، و سیاست‌گذاری ورزشی دارای تجربه و دانش کافی هستند. این افراد شامل مدیران فدراسیون‌های ورزشی (رئیس، دبیر، نایب رئیس، اعضای هیات رئیسه، روسای کمیته‌ها)، اساتید دانشگاهی و پژوهشگران حوزه کارآفرینی ورزشی بودند. برای انتخاب نمونه، از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. تعداد نمونه‌ها بر اساس اشباع اطلاعاتی تعیین شده و 18 نفر به عنوان نمونه‌ تحقیق انتخاب شدند. ابتدا از طریق مرور ادبیات پژوهش و مطالعه منابع معتبر، شاخص‌ها و عوامل کلیدی مرتبط با کارآفرینی در فدراسیون‌های ورزشی شناسایی شدند. سپس این شاخص‌ها در قالب یک پرسشنامه نیمه‌ساختاریافته به خبرگان ارائه شد تا نظرات آن‌ها در خصوص اهمیت و اولویت این شاخص‌ها جمع‌آوری شود. سپس پرسشنامه‌ای با هدف تعیین روابط بین عوامل شناسایی‌شده، طراحی و به خبرگان ارائه گردید. در این پرسشنامه، خبرگان به ارزیابی و تعیین میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هر یک از عوامل بر یکدیگر پرداختند. نتایج این مرحله به عنوان داده‌های اصلی برای مدل‌سازی ساختاری تفسیری مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از نرم‌افزار میک‌مک (MICMAC) استفاده شد. با توجه به نتایج، عوامل اقتصادی و مالی، عوامل زیرساختی و فناورانه، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل محیطی و قانونی و عوامل مدیریتی و سازمانی به عنوان عوامل موثر بر ایجاد فدراسیون ورزشی کارآفرین نقش دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Chalip, L. (2006). Towards social leverage of sport events. Journal of Sport & Tourism, 11(2), 109-127.
  2. Cornwall, J. R., & Perlman, B. (1990). Organizational entrepreneurship. Irwin.
  3. Foster, G., O'Reilly, N., & Davila, A. (2017). Sports Business Management: Decision Making Around the Globe. Routledge.
  4. Ratten, V. (2011). Sport-based entrepreneurship: Towards a new theory of entrepreneurship and sport management. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(1), 57-69.
  5. Ratten, V. (2012). Sport entrepreneurship: Challenges and directions for future research. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 4(1), 65-77.
  6. Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217-226.
  7. Smith, A. C., & Westerbeek, H. M. (2007). Sport as a vehicle for deploying corporate social responsibility. Journal of Corporate Citizenship, 2007(25), 43-54.
  8. Wicker, P., Breuer, C., & Pawlowski, T. (2010). Promoting sport for all to younger people: An analysis of the European situation. International Journal of Sport Policy, 2(3), 229-244.
  9. Ratten, V. (2011). Sport-based entrepreneurship: Towards a new theory of entrepreneurship and sport management. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(1), 57-69.
  10. Ratten, V. (2012). Sport entrepreneurship: Challenges and directions for future research. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 4(1), 65-77.
  11. Seifried, C., & Connaughton, P. (2015). Organizational entrepreneurship in professional sports teams. Sport Management Review, 18(3), 392-406..
  12. Dickson, G., & Naylor, S. (2016). The role of social entrepreneurship in sport. Journal of Sport Management, 30(2), 123-137.
  13. Reichenpfader, B., & Helmig, B. (2019). Entrepreneurial orientation in sports clubs: Evidence from Sweden. Sport, Business and Management: An International Journal, 9(3), 266-281.
  14. Farid fathi, A., Rezaei, Z., Haghighat, M., & Bahmanzadeh, M. (2018). The role of moderating a legal environment on the impact of strategic intelligence on the capacity of organizational change in sports organizations. Organizational Behavior Management in Sport Studies5(3), 117-125. doi: 10.30473/fmss.2018.5127