نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد بانه، دانشگاه آزاد اسلامی، بانه، ایران.
چکیده
هدف از این پژوهش، واکاوی پدیده ترس سفید در سازمانهای ورزشی و ارائه راهکار با تأکید بر رسانهها بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (19 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده، 2 کد انتخابی ترس سفید و راهبردهای مقابله با آن، سه کد محوری و 11 مقوله اصلی به دست آمد. نتایج کدگذاری انتخابی نشان داد که راهبردهای شناساییشده نظیر راهبردهای آموزشی، شبکههای اجتماعی و فرهنگسازی، میتوانند مانع از بروز و یا رفع پدیده ترس سفید در سازمانهای ورزشی گردند. بر اساس نتایج میتوان گفت فرایند آموزش و بهویژه آموزش در حوزه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی میتواند موجب توسعه درگیری شغلی کارکنان شود و زمینه کاهش ترس سفید را فراهم آورد. فرهنگسازی سازمانی با تأکید بر فرهنگسازی دیجیتال و توسعه فعالیتهای سازمان در بستر فعالیتهای نوین میتواند راهبردی دیگر بهمنظور توسعه فعالیتهای مفید توسط کارکنان فراهم کند.
کلیدواژهها
موضوعات