نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط مهارتهای فردی و سازمانی مدیریت زمان در بین مدیران تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری تحقیق شامل مدیر کل و معاونان (4)، روسای تربیت بدنی استانها (20)، روئسای هیئتهای ورزشی (38) و نائب رئیس هیئتهای ورزشی (38)، در مجموع 100 نفر بود. حجم نمونه برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سنجش مهارتهای فردی و سازمانی مدیریت زمان و ابعاد شش گانه آن می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و ANOVA یک راهه استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین مهارت فردی و مهارت سازمانی مدیریت زمان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0:a، 216/0r:). همچنین بین مهارت فردی با 4 بعد هدف گذاری (457/0r:)، الویت بندی اهداف و فعایتها (241/0r:)، برنامه ریزی عملیاتی (334/0r:) و مدیریت ارتباطات (216/0r:) نیز ارتباط معنی داری وجود دارد. همچنین در مقایسه مهارتهای فردی و سازمانی مدیریت زمان بر اساس ویژگی های فردی مدیران، از قبیل سن (147/0: ,α 752/1:T)، جنسیت (124/0: ,α 258/2:T)، رشته تحصیلی (125/0: ,α 25/3:T) و سابقه خدمت (09/0: ,α 80/1:T)، تفاوت معناداری مشاهده نشد.

کلیدواژه‌ها

اکبرزاده ابراهیم آبادی ح. «بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیران با نحوه استفاده از مهارت سازمانی مدیریت زمان». پایان نامه کارشناسی ارشد: (چاپ نشده). دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.  1384.
الوانی، م. «استفاده بهینه از زمان در مدیریت». تحول اداری، 1374. شماره 12.  16-21.
امیدی هفشجانی ب. «بررسی نقش مدیریت زمان در بهره­وری مدیران سازمان آموزش و پرورش استان چهار محال و بختیاری».  پایان نامه کارشناسی ارشد: (چاپ نشده). سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری. 1383.
ایران نژاد م، ساسان گر  پ.«سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل». موسسه بانکداری. 1381. 75.
جواهری زاده ن. «بررسی ویژگی ها و مهارت­های مدیریت زمان TM در مدارس راهنمایی شهر تهران و مقایسه آن با وضع مطلوب». نشریه دانشور رفتار، 1374. 12 (12):  13-28.
حافطی س. بررسی رابطه مهارت فردی مدیریت زمان با مهارت سازمانی در بین مدیران آموزشی مراکز تحت پوشش دانشگاه پیام نور ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات. 1374.
دیوانداری ع. نگرش متفاوت به مدیریت زمان.  چاپ اول، تهران، انتشارات نگاه دانش: 1374.
رضائیان ع. مبانی سازمان و مدیریت. انتشارات سمت: 1387.
شیخ نظامی ز. مقایسه خود راهبردی و ابعاد آن در میان مدیران دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز. 1376.
 علم ز، مظفری ا، باقری ه، معرفت د. «ارتباط مهارت­های فردی و سازمانی مدیریت زمان در بین مدیران تربیت بدنی استان خوزستان». دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1392. 3 (5): 73-83.
علی راست آ. بررسی مقایسه­ای میزان آشنایی دانشجویان کارشناسی رشته­های مدیریت و غیر مدیریت با مدیریت زمان در مجموعه پردیس مازندران در سال تحصیلی 87-86. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه مازندران. 1386.
فرید فتحی ا، معرفت د، طلایی ر. «شناسایی و اولویت­بندی شاخص­های انتخاب مدیران سازمان­های ورزشی به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)». مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش در ورزش. 1394. (6)2: 49-55.
کرمی مقدم ف. بررسی رابطه بین مهارت­های فردی مدیریت زمان با مهارت سازمانی آن در بین مدیران دبیرستان­های دولتی شهرستان شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز. 1377.
کشاورز ک. بررسی رابطه بین مهارت سازمانی مدیریت زمان با استرس شغلی در بین مدیران آموزشگاهی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز. 1380.
محمدیان ع. بررسی مقایسه شناخت مفهوم مدیریت زمان میان دانشجویان کارشناسی رشته­های مدیریت و غیرمدیریت دانشگاه فردوسی مشهد در سال 86-85.  پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد. 1385.
مسیحا م. بررسی رابطه مهارت فردی مدیریت زمان با مهارت­های سازمانی آن در بین مدیران تربیت بدنی دانشگاه­های کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد (چاپ نشده). دانشگاه پیام نور تهران. 1388.
مظاهری م، عیوضی زاده ا. «تأثیر مهارت­های فردی مدیریت زمان بر مهارت سازمانی مدیران منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی». فصلنامه علمی – پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی. 1391. 3 (4): 55-70.
مکنزی آ. مدیریت بهره­وری از زمان. ترجمه محمدرضا رضاپور. نشر چامه. چاپ اول. 1993. 328.
نادریان جهرمی م. تعیین مهارت­ها و شایستگی­های مدیران سازمان تربیت بدنی از دیدگاه خود و ارائه­ی یک الگوی مدیریتی. رساله دکتری. دانشگاه تربیت معلم تهران. 1381.
Born, W. Michael. Time Management For The Harried Campus Administraror. Educational Record. 2003; vo.60,No.3,pp.227-330.
Fitsimmons, G. Time management part I: Goal setting as a planning tool. The bottom line: Managing Library Finances Journal. 2008: 21.Issue2, pp.61 – 63.
Forsyth, D., Catley, B. Time Management and Full-time Sportsperson: increasing individual perception of time control. International Journal of Sports Science & Coaching. 2007; 2.305-318.
Haynes, E. Make every minute count. Publisher: London: Kogan; 1996. P. 96.
Jamieson, L. Competency-based approach to sport management. Journal of sport management, 1987; 1(2): 48-56.
Lewis, D. 10- Minute time and stress management. Piatkus, uk. 1995. P. 240.
Mackenzie, R. Time management: from principle to practice. Training & Development Journal. 1978; Jul78, Vol. 32 Issue 7, p 34.
Truman, M., Hartly, J. A comparison between the time management skills and academic performance of mature and traditional try university students. Higher education. 1996; 32(2): p199-215.
Walker, f., Park Hurst, A. Identify differences in time managers. Home Economics Research Journal. 1982; 11(1): 57-66.