نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

10.30473/fmss.2024.11903

چکیده

هدف این تحقیق طراحی مدل نوآوری سازمانی مبتنی بر چابکی یادگیری در ادارات ورزش و جوانان بود. در این تحقیق که به روش کیفی انجام شد، از نظریه داده‌بنیاد با رویکرد ساختگرای چارمز برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با مدیران و خبرگان حوزه رفتار سازمانی در ادارات ورزش و جوانان سراسر کشور گردآوری شد. نمونه‌گیری به‌صورت در دسترس انجام شد و در مجموع 13 مصاحبه به‌منظور دستیابی به اشباع نظری صورت گرفت. تحلیل داده‌ها شامل کدگذاری مقدماتی و کدگذاری متمرکز، یادداشت‌برداری و بررسی مفاهیم به صورت همزمان با جمع‌آوری داده‌ها بود. برای اعتبارسنجی نتایج، از روش‌های تأیید مصاحبه‌شوندگان، تطبیق اعضا و بررسی همکار بهره گرفته شد، و از فرآیندهای ساختار‌یافته برای تضمین پایایی استفاده شد.
بر اساس یافته‌های تحقیق شاخص‌های مؤثر بر نوآوری سازمانی مبتنی بر چابکی یادگیری در ادارات ورزش و جوانان شامل فرهنگ نوآورانه، رهبری حمایت‌گرایانه، تحلیل نیازهای سازمانی، فرایندهای ایده‌پردازی، افزایش کارایی و اثربخشی، توانمندسازی کارکنان و توسعه پایدار است.
در این راستا، توصیه می‌شود مدیران ادارات ورزش و جوانان با تقویت چابکی یادگیری سازمانی و ایجاد فضایی برای اشتراک دانش، نوآوری‌های سازمانی را بهبود بخشند. همچنین، لازم است برنامه‌های آموزشی منظم و مشارکت‌های بین‌سازمانی برای تبادل تجربه و ایده‌ها، طراحی و اجرا شود.

کلیدواژه‌ها